قوه بذر پیاز در کشور ما 98 درصد است/تولید بیش از 2 تن پیاز در کشور


قوه بذر پیاز در کشور ما 98 درصد است/تولید بیش از 2 تن پیاز در کشور

خان محمدی با اشاره به اینکه قوه نامیه بذر پیاز در کشور 98 درصد است، گفت: در دنیا بهترین قوه نامیه برای تولید بذر پیاز 94 تا 95 درصد است.


خان محمدی با اشاره به اینکه قوه نامیه بذر پیاز در کشور ۹۸ درصد است، گفت: در دنیا بهترین قوه نامیه برای تولید بذر پیاز ۹۴ تا ۹۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در نشست خبری با بیان اینکه یکی از افتخارات کشور ما تولید بذر پیاز است، اظهار کرد: در کشور ما افرادی هستند که با تمام تلاش و کمترین امکانات در اختیار تولید هستند و اقتصاد مقاومتی را عملیاتی می کنند.

وی با اشاره به اینکه قوه نامیه بذر پیاز در کشور ما ۹۸ درصد است، افزود: این در حالی است که در دنیا بهترین قوه نامیه برای تولید بذر ۹۴ تا ۹۵ درصد است.

خان محمدی ادامه داد: یکی از اهداف مجمع ملی خبرگان کشاورزی این است که یافته های کشاورزان نمونه را در مزارع دیگر پیاده کنیم، از این رو باید توجه ویژه به این موضوعات داشت. همانگونه که اگر وزیر قبلی جهاد نگاه درستی به کشاورزان نمونه نداشت، هم اکنون باید ۸۰ تن بذر پیاز را وارد می کردیم که برای این موضوع باید ارز قابل توجهی از کشور خارج می شد.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با تاکید بر حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی در شرایط فعلی تحریم بیان کرد: با توجه به آنکه کشاورز نمونه، لقب بذر پیاز در دنیا را داراست، از این رو باید علم این کشاورزان نمونه در کشور گسترش یابد چرا که سال گذشته، کشاورز نمونه بذر پیاز به هیچ عنوان عدم سبزینگی نداشت که این امر بیانگر استفاده از نیروی کار بیشتر برای تولید بذر با کیفیت است.

وی با اشاره به اینکه امکان مکانیزه تولید بذر پیاز وجود ندارد، بیان کرد: براین اساس از نیروی کارگری و روستایی باید در مزارع پیاز باید استفاده کند چرا که تولید بذر پیاز حدود یک هزار تا یک هزار و ۶۰۰ نفر اشتغالزایی دارد که کشاورز نمونه بذرکار پیاز بدون یک ریال وام به تولید ادامه می دهد. که با وجود آزاد شدن بیمه انتظار می رود تدابیری اتخاذ شود چرا که امکان پرداخت ۳۰ درصد بیمه بر مبنای حقوق وجود ندارد.

تولید بیش از ۲ تن بذر پیاز در کشور

ایوب عابدی عضو مجمع ملی نخبگان کشاورزی و کشاورز نمونه بذر پیاز خراسان شمالی در ادامه این نشست اظهار کرد: در ۸ ماهه امسال برای بیش از ۱۲ هزار نیروی کارگری اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی افزود: کشاورز نمونه بذر کار پیاز که وزارت جهاد لقب بذر پیاز را به آن داده است، بیش از ۲ تن بذر پیاز و ۱۷۱ تن پیاز در بیش از ۸۰ هکتار تولید کرده است.

عابدی با انتقاد از سود بالای تسهیلات در بخش کشاورزی بیان کرد: در کشور فرانسه تسهیلات با سود ۱.۶ درصد پرداخت می کنند، درحالیکه در کشور ما نرخ تسهیلات ۱۸ و ۲۰ درصد است که با درآمد کشاورزان سنخیتی ندارد.

عضو مجمع نخبگان کشاورزی ادامه داد: گرچه چندین کشور تقاضای بذر از ما کردند، اما بنده این خیانت را به آب و خاک کشور نمی کنم.

این کشاورز نمونه بذر کار پیاز ادامه داد: از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا داریم که نگاهشان به بخش کشاورزی حمایتی باشد چرا که قیمت پایین گندم و کلزا جوابگوی هزینه های تولید نیست.

وی در پایان با بیان اینکه بخش اعظم بذر پیاز با دست کاشته می شود، گفت: با وجود آنکه چندبار تقاضای نیوهلند را کرده ایم، اما متاسفانه نحوه واگذاری تراکتور برحسب هکتار است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود