پیش‌بینی کاهش قیمت مرغ در پی افزایش عرضه شب عید


پیش‌بینی کاهش قیمت مرغ در پی افزایش عرضه شب عید

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: فروشندگان و واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور، این محصولات را با تاخیر به‌دست پرورش‌دهندگان می‌رسانند که این امر در حجم تولید و نامتعادل شدن قیمت‌ها در بازار اثرگذار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ «محمدرضا کمالی» امروز (پنجشنبه) افزود: به‌تازگی فروشندگان و واردکنندگان ذرت و کنجاله سویا این محصولات را با تاخیر به دست مرغداران می‌رسانند و بهانه می آورند که ارز به دست‌شان نرسیده و منتظر تخصیص هستند.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که این موضوع بهانه ای بیش نیست زیرا در سامانه بازارگاه موقعی نهاده‌ها به تولیدکنندگان تخصیص می‌یابد که خروج نهاده‌ها از گمرک قطعی شده باشد، بنابراین ما از مسوولان درخواست داریم این موضوع را پیگیری کنند.

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح‌کرد: در فرایند فعلی نهاده وارد بازارگاه می شود و در صورت خروج از گمرک سهمیه به تولیدکنندگان اعلام می شود، بنابراین محصول توسط واردکنندگان و فروشندگان به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

وی اضافه‌کرد: سامانه بازارگاه فقط یک حواله تخفیف و برنامه حسابرسی است که ورود و خروج نهاده ها را مشخص می کند و بقیه فعالیت ها در دست خود شرکت‌های واردکننده است.

کمالی گفت: شرکت پشتییبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی یک شرکت واردکننده دولتی است و نهاده‌ها را به‌دست تولیدکنندگان می رساند اما به طور عمده نهاده‌ها توسط بخش خصوصی واردکنندگان و کارخانجات روغن کشی تامین و وارد کشور می شود.

وی با بیان اینکه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه به موقع اعلام می‌شود، افزود: زمانی که سهمیه توسط سامانه بازارگاه اعلام می شود باید بلافاصله نهاده تامین شود اما تعلل در این موضوع می تواند بازار گوشت مرغ را با مشکل روربرو کند.

پیش‌بینی کاهش قیمت مرغ در پی افزایش عرضه شب عید

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران گفت: با توجه به اقدام‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و افزایش نگهداری مرغ به ۴۵ روز، به نظر می رسد عرضه مرغ برای شب عید افزایش می یابد.

وی پیش بینی‌کرد: با افزایش عرضه گوشت مرغ در بازار شب عید و ایام نوروز به طور حتم قیمت ها متعادل می شود.

آنفلوانزا تاثیری در کاهش عرضه گوشت مرغ ندارد

کمالی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به‌طور عمده تاثیرش روی مرغ های دارای سن بالا و مدت زمان طولانی همچون مرغ مادر و مرغ تخم‌گذار است و به دلیل کوتاه بودن مدت زمان نگهداری مرغ گوشتی، این بیماری تاثیر چندانی در کاهش عرضه این محصول در بازار ندارد مگر به صورت موردی رخ دهد.

به گفته وی، مدت زمان نگهداری مرغ گوشتی حداکثر بین ۴۰ تا ۴۵ روز است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران بر این باور است که به‌طور حتم تلفات ناشی از بیماری‌های مختلف علت اصلی کاهش تولید گوشت مرغ در کشور نیست، زیرا هر ساله در بهمن‌ماه سالن‌های تولید برای شب عید و ایام نوروز پر است، بنابراین عرضه در بهمن ماه کاهشی است که موجب نامتعادل شدن بازار گوشت مرغ شده است.

بررسی بازار نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار بین ۲۸ هزار تا ۳۰ هزارتومان به فروش می رسد.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک‌هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه‌هزار ۱۰۰ تومان، کنجاله سویا سه‌هزار و ۲۰۰ تومان و جوجه یک‌روزه ۴۲۰۰ تومان، مرغ زنده درب واحدهای تولیدی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و گوشت مرغ تازه برای مصرف کنندگان ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین شده بود.

این درحالی است که اکنون قیمت جوجه یکروزه گوشتی به طور متوسط سه هزار و ۴۷۸ تومان یعنی کمتر از نرخ مصوب معامله می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس