ولادت حضرت علی(ع) در خانه کعبه فضیلتی شبیه یک معجزه بود


ولادت حضرت علی(ع) در خانه کعبه فضیلتی شبیه یک معجزه بود

کارشناس مسائل مذهبی گفت: یکی از بزرگترین فضیلت های علی(ع) ولادت ایشان در خانه کعبه بود که شبیه یک معجزه بود و نصیب هیچ کس نشد.

حجت الاسلام محمود هادی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با فضایل امام علی(ع) اظهار کرد: صحبت کردن در مورد فضایل امیرالمومنین(ع) بسیار دشوار است چون که این امام دارای شخصیت جامع الاضداد است یعنی تمام ضد ها در این حضرت جمع شده است بطوریکه در اوج شجاعت، مهربان و در اوج قدرت، بنده مخلص خداوند بود.

وی ادامه داد: یکی از فضیلت هایی که از طرف اهل سنت نیز روایت شده، ولادت حضرت علی(ع) در داخل خانه کعبه است. فضیلتی که به تعبیر بزرگان اهل سنت فضیلة الخاصه یعنی منحصر به وجود مبارک آقا امیرالمومنین(ع) است.

وی با بیان اینکه خداوند این عنایت را بخاطر عظمت امام(ع) انجام داده است، افزود: حتی انبیاء نیز این فضیلت را نداشتند و واقعا اتفاقی معجزه وار بود و اینطور نبود که در خانه کعبه باز شود بلکه دیوار شکافته شد و فاطمه بنت اسد مادر علی(ع) به مدت ۳ شبانه روز در داخل خانه کعبه ماند و بزرگان مکه در این سه روز هرچه کردند نتوانستند در کعبه را باز کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی در تشریح علت این حادثه گفت: در آن زمان چون کعبه محل نگهداری بت ها بود، در خانه کعبه را یا برای نظافت باز می‌کردند و یا برای جابجایی بت ها و خداوند برای اینکه به همه ثابت کند که جایگاه علی(ع) بالاتر از بت ها است، دیوار را شکافت و زمانی که فاطمه بنت اسد بعد از سه روز از کعبه خارج شد، دیوار به حالت اولیه بازگشت.

وی در خصوص دومین فضیلت مهم امام علی(ع) نیز بیان کرد: بعد از اینکه پیامبر(ص) از معراج بازگشت، برخی از اصحاب از پیامبر(ص) سوال کردند که «خداوند با چه زبانی با شما سخن گفت؟» که پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند: خداوند با زبان علی(ع) با من صحبت کرد و زمانی که از خداوند پرسیدم که چرا با زبان علی با من سخن می‌گویی، خداوند خطاب کرد «چون عشق و محبت علی در دل تو جاری است و برای اینکه قلبت آرام بگیرد، با زبان علی با تو سخن گفتم»

هادی در ادامه سخنان خود در رابطه با رفتار امام علی(ع) در داخل خانه با حضرت زهرا(س) و فرزندان خود نیز گفت: یکی از اصول مسلم معارف الهی بحث احترام به پدر و مادر است. متأسفانه یک دیدگاه اشتباهی که در جامعه رواج پیدا کرده این است که آقایان و خانم‌ها می‌گویند «ما نمی‌توانیم مانند علی(ع) و فاطمه (س) باشیم» درحالی‌که ائمه به ما سفارش کرده‌اند که ما خودمان را شبیه آن بزرگواران کنیم.

وی ادامه داد: وقتی امام علی(ع) وارد خانه می‌شد، حضرت زهرا(س) را «سیّدتی» خطاب می‌کرد یعنی سرورم. حضرت زهرا(س) نیز خطاب به علی(ع) می‌گفت «روحی و نفسی لک الفدا» یعنی روح و جانم به فدای تو. همه زن و شوهر ها عاشق این جملات محبت آمیز و زیبا هستند. لذا اولین موضوع که باید دقت کنیم این است که زن و شوهر باید همدیگر را محترمانه صدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: ادب و احترام متقابل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به اندازه‌ای بود که بعد از آن‌همه مصیبت که در صدر اسلام بر سر جانشینی پیامبر(س) به حضرت زهرا(س) وارد کردند، وقتی خلفای اول و دوم قصد ملاقات و عیادت از حضرت فاطمه را داشتند، ایشان اجازه ندادند اما وقتی آن دو حضرت علی(ع) را واسطه قرار دادند، حضرت زهرا(س) خطاب به علی(ع) گفت «منزل، منزل توست و من نیز کنیز تو هستم هر امری کنید من اطاعت می‌کنم» که این موضوع اوج احترام متقابل این دو بزرگوار را نسبت‌به هم نشان می‌دهد.

این خطیب تبریزی به موضوع حق و حقوق زن و مرد در خانه نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروز هر موقع از محبت زن و شوهر در خانواده صحبت می‌شود، عده‌ای بحث حق‌وحقوق زن و مرد را مطرح می‌کنند درحالی‌که علاوه‌بر حق‌وحقوق زن و مرد، محبت در خانواده اهمیت ویژه‌ای دارد و تنها بحث حقوق مطرح نیست بلکه مهربانی، عطوفت و عشق زن و شوهر به یکدیگر نیز مطرح است.

وی در خصوص رفتار امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با امیرالمؤمنین(ع) تشریح کرد: حتی در آخرین سالهای عمر شریف‌ امام علی(ع)، حسنین رفتار بسیار زیبایی با ایشان داشته و مطیع محض امام بودند و هیچ ان قلتی نمی‌آوردند.

حجت الاسلام هادی با بیان اینکه پدران قشر زحمت‌کشی هستند که هیچ انتظاری از خانواده خود ندارند، گفت: امروز که روز پدر است، باید قدردان زحمات پدرانی باشیم که اصلا برایشان اهمیت ندارد که هدیه ای از طرف همسر و یا فرزندان بگیرند یا نه و همواره به فکر خدمت به فرزندان و خانواده خود هستند و از خوشحالی خانواده، آن‌ها نیز خوشحال می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه در اکثر مواقع پدران شخصیتی سخت‌گیر تلقی می‌شوند البته ممکن است در بعضی از خانواده‌ها این‌طور باشد همانگونه که در بین مادران نیز هستند افرادی که سخت‌گیرانه رفتار می‌کنند اما پدران نیز دارای محبت و مهربانی هستند ولی چون جایگاهی برای ابراز این محبت وجود ندارد، تنها با خدمت به خانواده این محبت را نشان می‌دهند.

وی به شرایط سخت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه کرونا شرایط بسیار سختی را به وجود آورده و جا دارد از همه خیّرین، هیئتی ها، مذهبی‌ها و حتی قشری که به‌ظاهر مذهبی نبودند اما بسیار کمک کردند، تشکر کنیم و از تمامی کسانی که توانایی مالی دارند، می‌خواهیم در این روز عزیز نیز به نامِ نامی امیرالمؤمنین(ع) به خانواده‌های آبرودار کمک کنند و اجازه ندهند در این روزهای عزیز پدران شرمنده شده و خانواده‌ها نیز گرفتار شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: من به‌عنوان فردی که نزدیک ۳۰ سال در عرصه معارف اسلامی قدم برداشته‌ام، با صراحت می‌گویم که هیچ عملی در اسلام بالاتر از کمک به همدیگر وجود ندارد و در بین تمامی کارهای مستحب بالاترین کار این است که از دست مسلمانان بگیریم و به آن‌ها کمک کنیم.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله بهجت از شیخ عباس قمی (صاحب مفاتیح‌الجنان) نقل می‌کند که شیخ عباس قمی از استاد خود که میرزا حسین محدث نوری معروف به حاجی نوری بود، پرسید: به‌غیر از واجبات کدام عمل ارزش بیشتری دارد که حاجی نوری گفت زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا و کمک به مسلمانان برای حل مشکلات بزرگترین کارهای ثواب بعد از واجبات است که حتی مورد دوم بالاتر از اولی است.

حجت الاسلام هادی در پایان سخنان خود متذکر شد:خوشبختانه خانواده‌های آذربایجانی همواره به قناعت و مناعت طبع شهرت دارند و اهل ریخت‌وپاش نیستند و من مطمئن هستم در این ایام که پدران خانواده به دلیل شیوع کرونا در کسب و کارشان دچار مشکل شده اند، همسران محترم و فرزندان عزیز حال پدران خود را درک می‌کنند و ان‌شاءالله بیشتر از قبل به فکر پدران خود خواهند بود تا آن‌ها از این وضعیت نجات پیدا کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...