22 پروژه در مجتمع مس سونگون اجرا می‌شود


22 پروژه در مجتمع مس سونگون اجرا می‌شود

تبریز - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای 22 پروژه در مجتمع مس سونگون، گفت: با اتمام 2 پروژه مهم تغلیظ و ذوب مس، برای سه هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

علی جهانگیری روز پنجشنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: مس سونگون بیشترین ذخایر مس را در آذربایجان شرقی دارد و تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه، فرآوری محصولات این مجتمع در خود استان انجام شود.

معاون امور اقتصادی اشتاندار آذربایجان شرقی افزود: برای ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین‌دستی مس نیز محلی در شهرستان ورزقان شناسایی شده و طرح ایجاد آن نیز در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور تصویب شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌های اول از نظر ذخایر معدنی در کشور است، اما اقتصاد استان هنوز از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند نشده، افزود: بیش از ۷۰۰ معدن در استان شناسایی شده است که ۵۰ درصد آنها راکد و تعطیل بوده و در حوزه مس نیز از ۱۴ معدن شناسایی‌شده، ۶ معدن غیرفعال است.

جهانگیری ادامه داد: برخی از معادن به دلیل واگذاری آنها به افراد غیرحرفه‌ای تعطیل هستند و در برخی معادن نیز مشکلات طبیعی و زیست‌محیطی وجود دارد و همچنین برخی معادن با مشکل معارض مواجه هستند.

وی با بیان اینکه مس، یک محصول استراتژیک است، خاطرنشان کرد: در استان بیش از یک میلیارد تن ذخایر مس داریم که ۳۰ درصد از ذخایر مس کشور را شامل می‌شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه بازار مصرف مس به طور فزاینده در حال گسترش است، افزود: مصرف جهانی مس در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون تن است و پیش‌بینی شده این میزان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶۰ میلیون و در سال ۲۱۰۰ میلادی به بیش از ۹۰ میلیون تن برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تلاش می‌کنیم معادن مس غیرفعال در استان را فعال کنیم و با تکمیل زنجیره ارزش این محصول در استان، ارزش افزوده آن در استان باقی بماند.

وی با بیان اینکه معدن، بهترین گزینه برای جایگزینی نفت است، افزود: تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات بخش خصوصی را برطرف کنیم و همچنین طرحی برای فرآروی معادن کوچک در یک منطقه تعیین شده در دست بررسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط