موتورهای هسته‌ای، گامی بزرگ برای سفر به مریخ


موتورهای هسته‌ای، گامی بزرگ برای سفر به مریخ

با رسیدن کاوشگر استقامت به مریخ و فرود موفقیت‌آمیز آن، فصل تازه‌ای از سفرهای فضایی آغاز شده است.


با رسیدن کاوشگر استقامت به مریخ و فرود موفقیت‌آمیز آن، فصل تازه‌ای از سفرهای فضایی آغاز شده است.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برای آنکه تا دو دهه آینده سفر انسان به مریخ به‌صورت پایدار امکان‌پذیر باشد برخی از دانشمندان توسعه موتور‌های هسته‌ای را برای فضاپیما‌های آینده توصیه می‌کنند. از زمان سفر انسان به ماه موتور‌های موشک‌ها توسعه بنیادین پیدا نکرده‌اند، تمامی این موتور‌ها از سوخت شیمیایی استفاده می‌کنند. برای سفر به مریخ در ابعاد گسترده، سوخت شیمیایی چندان راه سریع و اقتصادی نیست.

هم اکنون موشک‌های ناسا توان حمل ۱۰۰ تن و کمی بیشتر یا کمتر را دارند، اما برای سفر به مریخ به بیش از ۱۰۰۰ تن سوخت شیمیایی نیاز است. هزینه پرتاب عادی موشک‌های فضایی حدود دو میلیارد دلار است که برای سفر به مریخ به ده‌ها میلیارد دلار خواهد رسید. به دلیل هزینه بالا و سرعت کم، برخی مهندسان فضایی توسعه موتور‌های هسته‌ای فضایی را پیشنهاد داده‌اند.

این موتور‌ها چندین نوع خواهند داشت، اما احتمالا نزدیکترین آن، مانند موتور‌های هسته‌ای زمینی کار می‌کنند با این تفاوت که با حرارت تولیدی از آن الکتریسته تولید می‌شود و عنصری مانند زنون یونیزه شده و برای رانش نهایی استفاده خواهد شد. با این روش می‌توان میزان سوخت مورد نیاز را حدود ۱۰ برابر کم کرد و سرعت فضاپیما را افزایش داد.

البته در مقابل این طرح، پروژه استارشیپ شرکت اسپیس ایکس قرار دارد که قصد دارد با روشی جدید در موتور‌های شیمیایی مصرف را به شدت کاهش دهد.

بیشتربخوانید

نخستین صدای ضبط شده در مریخ منتشر شد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا