مسمومیت خفیف 18 نفر بر اثر گاز مونو اکسید کربن در قم


مسمومیت خفیف 18 نفر بر اثر گاز مونو اکسید کربن در قم

قم ـ ایرنا ـ سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت 18 نفر در بخش خلجستان استان با گاز مونو اکسید کربن دچار مسمومیت خفیف شدند که با حضور به موقع اورژانس 115، اکنون حال عمومی مسمومان رضایت‌‎بخش اعلام شده است.

مهدی فراهانی دراین زمینه اظهار داشت:حدود ساعت ۶:۴۵ صبح امروز (پنجشنبه) یک مورد مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن (CO) با دلیل احتمالی نشت گاز از بخاری در بخش خلجستان به اورژانس ۱۱۵ قم اعلام شد که با توجه به اطلاعات اولیه کسب شده از محل حادثه، به توالی سه دستگاه آمبولانس اورژانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس اورژانس قم به محل اعزام شد.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام اولیه و فوریتی در مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن برای مسمومان که همان «اکسیژن‌درمانی» است، بلادرنگ در محل توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی انجام شد و مسمومان به درمانگاه دستجرد منتقل شدند.

وی گفت: در ادامه و برای بررسی بیش‌تر و دقیق‌تر، تمامی مسمومین با سه دستگاه آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس اورژانس ۱۱۵ استان قم به بیمارستان شهدای شهر قم منتقل شدند.

فراهانی اظهار داشت: در این حادثه ۱۸ تَن دچار مسمومیت شدند که پس از انتقال به بیمارستان شهدا و انجام اقدام‌های درمانی تکمیلی، آخرین اخبار حکایت از رضایت‌بخش بودن حال عمومی همه مسمومان دارد.

وی گفت: گفت: در این زنجیره خدمت‌رسانی، از تماس به موقع شهروندان با ۱۱۵ تا حضور کارکنان اورژانس ۱۱۵ از بخش خلجستان و قم و نیز همکاری خوب همکاران در درمانگاه دستجرد و در نهایت کارکنان بیمارستان شهدا به عنوان آخرین حلقه درمانی حضوری چشمگیر و فعالانه داشتند که ضمن آرزوی سلامتی برای بیماران، زحمات این مجموعه بهداشتی و درمانی جای تقدیردارد.

وی با بیان اینکه «مرگ خاموش» در کمین است، خاطرنشان کرد: در فصل زمستان با رعایت نکات ایمنی در استفاده درست از وسایل گرمایشی مراقب خود و خانواده باشیم.

گاز مونوکسید کربن با فرمول CO گازی بی‌رنگ و بی‌بو؛ حاصل احتراق ناقص زغال و سوخت‌های فسیلی است؛ مسمومیت با گاز مونو کسید کربن موضوعی است که عامه مردم درباره آن اطلاع خیلی کمی دارند؛ نه تنها این گاز منجر به مرگ‌ومیر، بلکه باعث ضایعات عصبی پایدار در درازمدت و در کوتاه‌مدت منجر به احساس ناخوشی و بیماری می‌شود.

بخش «خلجستان» با وسعت یکهزار و ۱۰۰ کیلومترمربع، دارای ۵۰ هزار تَن جمعیت ثابت و فصلی شامل ۲ دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای ۵۷ روستا، ۲۷ دهیاری و ۳۳ شوراست و مرکز این بخش شهر «دستجرد» است؛ ابتدایی‌ترین روستای این بخش ۶۰ کیلومتر و انتهایی‌ترین روستای آن ۸۵ کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد؛ مردم این بخش در کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصولات کشاورزی خلجستان شامل توت، گردو، فندق، گیلاس و انگور است.

استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، خَلَجِستان، کَهَک، جعفرآباد و سَلَفچِگان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق