تعطیلی 6 عروسی در لارستان؛ حال 9 مبتلای کرونا وخیم است


تعطیلی 6 عروسی در لارستان؛ حال 9 مبتلای کرونا وخیم است

لارستان- ایرنا- بستری شدن 33 نفر و وخیم بودن حال 9 تن از آنها در روز چهارشنبه ،تایید یک مورد مثبت کرونای انگلیسی و نیز قرنطینه و تشدید محدودیت‌های کرونایی در6 روستا و دو شهر نشانه‌های بارز اوضاع ناهنجار ناشی از ویروس کرونا در لارستان و جنوب فارس است.

آنگونه که شواهد آشکار استو گفته های دست اندرکاران موید آن است با وجود شرایط ناپایدارو افزایش موج مبتلایان و شکنندگی روزافزون بیماری کووید ۱۹ در این مناطق هنوز عده ای سوار بر موج بی خیالی و سبک شمردن اوضاع بی توجه به پروتکل های بهداشتی به دورهمی ها و برگزاری برخی مراسم و آیین های شادی و عزا مشغول هستند.

تعطیلی ۶ عروسی

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان پنجشنبه در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد که روز گذشته و با تشدید گشت های نظارت از سوی ستاد مدیریت کرونا ۶ مراسم عروسی در شهرهای لار و خور و دهکویه تعطیل و تعهد کتبی از برگزارکنندگان و خانواده های عروس و داماد گرفته شد که دیگر سراغ جشن و دورهمی نروند.

وحید یگانه بیان کرد: بر اساس رنگ بندی هم اینک وضعیت در شهرستان های لارستان، خنج و اوز نارنجی است اما از نظر دانشکده علوم پزشکی وضعیت در شهر اوز و همچنین روستای کهنه این شهرستان قرمز است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۳ مورد بستری کرونایی در ششم اسفندماه ۱۱ نفر مربوط به اوز و همچنین از ۹ نفر که حال آنها وخیم گزارش شده نیز مربوط به این شهرستان است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان می گوید: البته با ورود کرونای انگلیسی به نظر می رسد که رنگ بندی شهرها دیگر چندان معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه نباید و نمی توان که سلامت جامعه را قربانی خوشی ها و عدم رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی از سوی عده ای کرد، گفت: با توجه به ایام مبارک ماه رجب و همچنین ورود به روزها و خریدهای نوروزی ما نگرانی بیشتری داریم و با وجود هشدارها و تاکیدها اما همچنان شاهد برگزاری برخی آیین های عبادی و یا عروسی در این ایام در برخی مناطق هستیم.

یگانه ادامه داد: ویروس نوظهور دیگری از کرونای انگلیسی که این روزها در کشور دندان تیز کرده و از آنجا که دامنه و گستره درگیری اش و شدت کشندگی اش نیز بیش از موج های اول تا سوم کووید ۱۹ اعلام شده تا حد قابل ملاحظه ای نیز بر شدت نگرانی ها و اضطراب ها در منطقه افزوده است.

وی با اشاره به خطر ورود کرونای انگلیسی و شناسایی تعدادی مبتلا به این ویروس در کشور از مردم و شهروندان خواست تا خطر را جدی بگیرند و کادر درمان را بیش از گذشته با رعایت اصول بهداشتی و توجه به پروتکل های یاری دهند.

یگانه همچنین بر ضرورت نظارت بیشتر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مسافران خارجی پروازها در فرودگاه بین‌المللی لارستان تاکید کرد و گفت: مثبت شدن ۹ مورد به کرونا و تایید یک مورد کرونای انگلیسی طی هفته گذشته در پروازهای خارجی خطر افزایش شمار مبتلایان و اوجگیری این ویروس کشنده در منطقه را بیش از پیش قوت بخشیده است.

ستاد مدیریت کرونا لارستان اطلاعیه صادر کرد

همچنین به دنبال موج چهارم کرونایی و افزایش چشمگیر مبتلایان سرپایی کرونایی ، ستاد مدیریت کرونا در شهرستان لارستان نیز در اطلاعیه ای بر ضرورت توجه جدی شهروندان و مردم نسبت به رعایت دستورالعمل ها و تشدید برخی محدودیت ها تاکید کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: براساس مشاهدات و گزارش های رسیده برخی افراد، مراسم عروسی و یا دیگر جشن ها را در باغ های اطراف شهر برگزار می کنند که تاکید می شود بر اساس دستور دادستانی در صورت مشاهده و یا ارائه گزارش های مجدد ، ضمن پلمب باغ و مجموعه، صاحب باغ و هیات امنای آن نیز به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است: برگزاری مراسم عروسی در هر نقطه ای از شهرستان با توجه به روند افزایش مبتلایان و موج چهارم کرونا به همراه فعالیت سایر صنوف مرتبط با آن نیز شامل مزون و سفره عقد، تزئین ماشین عروس، عکاسی و تصویربرداری از عروس و داماد و آرایشگاه ممنوع است و در صورت بی توجهی به این مصوبه برخورد قاطع قضایی با متخلفان نیز صورت خواهد گرفت.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها در وضعیت نارنجی و قرمز، برگزاری هرنوع مراسم آیینی، ملی و مذهبی که موجب تشکیل جمع و اجتماع شود، در هر مکان و فضایی ممنوع و در صورت برگزاری، با مسؤولین امر برخورد قضایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده: تاکنون یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تا ظهر روز ششم اسفندماه ۹۹، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: تا ظهر چهارشنبه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۴۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

بیماری کووید۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۹۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد مرگ کرونا بعد از آمریکا، برزیل، مکزیک، هند، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، روسیه، آلمان و اسپانیا در رتبه ۱۱ در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است. این ویروش جهش یافته نیز تاکنون ۱۱۲ نفر را در ایران مبتلا کرده و هشت نفر را به کام مرگ کشانده است.

لارستان در جنوب استان فارس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟