«مسجد کانون مهر علوی»؛ اقدامی موثر در جلب حمایت برای زلزله زدگان/کمک به زلزله زدگان وظیفه همگانی است


 «مسجد کانون مهر علوی»؛ اقدامی موثر در جلب حمایت برای زلزله زدگان/کمک به زلزله زدگان وظیفه همگانی است

محبوبی با بیان اینکه در اتفاقات تلخ همچون زلزله تمام مراکز و نهادها چه دولتی و چه خصوصی باید کمک کنند، گفت:باید در چنین شرایطی همه گوشه ای از کار را بگیرند تا آسیب ها کمتر شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: زلزله نسبتا شدیدی در ساعات پایانی چهارشنبه 29 بهمن شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند. این زلزله علاوه بر خسارات زیادی که به جای گذاشت باعث مصدوم شدن بسیاری از هموطنان در هوای سرد زمستان شد. خبرگزاری شبستان در این راستا پویش معنوی و فرهنگی با عنوان «مسجد کانون مهر علوی» را به منظور جلب توجه افراد و نهادها به حمایت هرچه بیشتر از هم میهنان زلزله زده راه اندازی کرده است، بدین منظور گفت و گویی با «مجید محبوبی» نویسنده و شاعر ترتیب دادیم . آینه اخلاص، آفتاب حکمت، تربت و دریا، کبوتر سفید، ملاقات در شب مهتابی، فرزند کعبه و هدیه از جمله کتابهایی است که محبوبی به رشته تحریر در آورده است.متن گفتگو بدین شرح است:

مهمترین نیازهای فرهنگی و معنوی زلزله زدگان چیست؟

در شرایطی که عده ای از افراد در شهر و منطقه ای دچار حادثه زلزله می شوند باید به نیازهای روحی و روانی آنها توجه زیادی شود. کودکان به عنوان اقشار آسیب پذیر نیاز به نگهداری، تربیت و حمایت بیشتری هستند. باید بچه ها را جمع کرد و برای آنها شعر و قصه خواند. می توان کتاب و اسباب بازی برای آنها برد. مسلم ناصری یکی از نویسندگان است که در زمان زلزله بم راهی بم شد و بعدها توانست کتاب «از بم تا بم» را بنویسد. باید فعالیت های فرهنگی از جمله توزیع کتاب به خصوص برای گروه های سنی کودک و نوجوان صورت گیرد و اقداماتی همچون شعرخوانی، قصه خوانی و بازی با بچه ها انجام شود تا از درد و رنج آنها بکاهد.

نویسندگان می توانند چه اقداماتی برای زلزله زدگان انجام دهند؟

دو سه سال پیش که در جنوب کشور سیل آمد، نویسندگان جلساتی در قم تشکیل دادند تا ببینند چه اقداماتی می توانند برای سیل زدگان انجام دهند. یکی از کارهایی که صورت گرفت، جمع آوری پول بود. نویسندگان بخشی از حق التالیف خود را به سیل زدگان اختصاص دادند. یکی از ناشران هم پول یک روز فروش خود را به هموطنان سیل زده اختصاص داد. در آن جلسه همفکری های خوبی صورت گرفت و قرار شد دوستان به منطقه بروند و اقداماتی را انجام دهند و یک سری گزارشات نیز به صورت مکتوب نوشتند تا در آینده کتاب شود.

چه ارگان هایی باید در حمایت از زلزله زدگان مشارکت داشته باشد؟

به نظرم وقتی اتفاق تلخی برای هموطنان می افتد، تمام مراکز و نهادها چه دولتی و چه خصوصی باید کمک کنند. در چنین شرایط اضطراری نمی شود تفکیک صورت داد و به عنوان مثال گفت ارتش به کمک برود و سپاه بماند و یا جهاد کشاورزی کمک کند و نیروی انتظامی کاری نکند. هر کس و هر نهادی باید کمک کند زیرا در چنین شرایطی وظیفه قانونی مطرح نیست بلکه وظیفه انسانی مطرح می شود و همه باید دست به دست هم دهند، مشارکت کنند و گوشه ای از کار را بگیرند تا آسیب ها نه تنها بیشتر نشود بلکه کاهش یابد.

ایجاد پویش ها در حمایت از زلزله زدگان چقدر می تواند مفید باشد؟

این پویش ها می تواند بسیار اثرگذار و مفید باشد به خصوص که در این روزگار فضای مجازی هم رونق دارد، یک پویش می تواند مردم را به کمک رسانی تشویق کند. با چنین پویش هایی مردم متوجه نیازهای هموطنان آسیب دیده می شوند و می توانند وسایل مورد نظر و ضروری برای هموطنان آسیب دیده را خریداری و تهیه کنند؛ ضمن اینکه افرادی نیز به محل حادثه می روند و نیازهای آسیب دیدگان را گزارش می کنند که این نیز می تواند نیازها را اولویت بندی کند.

خبرگزاری شبستان اقدام به پویش «مسجد کانون محور علوی» برای حمایت از زلزله زدگان کرده است. نظرتان در مورد این اقدام چیست؟

به نظرم این کار بسیار خوبی است و جا دارد که تشکر و قدردانی شود. این پویش می تواند توجه افراد و سایر نهادها را به کمک هرچه بیشتر به زلزله زده ها جلب کند. به هر حال یکی از وظایف اهالی فرهنگ و رسانه ها این است که آگاهی افراد را بالا ببریم و آنها را نسبت به مسایل آگاه تر کنیم. همین که خبرگزاری شبستان پویش راه انداخته است می تواند بسیار موثر است. اینکه یک نویسنده در صفحه خود عکسی در حمایت از زلزله زدگان قرار دهد، کلیپی در این زمینه منتشر شود، مقاله ای و یا مصاحبه ای در این مورد منتشر شود همه این کارها اثرات خود را دارد. تمام این اقدامات فرهنگی می تواند هموطنان را برای کمک رسانی بیشتر تجمیع کند؛ ضمن اینکه یک دلگرمی برای مردم آسیب دیده ایجاد می شود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !