به گزارش الف به نقل از المیادین شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفتگویی با ژنرال « اسحاق بریک» از فرماندهان نیروی ذخیره رژیم اسرائیل داشت که در آن برک به بخشی از مشکلات در ارتش اسرائیل پرداخت که بسیاری آنها را نمی‌دانند. بریک حدود دو سال و نیم قبل گزارش خطرناکی درباره چالش های موجود در ارتش رژیم صهیونیستی نوشته بود که به مجموعه ای از مباحث سازمانی نگران‌کننده در همه رده های ارتش و چالش های استراتژیکی که گریبانگیر ارتش رژیم صهیونیستی بوده ومقامات اسرائیل خواهان نادیده گرفتن آن هستند پرداخته است. بر اساس این گزارش عدم مدیریت مناسب در زمینه نظارت و پیگیری برجسته ترین مشکل ارتش رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

به نوشته المیادین، اسحاق بریک اظهار داشت هیچ کس در ارتش اسرائیل نمی تواند باور کند دستوراتی که صادر می شود دریافت و اجرا شده است. افسران در ارتش اسرائیل طی یک روز ده‌ها تلگراف دریافت می کنند که نمی دانند چگونه باید با آنها برخورد نکند. علاوه بر آن فرماندهان ارتش به سادگی از اجرای دستوراتی که به آنها داده شده سر باز می‌زنند و حتی این دستورات را نمی خوانند. افسر ذخیره رژیم صهیونیستی در ادامه اشاره کرد نتیجه این سهل انگاری ها آن شد که نوامبر ۲۰۱۸ یک موشک کورنت از جانب غزه به سمت اتوبوس اسرائیلی شلیک شد. بعد از تحقیق درباره اینکه این اتفاق چگونه افتاد مشخص شد فرماندهان تلگراف های مربوط به هشدار درباره این حادثه را نخوانده بودند و این نشان می دهد که آنها توجهی به دستوراتی که برای آنها صادر می‌شود ندارند. در حال حاضر پنهان کردن و نادیده گرفتن مشکلات اصلی‌ترین چالش ارتش به شمار می رود و برخی تلاش می‌کنند گزارشی را که من در مورد این مشکلات تهیه کرده‌ام بی اعتبار سازند، اما نمی‌دانند که این مشکلات تا چه اندازه عمیق است. همه آنچه که من گفتم در گزارش‌های موسسه وزارت امنیت و نظارت بر ارتش آمده است اما فرماندهان ارشد ترجیح می دهند به سادگی از کنار آنها عبور کنند.

به گزارش المیادین، اسحاق بریک در ادامه گفت، هنگامی که من در ارتش مشغول به کار بودم یکی از افسران با درجه سرتیپی به من گفت، اگر چند دقیقه وقت اضافه داشته باشید می‌توانید نگاهی به گزارش ها بیندازید تا بفهمید اشتباهات موجود در آنها اصلاً کوچک نیستند. اسناد موثق در این گزارش‌ها نشان می داد که تشکیلات هجومی ارتش کاملاً در حال فروپاشی بوده و خودروهای زرهی برای ورود به جنگ آماده نیستند. البته این موضوع تنها یکی از مشکلات پنهان شده ارتش بود. این افسر صهیونیست در ادامه خاطر نشان کرد در سال های اخیر کمیته امور خارجه و امنیت به چیزی شبیه به یک گروه فشار وابسته به ارتش اسرائیل تبدیل شده است. البته این موضوع اصلاً تعجب آور نیست، زیرا بخش عمده‌ای از اعضای این کمیته از افسران سابق ارتش هستند که خودشان مسبب ایجاد این مشکلات در ارتش بودند؛ بنابراین هرگز گزارش هایی که بر علیه خودشان و درباره مشکلات ارتش باشد را اعلام نمی کنند. این کمیته هنگامی که به یک موضوع نگران کننده در ارتش برمی‌خورد همه تلاش آن متمرکز بر این است که چگونه مردم از این مشکلات آگاه نشوند. در سال ۲۰۱۸ در یکی از پایگاههای جنوب بیش از ۵۰ حادثه مربوط به سرقت سلاح اتفاق افتاد که این موضوع در کمیته امور خارجه و امنیت مطرح شد اما هیچ کس خارج از این کمیته از این موضوع اطلاع نیافت. مشکل این است که در بیشتر موارد این کمیته به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز در ارتش اسرائیل عالی است. ارتش نیز ژستی را به خود می گیرد که واقعی نیست.

المیادین نوشت، وی ادامه داد هنگامی که از این وضعیت و کوتاهی کمیته مذکور گزارش دادم، مشاور وزیر امنیت در آن زمان در حالی که بسیار عصبانی بود با من تماس گرفت ، تنها به این دلیل که من پیشنهاد شفاف سازی در ارتش کثیف اسرائیل را داده بودند. سیاست دروغ ارتش اسرائیل در زمینه پرونده استخدام حریدی ها در ارتش مشخص می شود. گزارشی که ارتش درباره استخدام حریدی‌ها به کمیته امور خارجه و امنیت تحویل داد حاکی از موفقیت این پروژه بود در حالی که این پروژه در همان ابتدا شکست خورد و «کارمیلا مناشیه» خبرنگار امور نظامی در رادیو ارتش اسرائیل فاش کرد اطلاعاتی که در این زمینه منتشر شده به شکل قابل ملاحظه‌ای جعل شده است.

در ادامه گزارش المیادین آمده است، افسر ذخیره رژیم صهیونیستی افزود مثال ها در این باره زیاد است. به عنوان نمونه در یک جلسه زمانی که برای صحبت کردن درباره مشکلی در واحدهای اتاق اضطراری به کمیته امور خارجی و امنیت مراجعه کردم ارتش یک ژنرال را به منظور رسیدگی به این گزارش فرستاد. ژنرال پس از ورود به جلسه کمیته گفت همه آنچه که در گزارش اسحاق بریک آمده نادرست است، ما نیروی انسانی کم نداریم و اتاق اضطراری برای جنگ کاملا آماده است. این در حالی است که همان ژنرال دو هفته قبل از این جلسه درباره وضعیت اسفناک اتاق اضطراری با من صحبت کرده بود اما زمانی که این موضوع را در جلسه مطرح کردم رنگش پرید و با چشمانش به من می‌گفت که دیگر صحبت نکنم. اعضای کمیته نیز کاملاً گیج نشسته بودند و نمی دانستند که چگونه درباره یک تصویر کاملا متناقض تصمیم گیری کنند. من به آنها پیشنهاد کردم که خودشان بروند و وضعیت را به چشم خود ببینند آنها نیز موافقت کردند.

المیادین نوشت: اسحاق بریک در ادامه اشاره کرد اعضای کمیته فرعی آمادگی و امنیت بعد از رفتن به اتاق اضطراری با انتشار گزارشی اعلام کردند از دیدن شرایط اسفباری که سربازان در واحدهای اتاق اضطراری دارند شوکه شدیم. 20 افسر درجه دار در این واحدها اعلام کردند کمبود شدید نیروی انسانی احساس می‌شود و حقوقی که به افسران و سربازان داده می‌شود برای تامین معیشت آنها کافی نیست. در گزارش اسحاق بریک همچنین اشاره شده که کاهش نیروی انسانی در ارتش اسرائیل بسیار شدید و غیر عاقلانه است ، 5000 افسر و درجه دار از کار برکنار شدند و به موازات آن دوره خدمت ۴ ماهه کوتاه شده و فرماندهان باقی مانده قادر به مدیریت سربازان در انجام عملیات ها نیستند.