رایزنی‌ نظامی پاکستان و هند، تازه ترین گام برای تنش‌زدایی


رایزنی‌ نظامی پاکستان و هند، تازه ترین گام برای تنش‌زدایی

اسلام‌آباد - ایرنا - روابط شکننده پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا که از دو سال گذشته با تنش های شدیدی مواجه شده است، با رایزنی مقامات ارشد نظامی دو کشور وارد مرحله جدیدی شد، اقدامی که طی سال های اخیر بی سابقه و تازه ترین گام در مسیر تنش زدایی تلقی می شود.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی ارتش پاکستان امروز (پنجشنبه) از رایزنی تلفنی فرمانده های عملیات های نظامی ارتش پاکستان و هند خبر داد و افزود: دو طرف در فضای شفاف، صریح و صمیمانه ملاحظات و نگرانی های متقابل درخصوص امنیت مرزها و درگیری های معمول میان نیروهای دو کشور را مطرح و بررسی کردند.

در بیانیه ای که از سوی مقر فرماندهی ارتش پاکستان منتشر شد، آمده است: فرمانده عملیات نظامی ارتش پاکستان در تماس تلفنی با همتای هندی خود از طریق خط تلفن ویژه میان ارتش های دو کشور، آخرین وضعیت امنیتی در خط کنترل مرز کشمیر را بررسی و توافق کردند که به منظور دستیابی به صلح متقابل و پایدار، نگرانی های یکدیگر که منجر به برهم زدن صلح و منجر به خشونت می شود را برطرف کنند.

مقامات ارشد نظامی پاکستان و هند همچنین متعهد به پایبندی دقیق به همه توافق ها، تفاهم و قرارداد آتش بس مرزی در امتداد خط کنترل و سایر بخش های مرزی از نیمه شب ۲۴ فوریه ۲۰۲۱ شدند.

آنان تاکید کردند که مکانیسم های خط تلفن ویژه و جلسات مرزی برای پرداختن به هرگونه وضعیت پیش بینی نشده و برطرف کردن سوء تفاهم میان نیروهای پاکستان و هند ادامه خواهد یافت.

رایزنی‌های نظامی میان رقبای سنتی شبه قاره تازه‌ترین گام در مسیر تنش زدایی از بهمن ماه ۱۳۹۷ به شمار می‌رود. روابط شکننده دو کشور از دو سال پیش با تنش‌های شدیدی همراه شد به طوری که این اختلافات پاکستان و هند را تا آستانه یک جنگ تمام عیار برد.

ارتش پاکستان مدعی است که از سال ۲۰۰۳ زمانی که قرارداد آتش بس میان این کشور با هند امضا شد تا ماه فوریه ۲۰۲۱ میلادی ۱۳ هزار و ۶۲۷ مرتبه آتش بس مرزی از سوی نیروهای هندی نقض شده است. در این مدت ۳۱۰ نظامی و غیرنظامی پاکستانی کشته و دست کم بیش از ۱۶۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

مرزهای زمینی پاکستان و هند به عنوان دو رقیب هسته‌ای در جنوب آسیا در هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد تبادل سنگین آتش بود. به رغم قرارداد آتش بس میان دو کشور که در سال ۲۰۰۳ امضا شد، مرزهای این دو همسایه در شبه‌قاره به ویژه در منطقه کشمیر همواره دستخوش درگیری و تیراندازی متقابل از سوی دو طرف بوده است.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه ۹۷، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی بهمن‌ماه ۹۷ در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی، لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر از سوی دهلی و تصویب قانون اعطای شهروندی در هند، از جمله تنش‌های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد