طرح فیلتراسیون آب گندله‌سازی فولاد در خواف به آخرین مراحل ساخت رسید


طرح فیلتراسیون آب گندله‌سازی فولاد در خواف به آخرین مراحل ساخت رسید

گناباد- ایرنا- مدیرعامل شرکت توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) سنگان واقع در شهرستان مرزی خواف در جنوب شرق خراسان رضوی گفت: طرح فیلتراسیون آب این شرکت به عنوان یکی بزرگترین طرحهای زیست محیطی حوزه گندله‌سازی فولاد کشور با 97 درصد پیشرفت اجرا آخرین مراحل ساخت را سپری می‌کند.

محمد مدنی‌فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از اجرای این طرح حافظ محیط زیست را تصفیه آب استفاده شده در مراحل مختلف گندله‌سازی و بازگرداندن آن به چرخه تولید صنعتی اعلام و بیان کرد: این فیلتراسیون موجب تصفیه و بازگشت روزانه ۸۵ درصد آب باطله به چرخه تولید صنعتی می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این طرح که با تکیه بر توان داخلی در حال اجراست علاوه بر نتایج مثبت زیست محیطی تاثیر شایانی بر صرفه‌جویی در مصرف آب با بازگرداندن آن به چرخه تولید صنعتی دارد.

مدیرعامل سیمیدکو به نیاز سه میلیون مترمکعبی این کارخانه به آب برای تولید کنسانتره و گندله اشاره و بیان کرد: چرخه تولید کنسانتره و گندله در هر ساعت موجب تولید ۴۳۰ تن آب باطله می‌شود که تصفیه صنعتی و بازگرداندن آن به چرخه تولید روشی مناسب و موثر در رفع محدودیت منابع آبی و مشکلات ناشی از آن است.

مدنی فر افزود: برای اجرای این طرح در ابتدا با یک شرکت ایتالیایی مذاکره شد که آن شرکت مبلغ اجرای مناقصه را در بخش ارزی ۱۱/۵ میلیون یورو اعلام کرد و با اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان از اجرای طرح انصراف داد.

وی اضافه کرد: بعد از انصراف شرکت اروپایی مقرر شد که این طرح در سه بخش مهندسی، خرید و بازرگانی و اجرا توسط یک گروه از شرکت مهندسان مشاور ایرانی به همراه مهندسان دفتر فنی شرکت توسعه فراگیر سناباد با اتکا به توان داخلی اجرا شود.

مدیرعامل سیمیدکو گفت: شرکت اروپایی مدت زمان اجرای طرح فیلتراسیون را ۲۴ ماه و زمان راه اندازی را ۶ ماه اعلام کرده بود که در مجموع ۳۰ ماه زمان می برد اما شرکت ایرانی زمان آن را به ۱۶ ماه کاهش داد.

مدنی فر افزود: همچنین با اتکا به توان متخصصان داخلی هزینه اجرای این طرح از ۱۱.۵ میلیون یورو به ۵.۵ میلیون یورو کاهش یافت و در واقع ۶ میلیون یورو صرفه جویی هزینه صورت گرفت.

وی ادامه داد: طرح بزرگ فیلتراسیون آب گندله‌سازی فولاد شرکت توسعه فراگیر سناباد سنگان خواف در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

سیمیدکو به عنوان یکی از شرکتهای تابعه شرکت فولاد خوزستان با هدف اشتغال‌زایی، توسعه متوازن منطقه‌ای و تامین نیاز مواد اولیه واسطه‌ای صنایع تولید فولاد خام کشور با ظرفیت تولید سالیانه ۲.۵ میلیون تن کنسانتره و گندله سال ۱۳۹۲ در منطقه سنگان شهرستان خواف واقع در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد فعالیت خود را آغاز کرد.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارند.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان