روزانه 200 کامیون بار از گمرک دوغارون به سمت افغانستان عزیمت می‌کند


روزانه 200 کامیون بار از گمرک دوغارون به سمت افغانستان عزیمت می‌کند

مشهد- ایرنا- مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: هم اکنون روزانه افزون بر 200 دستگاه کامیون حامل انواع بار از این گذرگاه رسمی به سمت کشور افغانستان صادرات می کنند و اولویت خروج کامیونها نیز با آن ناوگانی است که در هنگام آتش سوزی گمرک اسلام قلعه برای جلوگیری از سرایت آتش سوزی وارد جمهوری اسلامی ایران شدند.

محمد کوه گرد روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتقال کالاهای صادراتی به ویژه کالاهای فسادپذیر از جمله میوه و سبزیجات به افغانستان از این کانون اقتصادی که در پی آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه کشور افغانستان متوقف شده بود طی چند روز گذشته با حرکت کامیونها از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: در پی آتش سوزی ۲۵ بهمن ماه گذشته و با توجه به خسارت وارده شده به برخی از تاسیسات و حوزه حمل و نقل گمرک اسلام قلعه افغانستان در حال حاضر تجار و سرمایه گذاران افغانستانی برای ورود کالاهای خود از سمت مرز دوغارون به سمت کشور خود تا برقراری شرایط عادی رغبتی ندارند ولی تمامی خدمات و رویه های حوزه مبادلات کالا در گمرک مرزی دوغارون فراهم است.

مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: گمرک مرزی دوغارون در جریان حادثه برای گمرک مرزی کشور همسایه آسیب ندید اما به خاطر وضعیت بحرانی آن سوی مرز با هدف پیشگیری از هرگونه حادثه، فعالیتش در مدتی کوتاه در ماه جاری متوقف شده بود.

کوه گرد افزود: با از سرگیری محدود مراوده تجاری مرزی در دوغارون - اسلام‌قلعه با حرکت کامیونهای حامل کالاهای صادراتی فسادپذیر به مقصد افغانستان انتظار می‌رود با پیگیری جدی و مستمر بازرگانان افغان آسیبهای وارده به تاسیسات گمرک مرزی این کشور در مدت زمان کوتاهی جبران شود تا فعالیت تجارت مرزی به روال سابق خود بازگردد.

آتش‌سوزی وسیع عصر شنبه ۲۵ بهمن ماه در محدوده ۴۰ هکتاری تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی که با انفجارهای پی‌درپی تانکرهای حامل سوخت و گاز همراه بود بر اساس ارزیابیهای اولیه مقامات محلی افغانستان به نابودی صدها دستگاه خودروی باربری مملو از انواع کالاهای صادراتی و دهها میلیون دلار خسارت انجامید.

با وقفه ای سه روزه بعد از آتش سوزی گمرک اسلام قلعه افغانستان، در حال حاضر فعالیت بازارچه مرزی دوغارون در حوزه صادرات انواع میوه و سبزیجات و خشکبار در حال انجام است.

در حال حاضر خروج انواع کامیونهای صادراتی، ترانزیتی از درب پایانه مرزی دوغارون و انواع میوه و تره بار و خشکبار از طریق درب خروج در بازارچه مرزی دوغارون در حال انجام است.

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد.

دوغارون اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان و شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گذرگاه ۵۰ درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است و تا پیش از آتش سوزی اسلام‌قلعه روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای سنگین باربری هزاران تن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می‌کردند.

دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارند. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس