رئیس اتاق بازرگانی فارس:فارغ از مباحث سیاسی، اف ای تی اف مصوب شود


رئیس اتاق بازرگانی فارس:فارغ از مباحث سیاسی، اف ای تی اف مصوب شود

شیراز-ایرنا-‌رییس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه،ایران همانند کره شمالی عمل نخواهد کرد و منزوی نخواهد شدگفت: ضروری است الزامات جهانی را بپذیریم و فارغ از مباحث سیاسی پذیرش اف ای تی اف یا الزامات گروه اقدامات مالی مصوب شود.

جمال رزاقی پنجشنبه در جلسه هم اندیشی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور که با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در شیراز برگزار شد افزود: چرا برخی از دست اندرکاران کشور مشکل تحریم را حل نمی‌کنند؟ آیا مردم ایران لایق ماندن در صف چند کیلوگرم مرغ و بطری روغن هستند؟
وی همچنین گفت: چرا موضوع اف ای تی اف حل نمی‌شود و تصمیم‌گیری در این باره به درازا کشیده؟ بارها راجع به این موضوع در اتاق بازرگانی ایران جلسات مکرر برگزار و در این باره بحث و تبادل نظر شده و ضروری است که فارغ از مباحث سیاسی پذیرش اقدام گروه مالی سریعا مصوب شود.
رییس اتاق بازرگانی استان فارس اظهار کرد: مبهم بودن آینده،عدم قطعیت، ریسک بالا، نبود فضای رقابتی، انحصار در بازار ، فرآیندهای پیچیده اداری ،تنگناهای اعتباری ،عدم سهولت تامین مالی و دخالت بخش عمومی در بازار قیمت گذاری ازجمله مواردی است که نفس اقتصاد را به شماره انداخته است.
رزاقی اضافه کرد: اهداف مهم همه دولت‌ها رفاه ،عدالت اجتماعی و بهبود معیشت است که راه رسیدن به این اهداف در سایه توسعه اقتصادی شکل می گیرد که در گرو تولید و صادرات است و برهمین اساس باید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت جدی و اصولی انجام شود.
رزاقی با بیان اینکه براساس مستندات اتاق بازرگانی ایران ۹۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال گذشته از کشور خارج شده است،گفت: تعامل با اقتصاد جهانی اکنون به حداقل ممکن رسیده و این مسأله سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به کشور ضربه می زند.
وی با اعلام اینکه غلبه سیاست بر اقتصاد موجب مشکل آفرینی در کشور شده،عنوان کرد: فرمان اقتصاد کشور در دست سیاست است و سوال مهم اینجاست که تا چه زمانی اقتصاد باید به سیاست رشوه دهد؟
رزاقی سهم صادرات ایران از بازار های کشورهای همسایه را تنها ۲ درصد عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی واقعی کشور از بازار خارج شده و نااهلان جای این قشر را گرفته‌اند؛ باید اعتماد و امنیت اقتصادی ایجاد کرد تا شرایط بهبود پیدا کند و تامین امنیت اقتصادی به سخنرانی نیست بلکه باید با روابط خارجی اصولی و پیوستن به بازار جهانی و تجارت بین المللی و روابط متعادل با همه کشورهای جهان و مصونیت کامل رسانه ها برای مبارزه با فساد اقتصادی وضعیت را به سمت بهبود پیش برد.
او اظهار داشت: بدون روابط عادی با کشورهای دیگر نمی توان به رشد اقتصادی مازاد دست یافت و قطعا تحقق ثبات اقتصادی به ثبات سیاسی می انجامد.
رییس اتاق بازرگانی استان فارس گفت: سیاسیون یقین داشته باشند که در کشوری با اقتصاد بزرگ و قدرتمند ،دست آنها برای سیاسی بازی نیز بازتر خواهد بود.
در ماه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب با درخواست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری برای تمدید زمان بررسی لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» با هدف پیوستن تهران به گروه ویژه اقدام مالی یا ای اف تی اف موافقت کردند و این مهم برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شده است.
لوایح مذکور عبارتند از اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، الحاق ایران به کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته فرا ملی (پالرمو) و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT).
از چهار لایحه اشاره شده لوایح «اصلاح قانون مبارزه با تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به تصویب رسیده اند اما لوایح الحاق ایران به پالرمو و سی اف تی که در دی ماه سال ۹۸ و در پی تصویب مجلس و رد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، همچنان بلاتکلیف باقی مانده اند.
مهمترین رخدادی که می تواند کشورمان را همردیف با کشورهای کم ریسک جهان قرار دهد، الحاق ایران به اف ای تی اف و به دنبال آن، خروج تهران از لیست سیاه این گروه ویژه مالی است. ضمن اینکه پیوستن به اف ای تی اف با مزیت هایی همچون بهره گیری ایران از اعتبار اسنادی (LC) به جای سیستم حواله در معاملات خارجی، اعتماد بانک های جهانی به نظام بانکی ایران، بهبود روابط ایران با ۱۹۴ کشور عضو اف ای تی اف و غیره همراه است.
حتی دسترسی به غذا و دارو نیز که آمریکا مدعی خارج بودن آنها از دایره تحریم ها است، در صورت تدام حضور ایران در لیست سیاه دشوار به نظر می رسد؛ موضوعی که طی ماه های اخیر در دوره سخت کرونا برای دستیابی ایران به دارو و واکسن خود را نشان داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا