تخصصی کردن وکالت نیاز ضروری جامعه است


تخصصی کردن وکالت نیاز ضروری جامعه است

شهرکرد - ایرنا- رییس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث استفاده از وکیل و نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه گفت: نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وکیل خانواده در جامعه و تخصصی کردن کار وکالت نیاز ضروری جامعه است.

به گزارش ایرنا، در تاریخ هفتم اسفندماه سال ۱۳۳۱ لایحه استقلال وکلا با پافشاری دکتر مصدق تصویب شد اما این روز به عنوان سالروز استقلال کانون وکلا و بزرگداشت روز وکیل مدافع کمتر مورد توجه قرار دارد.

داشتن وکیل در برخی از کشورها به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار دارد و امروز مانند پزشک خانواده، هر کس به دنبال داشتن یک وکیل برای پیگیری امور حقوقی خود است اما این فرهنگ در کشور نهادینه نشده است و استفاده از وکیل کمرنگ است.

در راستای واکاوای مشکلات وکلای استان و همچنین بررسی علت کمرنگ بودن استفاده از وکیل در بین خانواده ها، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز شهرکرد با "تقی مبینی" رییس کانون وکلای استان چهارمحال و بختیاری مصاحبه انجام داده است.

۶۵ درصد وکلای استان چهارمحال وبختیاری بیکار هستند

مبینی افزود: ۲۶۲ وکیل در استان عضو کانون وکلای استان و به همین تعداد نیز عضو مرکز مشاوران قوه قضائیه هستند که بیش از ۶۵ درصد وکلای عضو کانون وکلای استان بیکار هستند.

وی اظهار داشت: پایین بودن استقبال مردم از گرفتن وکیل برای پرونده‌ها از مراحل ابتدایی و همچنین اجباری نشدن قانون استفاده از وکیل از مهمترین مشکلات این قشر است که در صورتی که فرهنگ استفاده از وکیل نهادینه شود باعث کاهش جمعیت مردمی در دادگاه‌ها، افزایش در رسیدگی مطلوب به پرونده‌ها، و کاهش بیکاری جامعه وکلا به خصوص وکلای جوان در استان می‌شود.

به گفته وی، تعدادی از وکلای استان به خصوص وکلای جوان در طول یک سال یک پرونده نیز ندارند و این امر باعث شده که این افراد در تامین هزینه دفتر و سایر خدمات دفتر با مشکل مواجه شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر فرد وکیل پرونده خود را خودش انتخاب می کند، گفت: مردم خودشان وکیل خودشان را تعیین می کنند و کانون وکلا و یا مراکز خدمات مشاوره حق اجبار در انتخاب وکیل را ندارند.

طرح هر خانواده یک وکیل باید در جامعه نهادینه شود

رییس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اجرای طرح هر خانواده یک وکیل در جامعه باید نهادینه شود، گفت: با اجرایی شدن این طرح از مراجعه و شلوغ شدن دادگاه‌ها جلوگیری و همچنین رسیدگی به پرونده ها راحت تر می شود.

وی اظهارداشت: طرح وکیل خانواده تاکنون اجرایی نشده و حتی برای آن لایحه و طرح تهیه نشده که به مجلس ارائه شود و تنها در کشور در حد یک ایده مانده است.

مبینی به فرهنگ سازی و بسترسازی برای اجرای این طرح در جامعه تاکید کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح با تشکیل هر خانواده یک وکیل انتخاب می‌شود که در اختیار فرد و خانواده باشد و خدمات مشاوره، حقوقی قضائی، مالی و سایر خدمات مورد نیاز فرد توسط وکیل خانواده انجام شود.

به گفته وی، با اجباری شدن استفاده از وکیل انجام همه فعالیت‌ها با نظر وکیل انجام می‌شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن این طرح برای وکیل خانواده یک دستمزد معقو ل و متعارف مصوب می‌شود و این دستمرد ازسوی دولت و خانواده‌ها پرداخت می‌شود و مشکل بیکاری فارغ التحصیلان رشته حقوق نیز کمتر خواهد شد.

دستمزد وکلا از سوی ریاست قوه قضائیه تعیین می شود

مبینی با تاکید بر اینکه دستمزد و تعرفه وکلا تابع قوانین خاص است و دستمزد را وکلا تعیین نمی‌کنند، گفت: هرچند سال یکبار تعرفه حق الوکاله وکیل توسط ریاست قوه قضائیه تعیین و ابلاغ می‌شود و هرگونه افزایش قیمت تعرفه و دریافت وجه مازاد خلاف است.

وی اظهارداشت: در برخی پرونده ها وکیل و موکل هر دو، برای پرداخت حق الوکاله به توافق می‌رسندکه چه میزان پرداخت شود.

رییس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری گفت: موضوع کم استفاده کردن از وکیل ریشه فرهنگی دارد و مردم برای رسیدگی به پرونده‌های خود در دادگاه مستقیم به دادگاه مراجعه می‌کنند.

وی به نقش رسانه، فرهیختگان، دانشگاهیان و سایر اقشار تاثیر گذار در جامعه به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وکیل تاکید کرد.

با ۲ وکیل متخلف امسال برخورد قانونی شد

رییس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کانون‌های وکلا نظارت جدی و مستمر بر عملکرد وکلا دارد ، افزود: امسال ۲ نفر از وکلای استان به دادگاه انتظامی کانون وکلا استان معرفی و به مدت محدود از انجام هرگونه خدمات وکالتی ممنوع شدند.

وی اظهارداشت: بیشترین تخلفات گزارش شده از وکلای استان به کانون وکلا،دیر حاضر شدن وکیل در سر جلسه دادگاه و یا حاضر نشدن است که بیشتر ین دیر رسیدن ها و یا حاضر نشدن سر جلسه دادگاه به دلیل تداخل در جلسات دادگاه بوده و هیچ عمدی در کار نبوده است.

۴۰۰ پرونده تسخیری توسط وکلای عضو کانون وکلا به صورت رایگان رسیدگی شده است

مبینی با اشاره به اینکه طبق قانون هر وکیل باید در طول سال به سه پرونده معاضدتی رسیدگی کند ، گفت: امسال وکلای عضو این کانون ۴۰۰ پرونده تسخیری را به صورت رایگان رسیدگی کردند و به همین تعداد پرونده معاضدتی و بیش از ۱۰ هزار مشاوره رایگان ارائه دادند.

به گفته وی، با اجرای طرح وکیل رایگان برای افراد بی بضاعت که توانایی اختیار کردن وکیل را ندارند، افزود: همه ساله کانون وکلا برای رسیدگی به مشکلات مددجویان کمیته امداد، بهزیستی تفاهم نامه همکاری منعقد می‌کند.

حفظ استقلال کانون وکلا یک امر ضروری است

رییس کانون وکلای استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث حفظ استقلال کانون وکلا افزود: استقلال کانون وکلا موجب افزایش شجاعت وکلا در برابر پرونده‌های بزرگ می‌شود.

وی اظهار داشت: با استقلال کانون وکلا از به وجودآمدن رانت و بی‌عدالتی جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، کانون وکلا یک نهاد مستقل است و هیچ بودجه دولتی ندارد و باید استقلال این کانون حفظ شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...