بیش از 27 درصد دانش‌آموزان کردستانی دارای اضافه وزن هستند


بیش از 27 درصد دانش‌آموزان کردستانی دارای اضافه وزن هستند

سنندج - ایرنا - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: بر اساس تحلیل نتایج غربالگری اولیه طرح کوچ، بیش از 27 درصد دانش آموزان استان دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

افشین خوشگوار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح کوچ به عنوان مهمترین برنامه معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با هدف کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در پنج مرحله تدوین شده که سه مرحله آن اجرایی شده است.

وی افزود: در مرحله اول پایش قد و وزن دانش‌آموزان جهت تعیین شاخص توده بدنی(BMI) آنان انجام شد که در این مرحله ۹۷ درصد دانش آموزان استان معادل ۲۷۹ هزار و ۱۶ نفر پایش شدند که در این زمینه جزو پنج استان برتر کشور بودیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با اشاره به تحلیل وضعیت وزنی دانش‌آموزان بر اساس غربالگری اولیه گفت: با توجه به BMI مشخص شده هر دانش‌آموز، تحلیل‌ها نشان می‌دهد ۲۷ درصد و هفت دهم درصد دانش‌آموزان استان،شامل ۷۷ هزار و ۳۶۵ نفر در محدوده وزنی دارای اضافه وزن و چاق قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین یک و ۷۴ صدم درصد معادل چهارهزار و ۸۵۸ نفر دارای کمبود وزن و چهار و ۳۱ صدم درصد شامل ۱۲ هزار و ۲۲ نفر دانش‌آموز در محدوده لاغر قرار دارند.

خوشگوار همچنین با اشاره به قرار گرفتن ۶۶ و ۲۰ صدم درصد دانش آموزان استان در دامنه وزنی طبیعی یا نرمال اظهار داشت: این درصد، معادل ۱۸۴ هزار و ۷۷۱ دانش آموز است.

وی یادآور شد: وضعیت وزنی دانش‌آموزان استان نسبت به میانگین کشوری تا حدودی مطلوب است و بر اساس اعلام نتایج طرح کوچ در سطح کشور،حدود ۳۰ و یک دهم درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند که کردستان با ۲۷ و هفت دهم درصد،استان بیستم است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: باید تلاش کنیم هم دانش آموزان چاق و هم دارای اضافه وزن و هم دانش آموزان لاغر و دارای کمبود وزن را به سمت و سوی دامنه وزنی طبیعی سوق دهیم.

وی افزود: مراحل دوم و سوم طرح کوچ یعنی شناسایی و مداخله و مشاوره نیز در این راستا تعریف و اجرایی شده است و در این مرحله ضمن این که وضعیت وزنی دانش‌آموزان به والدین و خانواده‌های آنان اطلاع داده شده است،در بستر شبکه شاد توسط مراقبین سلامت و معلمان تربیت بدنی کانال و گروه‌هایی با اولویت دانش‌آموزان چاق و دارای اضافه وزن در هر مدرسه ای ایجاد شده که از طریق پوستر، تیزر و فیلم‌های آموزشی مشاوره‌های لازم به دانش‌آموزان و خانواده‌ها داده می‌شود.

خوشگوار با اشاره به ارجاع دانش آموزان بسیار چاق و بسیار لاغر به مراکز درمانی،بهداشتی گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت مشاوره به دانش‌آموزانی که در این محدوده‌های وزنی قرار دارند،بر اساس تفاهم نامه منعقده با دانشگاه علوم پزشکی،این بخش از دانش آموزان به مراکز درمانی جهت دریافت مشاوره‌های تخصصی ارجاع داده شده‌اند.

وی به آغاز مرحله چهارم طرح کوچ نیز اشاره کرد و افزود: در این مرحله باید غربالگری مجدد و ثانویه قد و وزن تمام دانش‌آموزان انجام شود و چون فعایت مدارس غیرحضوری است محاسبه قد و وزن توسط والدین انجام شده و سپس در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان بازه زمانی اجرای مرحله چهارم را پنج تا بیستم اسفند اعلام کرد و گفت: در مرحله چهارم و پس از غربالگری قد و وزن و محاسبه شاخص توده بدنی دانش آموزان و خانواده‌هایی که تلاش‌شان برای رسیدن به دامنه وزن طبیعی موفقیت آمیز بوده در هفته درختکاری،نهالی را غرس خواهند کرد.

وزارت آموزش و پرورش در طرح کوچ با مشارکت معلمان، خانواده ها و دستگاه های عضو ائتلاف اجرای این طرح به ویژه وزارت بهداشت و رسانه ملی، ضمن کنترل وزن و BMI دانش آموزان، با مداخله و ارایه برنامه های لازم، دانش آموزان را در تناسب وزن و افزایش تحرک و شادابی یاری می کند.

استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشگاهی تحصیل می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی