خریدهای عید؛ دروازه‌ موج چهارم کرونا در پایتخت


خریدهای عید؛ دروازه‌ موج چهارم کرونا در پایتخت

تهران - ایرنا - ازدحام جمعیت در روزهای پایانی سال برای خریدهای عید، از خیابان ها شروع و به پاساژ و مراکز خرید امتداد دارد؛ اینجاست که پروتکل‌های بهداشتی به فراموشی سپرده شده و با ساده‌انگاری، موج چهارم کرونا به بازی گرفته می شود.

موج چهارم شیوع کرونا با چرخش نوع انگلیسی آن و خریدهای عیدانه رابطه ای مستقیم دارد و می تواند با عادی ‌انگاری مردم و رعایت نکردن اصول بهداشتی موجب افزایش مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ شود، تعداد بستری ها و خستگی مضاعف کادر درمان را به دنبال داشته باشد و در نهایت روند صعودی مرگ و میر در پایتخت را با جمعیت میلیونی فراهم کند؛ موضوعی که کارشناسان بهداشت و درمان بارها در این باره و خریدهای شب عید ابراز نگرانی کرده و نسبت به شرایط بحرانی در شب عید هشدار داده اند.

سال گذشته در چنین روزهایی از سال بود که خبر شیوع ویروس کرونا به گوش می رسید اما در آن زمان درک مبهمی از کرونا و چگونگی ابتلا به این بیماری وجود داشت و تنها از گوشه و کنار کشور اخبار بی رحمی این ویروس شنیده می شد؛ اخباری مبنی بر اینکه ویروسی کشنده در کشور و دنیا شیوع یافته و می تواند به سرعت هر فردی را از پای در آورد.

اما اکنون که یک سال از شیوع بیماری کووید - ۱۹ می گذرد، مطالعات و تحقیقات فراوان نشان می دهد که حتی شاید با واکسن هم نتوان از این بیماری در امان بود و بهترین گزینه به گفته کارشناسان بهداشت و درمان رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک، شستن دست ها و رعایت فاصله اجتماعی است.

با این وجود اما برخی افراد همچون روزهای نخست ناآگاهی نسبت به ویروس کرونا رفتار می کنند و با رفتارهای غیرعملی و غیر منطقی به راحتی سلامت جامعه را به خطر می اندازند.

بازار تجریش، بازار بزرگ تهران، مغازه های میدان هفت حوض، مراکز تفریحی و تجاری، بازار ۱۵ خرداد، بازار عبدل آباد و همچنین میادین میوه و تربار از جمله مراکزی هستند که با توجه به تجمع بیش از حد جمعیت در آن ها می توانند به محلی برای شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا تبدیل شوند.

در این میان اما خریداران و فروشندگان در این مراکز در خصوص ساده انگاری ویروس کرونا و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی هر یک نظرات خاص خود را دارند که شنیدنی است.

قربانی که خود را دانشجو معرفی می کند در باره اینکه چرا در بازاری سرپوشیده که مملو از جمعیت است از ماسک استفاده نمی کند، می گوید: چیزی به عید نمانده و مسئولان هم مرتب هشدار می دهند که ویروس کرونا برای خود جولان می‌دهد. اما چیزی که قابل توجه است اینکه در کنار رعایت پروتکل ها از سوی مردم دست اندرکاران نیز باید کمک کنند تا هر چه سریعتر این ویروس کنترل و مهار شود و اینها با شعار دادن حل شدنی نیست.

این دانشجو می افزاید: قبول دارم که رفتار مردم با شرایط خاص کرونایی موجب شیوع می شود اما روند طولانی مهار این ویروس و وعده و وعیدها باعث شده مردم بی توجه به پروتکل ها خود را برای نوروز آماده کنند، بازار بروند و خرید کنند و به زندگی عادی خود ادامه دهند.

محمد حیدری فروشنده در بازار عبدل آباد تهران هم می گوید: کرونا زورش نرسید تا بازارهای بزرگ تهران را به تعطیلی بکشاند چراکه همیشه بی قانونی آسانتر از رعایت قانون است؛ بویژه زمانی که نظارتی بر اجرای یک قانون نباشد. بنابراین مقصر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی فقط مردم نیستند بلکه به همان اندازه ناظران و دست اندرکارانی که این پروتکل ها را وضع کرده اند نیز مقصر هستند.

این فروشنده می افزاید: در طول یک سال گذشته خسارات زیادی بخاطر کسادی بازار و یا تعطیلی محل کسب و کار خود متحمل شده ایم اما شب عید است و از قانون هایی که هر روز تغییر می کند خسته شده ایم؛ ما باید شب عید چک های میلیونی خود را پاس کنیم و اجاره محل کسب خود را بپردازیم.

تناقض در تصمیم گیری ها، موضوع دیگری بود که شهروندان تهرانی آن را مورد توجه و موجب بلاتکلیفی و سردرگمی خود توصیف کردند.

آنها تاکید کردند در شرایطی که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا رعایت همه جانبه پروتکل ها را مورد تاکید قرار داده و بر آن اصرار دارند، اما شاهد هستیم که استانی از هم اکنون برای جذب مسافر اماکن را اعلام رزرو کرده و یا مسئولان جزیره ای اعلام می کنند ۱۰۰ درصد اتاق های هتل هایشان پر شده است.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان حضور یک نفر بیمار کرونایی در فضایی بسته می‌تواند تمام افراد حاضر در آن فضا را مبتلا کند و اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری، از طریق قطره‌های درشت تنفسی است که با سرفه یا بازدم خارج می‌شوند. این قطرات ریز ممکن است روی سطوح هم بنشینند و دیگران پس از لمس آن‌ها و دست زدن به دهان و چشم خود به این بیماری مبتلا شوند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه با تاکید براینکه ویروس کرونای انگلیسی جهش یافته مسری تر و مرگ بارتر است و در افراد زیر ۲۰ سال نسبت به ویروس کرونای معمولی بیشتر ایجاد بیماری می کند، اظهار می دارد: این ویروس ۷۰ درصد آلوده کننده تر است و مطالعات نشان داده میزان مرگ و میر آن بیشتر از ویروس کرونای معمولی بوده و به شدت واگیردار است.

مسعود مردانی با بیان اینکه ویروس کرونا با هر جهشی خطرناک است، توصیه می کند: در هر صورت برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک تمیز و مناسب الزامی است، باید تا حد امکان از تجمع، به خصوص حضور در فضاهای بسته خودداری کرده و پس از تماس با هر فرد یا سطحی، دست‌ها را ضدعفونی کرد.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه می دهد: ویروس کرونا آن هم از نوع انگلیسی برای هر بدن شرایط خاصی را ایجاد می‌کند، میزان شدت بروز علائم کرونا در هر فرد با میزان جهش‌یافتگی ویروس و مقاومت بدن رابطه مستقیم داشته و شدت بروز علائم در افراد مختلف، شدت متفاوتی دارد و از فرد بی‌علامت تا فردی که درگیری شدید ریوی را تجربه می‌کند، شامل می‌شود.

مردانی، سردرد، سرگیجه، درد معده، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، از دست رفتن حس بویایی یا چشایی، ورم سطح داخلی پلک، بی‌اشتهایی، سرفه خشک، تب، تنگی نفس و گرفتگی عضلانی را از علایم کرونای انگلیسی عنوان می کند و می گوید: در صورت ابتلا به این علایم، هموطنان از مصرف خودسرانه دارو خودداری و سریع به پزشک مراجعه کنند.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز در آخرین نشست ستاد مقابله با کرونا گفت: تعداد بیماران کرونایی از پایان دی ماه امسال روند افزایشی داشته و در حال حاضر نیز این شیب صعودی است.

علیرضا زالی در خصوص افزایش ازدحام مردم در مراکز خرید شب عید گفت: هنوز از ستاد ملی کرونا پروتکل روشن و شفافی در مورد بازار خرید و ترددهای نزدیک به ایام نوروز اعلام نشده است اما بی تردید اگر قرار است محدودیت هایی اعمال شود با توجه به این که پیش‌فروش ها در حوزه سفر و ترددها در حال انجام است باید عملی شود.

به گفته وی، برای جلوگیری از نارضایتی مردم باید زودتر تعیین تکلیف شود تا سرنوشت بسیاری از موارد از جمله ترددها، برگزاری آزمون ها مشخص شود که البته برخی از این موارد ملی است و باید هر چه زودتر تصمیم گیری شود.

زالی اظهار داشت: در دی ماه ۲۸ هزار نفر مراجعه سرپایی داشتیم که این رقم در بهمن ماه به ۴۰ هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه میزان بستری ها در پایان بهمن ماه نسبت به مورد مشابه آن در دی ماه رشد یافته است گفت: این میزان در روزهای آغازین اسفند ماه با شیب ملایم در حال افزایش است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران با اشاره به اینکه جهش های ویروس کرونا با عناوینی همچون ویروس اسلواکی، کالیفرنیا، آفریقایی در دنیا وجود دارد، افزود: به جز ویروس انگلیسی شاهد دیگر جهش های کرونا نبودیم.

وی همچنین به تعیین کانون شیوع ویروس جهش یافته ویروس انگلیسی نیز اشاره کرد و گفت: نمی توان مشخص کرد که کانون شیوع ویروس جهش یافته کجاست و به صورت قطعی نقطه ای را معرفی کنیم.

زالی اضافه کرد: اما با توجه به پراکندگی مبتلایان باید گفت که در نقاط مختلف تهران مبتلایان وجود داشته و تراکنش اتفاق افتاده است که تاکنون سه نفر فوتی قطعی ناشی از ابتلا به ویروس جهش یافته داشتیم.

به گزارش ایرنا، اما آنچه مسلم است اینکه در آستانه شب عید قرار داریم و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامتی خود و خانواده بسیار ضروری است؛ زیرا رعایت پروتکل های بهداشتی مهم ترین ابزار شهروندان در مقابله با این ویروس خطرناک ارزیابی می شود.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۱۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید - ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت بیماران مبتلا به کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید - ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟