62 هزار تن به ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی خراسان شمالی افزوده شد


62 هزار تن به ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی خراسان شمالی افزوده شد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 62 هزار تن به ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی استان از سال 92 تاکنون افزوده شده است که به تبع آن 6 هزار و 200 تن ضایعات این بخش نیز کاهش یافته است.

عبدالله یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین در این مدت مقدار چهار میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی فراوری شده شامل رب و زعفران داشته ایم.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون مجوز ۱۵۶ فقره واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی صادر شده است که از مجموع این تعداد ۱۱۲ مورد جواز تاسیس و موافقت اصولی گرفته شده است.

وی اظها داشت: در نهایت از سال ۹۲ تاکنون ۴۴ مورد پروانه بهره برداری دریافت کردند که میزان سرمایه گذاری این طرح ها ۵۸۲ میلیارد ریال است و همچنین ظرفیت فراوری این واحد ها ۹۴ هزار تن است.

یوسفی افزود: این واحد ها در زمینه های مختلف از جمله پرورش دام و طیور، صنایع بسته بندی بود که برای ۵۱۷ نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی شمار کنونی صنایع تبدیلی و تکمیلی استان را ۹۱ واحد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولیدی این واحدها ۸۴۰ هزار تن است که برای هزار و ۱۶۶ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

یوسفی در خصوص صدور جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی استان نیز اظهار داشت: تعداد ۴۴۶ فقره جواز تاکنون در این استان به ارزش ۶ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری صادر شده است.

وی اظهار داشت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات از مزارع و باغ های استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۴۰ هزار تن آن را دارد.

وی افزود: از مجموع صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان ۲۷ فقره در بجنورد مرکز استان قرار دارد.

وی اظهار داشت: ۲۰ واحد در فاروج، ۱۵ واحد در شیروان، ۱۲ واحد در مانه و سملقان، ۱۰ واحد در اسفراین، سه واحد در جاجرم و در شهرستان های گرمه و راز و جرگلان هر کدام دو واحد وجود دارد.

وی کمک به افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها و وجود زمینه های مساعد برای مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی را از دیگر مزایای صنایع کشاورزی استان برشمرد.

وی اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه را شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی عنوان کرد.

یوسفی، برنامه سازمان متبوع خود برای حمایت از این صنایع را تثبیت واحدهای فعال و تامین تسهیلات سرمایه در گردش با همکاری بانک ها، فعال کردن واحدهای نیمه فعال و راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید برشمرد و افزود: تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی برای واحدهای فرسوده از نیازهای اصلی این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد و گفت: کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، افزایش ارزش افزوده و بهره وری این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده این بخش میسر است.

یوسفی با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فراوری دارد، اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از مزارع و باغ های استان برداشت می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است.

وی گفت: ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

یوسفی اظهار داشت: از این میزان ۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است.

وی ارزش اقتصادی محصولات دامی استان را نیز ۲۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال دانست و گفت: تولید سالانه شیلات استان هم ۵۱۸ میلیارد ریال است.

وی گفت: فراووری محصولات کشاورزی ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی را چندین برابر خواهد کرد که باید برای افزایش درآمد خانوار های روستایی، ایجاد اشتغال پایدار برای ایجاد صناعی تبدیلی و تکمیلی بیشتر تلاش کنیم.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

مهم ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است و ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار