محدودیت‌های کرونایی جدید در خراسان جنوبی اعمال می‌شود


محدودیت‌های کرونایی جدید در خراسان جنوبی اعمال می‌شود

بیرجند - ایرنا - محدودیت‌های جدید با تصویب ستاد استانی مدیریت کرونا برای کنترل ویروس جهش یافته در خراسان جنوبی اعمال می‌شود.

به گزارش ایرنا براساس آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا یا کرونای انگلیسی در استان خراسان جنوبی از ۲ نفر در اوایل هفته جاری به ۹ نفر افزایش یافته است و هفت مورد جدید از اطرافیان ۲ بیمار قبلی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۹ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی شناسایی شده است و احتمال انتشار ویروس جهش یافته در هر جایی از استان وجود دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: طی چند روز گذشته تست ۲ نفر از کسانی که مشکوک به کرونای انگلیسی بودند، مثبت گزارش شد و بعد از آن تمامی اعضای خانواده و کسانی که در تماس نزدیک با این افراد در ۲ هفته گذشته بودند، مورد رصد قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: از اطرافیان این ۲ بیمار، تست گرفته شد و هفت نفر دیگر از اطرافیان آنان مثبت شدند که در حال حاضر ۹ مورد مبتلا به کرونای جهش یافته یا انگلیسی را در استان داریم و تست آنها هم برای توالی یابی به انستیتو پاستور ارسال خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: بعد از این با توجه به اینکه در سایر نقاط کشور هم با این ویروس جهش یافته مواجه بوده‌ایم مطمئنا هیچ جای استان در امان نیست و احتمال اینکه این ویروس در هر جایی از خراسان جنوبی دیده شود، وجود دارد.

ستاد استانی مدیریت کرونا هم عصر دیروز (چهارشنبه) تشکیل جلسه داد و محدودیت‌های جدید متناسب با روند بیماری در شهرهای خراسان جنوبی تعیین شد.

تعطیلی آموزش حضوری در بیرجند و ممنوعیت ورود به آرامستان‌های استان تا پایان سال از مهمترین محدودیت‌هایی است که برای کنترل ویروس کرونا اعمال می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست هدف از تصمیمات اتخاذ شده در ستاد استانی مدیریت کرونا را حفظ سلامت مردم عنوان کرد و گفت: ما علاقه‌مندیم که در تمامی روزهای سال، مردم نشاط داشته باشند و فضای کسب و کار رونق داشته باشد، اما شیوع کرونا به ویژه کرونای جهش یافته انگلیسی در استان باعث می‌شود تا تصمیمات جدی را در راستای مدیریت بیماری اتخاذ کنیم.

حمید ملانوری افزود: آرامستان‌ها باید از پنجشنبه این هفته با اتخاذ تدابیر لازم بسته شود و این شلوغی که در آرامستان‌های استان می‌بینیم، واقعا خطرناک است.

وی تصریح کرد: بستن آرامستان‌ها و نه محدودیت را باید در دستور کار قرار دهیم لذا هیچ خودرویی در محدوده آرامستان‌ها اجازه توقف ندارد و ورود به آرامستان ممنوع است مگر برای تدفین که با افراد محدود انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین در شهر بیرجند تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی غیرحضوری برگزار شود، در شهرستان قاینات هم که نارنجی و تعطیل است و در بقیه شهرها تابع شرایط قبلی است.

وی درباره درخواست برخی افراد و گروه‌ها برای برگزاری مراسم اظهار داشت: مخالف نشاط اجتماعی و نشاط مردم نیستیم اما نگرانی ما سلامت مردم است.

ملانوری افزود: برگزاری مراسم در شهرستان قاینات که نارنجی است، ممنوع بوده و در شهرهای زرد و آبی استان یک برنامه ویژه ۱۳ رجب تا سقف ۳۰ نفر به مدت یک ساعت برگزار شود.

وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و استان در یک سال گذشته تصریح کرد: ما باید براساس شرایط بوجود آمده سبک زندگی جدیدی را تجربه کنیم و در نحوه رفت و آمدها، خریدها، برگزاری مراسم شادی و عزا، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، کسب و کار نوع جدیدی از رفتار را پیش بگیریم تا بتوانیم در مدیریت بیماری موفق عمل کنیم.

استاندار خراسان جنوبی به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون تست ۹ نفر از هم‌استانی‌ها از نظر ابتلا به ویروس جهش یافته مثبت تشخیص داده شده که تحت درمان قرار دارند و با توجه به میزان سرایت و مرگ و میر بالای این ویروس در سنین زیر ۲۰ سال، لازم است رفتارمان را در مواجهه با این بیماری مدیریت کنیم.

وی بزرگترین عامل درگیر شدن با ویروس کرونا را دورهمی‌های خانوادگی عنوان کرد و افزود: دورهمی‌های خانوادگی و تجمعات در اماکن عمومی به هر شکل، ۷۲ درصد از ابتلاها را در استان خراسان جنوبی شامل می‌شود و با توجه به سرایت بسیار سریع این ویروس می‌طلبد که از شیوع بیشتر آن که خسارت‌های جبران‌ناپذیر مادی و جانی را به دنبال دارد، جلوگیری کنیم.

ملانوری تصریح کرد: تصمیمات اتخاذ شده در ستاد کرونا، تابع شرایط رنگ‌بندی و نیز شرایط خاص استان به خاطر مشاهده این ویروس جهش یافته است.

وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، اصناف و ادارات تاکید کرد و گفت: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، کاربرد ضد عفونی کننده‌ها و رعایت تمامی ضوابط بهداشتی همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.

اعمال محدودیت‌های ویژه و رعایت ضوابط خاص در باشگاه‌ها تحت نظارت اداره کل ورزش و جوانان، پلمب و اعمال محدودیت‌های شدید برای واحدهای صنفی مشکوک به کرونای جهش یافته و ممنوعیت برگزاری مراسم در شهرستان قاینات از دیگر مصوبات این نشست بود.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از هفته آخر دی ماه و اوایل بهمن امسال روند افزایش نمونه‌گیری در استان شروع شد و به دنبال آن افزایش موارد مثبت کرونا و بستری بیماران به‌خصوص در شهرستان قاینات روی داد.

در حال حاضر قاینات تنها شهرستان نارنجی خراسان جنوبی است که از ۲ هفته قبل به دنبال افزایش موارد مثبت و بستری در این شهرستان از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داد.

همچنین پنج شهرستان استان شامل بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و پنج شهرستان سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و سرایان در وضعیت آبی (کم خطر) باقی ماندند.

براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

گروه‌های شغلی سه و چهار در مناطق نارنجی (پرخطر) مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می‌تواند فعالیت کند.

براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا تردد شبانه در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی بدون در نظر گرفتن رنگ آنها از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح ممنوع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر