معاون وزیر نیرو: خشکسالی، ترسالی و سیل مخرب سرنوشت ایران شده است  


معاون وزیر نیرو: خشکسالی، ترسالی و سیل مخرب سرنوشت ایران شده است   

شفقنا- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: قانون آب در حال تدوین است و امید داریم تا پایان سال به دولت تقدیم شود. به گزارش وزارت نیرو، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش […]

معاون وزیر نیرو: خشکسالی، ترسالی و سیل مخرب سرنوشت ایران شده است   معاون وزیر نیرو: خشکسالی، ترسالی و سیل مخرب سرنوشت ایران شده است   

شفقنا- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: قانون آب در حال تدوین است و امید داریم تا پایان سال به دولت تقدیم شود.

به گزارش وزارت نیرو، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش حیاتی آب در تارخ و فرهنگ اظهار داشت : همه آن‌هایی که با تاریخ آشنایی دارند به روشنی مشاهده کرده‌اند که نخستین تمدن‌ها در کنار بزرگترین رودها شکل گرفته است چون بقای انسان را در وجود آب می‌دیدند.

وی با تبریک ولادت حضرت امام علی (ع) افزود : فرهنگ ما ایرانیان در حفاظت آب طولانی است و باورهای اساطیری آب آشکار است آنچنان که کاسه آب را بر سفره عقد می‌اندازیم و یا آن را بدرقه راه مسافر می‌کنیم تا به سلامت به مقصد برسد. آلوده کردن آب را گناه می‌دانیم و امیر مومنان علی علیه السلام که فردا ولادت آن بزرگوار است آب و نمک را مهریه همسرش می‌کند!

تقی زاده با طرح این پرسش که چگونه شده است که امروز صحبت از “جنگ و اختلاف از آب” می‌گوییم اظهار داشت: البته بنده به جنگ آب معتقد نیستم همچنان که به “صلح آب” اعتقادی ندارم، بلکه می‌گویم تصمیمات، برتر از منابع هستند و تصمیمات غلط تنش‌ها را به وجود می‌آورند و تصمیم درست آن را کاهش می‌دهد، سالهاست که اینچنین بوده و خواهد بود

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه آب در کشور منطقه خشک و نیمه خشکی چون ایران عزیز که ۵۰ درصد از جمعیت آن در نقاطی سکونت دارند که ۲۰ درصد منابع آبی وجود دارد و لذا می تون آب را متاعی مغتنم و کم یاب در کشور دانست گفت : برای همین است که برای توزیع آب در قزوین طومار ۸ صفحه ای می‌نویسیم و شیخ بهائی علیه الرحمه طوماری وسیع برای تقسیم آب زاینده رود نگارش می‌کند. هم چنین سابقه چند هزار ساله سد سازی داریم و برای ۵۰۰ سال بزرگترین سد قوسی در کشور عزیز ما بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با مطرح کردن این پرسش که اما امروز با داشتن حدود ۲۰۰ سد ملی و این تاریخچه کجا ایستاده ایم؟ خطاب به حاضران گفت: مشکلات را شما می‌دانید، کاهش آب زیرزمینی، آب سطحی، تغییر اقلیم، خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های همراه با سیلاب‌های مخرب ،سرنوشت ایران شده است.

وی تاکید کرد : ما نباید از جمع آوری قطره‌ای آب غفلت کنیم و آن را مدیریت نکنیم. همیشه تصمیم‌های درست برتر از منابع هستند می‌توان حتی با کمبود آب به توسعه متوازن رسید در این میان از نقش سدها در مدیریت آب نباید غفلت کرد. مایل بودم تجربه ام را در سیل بزرگ ۱۳۹۸ در خوزستان و نقش اساسی سدها را بیان کنم چون معتقدم اگر در آن روزها تصمیم درست گرفته نمی‌شد، شاید نیمی از خوزستان را آب برده بود. روزی که ورودی آب به کرخه به ۸۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و ورودی رود کارون در اهواز به ۳۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود، این سدها بودند که نقش بی بدیل خود را ایفا کردند و تصمیمات درست کارشناسی در ورود و خروج آب از سدها توانست شهرهای بزرگ خوزستان را از سیل نجات دهد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان سخنان خود از جدید ترین اقدامات وزارت نیرو در ماه های اخیر خبر داد و گفت : برای مدیریت یکپارچه آب ، روسای نه گانه حوضه‌های آبریز تا پایان سال در شرکت مدیریت منابع آب ایران مستقر خواهند شد، تا گامی باشد برای مشارکت بیشتر همه ذینفعان و ذیمدخلان مقوله آب، از طرفی “قانون آب” در حال تدوین است و امید داریم تا پایان سال تقدیم دولت شود.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج