استاندار سیستان و بلوچستان: دشمن در حال آتش‌افروزی است


استاندار سیستان و بلوچستان: دشمن در حال آتش‌افروزی است

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وقتی آتش روشن شود خشک و تر، راست و چپ، سنی و شیعه، بلوچ و فارس، اصلاح‌طلب و اصولگرا و مردم و مسوولان را باهم می‌سوزاند در این بین دشمن به سبب بی تفاوتی بعضی از ما آتش را شعله‌ورتر می‌کند.

به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در نشست با سران طوایف برای بررسی حوادث اخیر با اشاره به اجرای طرح رزاق اظهارداشت: جا دارد از شجاعت و شهامت فرماندهان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه برای اجرای این طرح تشکر کنم زیرا با وجود اینکه حفاظت اطلاعات در کشور گفته بود این کار را نکنید اما وارد این موضوع شده و گفتند این مهم باید ساماندهی تا عزت جوانان این منطقه حفظ‌ شود و یک گیت (گذر مرزی) ایجاد شود تا در کنارآن هم بحث امنیت کنترل و هم رفت و آمدها مشخص شود.

وی افزود: ما در مرزمان افراد گوناگونی اعم از بنگلادشی، افغانستانی، ترک، لر و کرد داشتیم که با ماشین سوخت می‌بردند و برخی نیز از آن طرف مواد مخدر وارد می کردند تاکید ما براین بود که مردم سیستان و بلوچستان این سوخت را ببرند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در طرح رزاق هر ماشینی که از معابر در نظرگرفته شده عبور می‌کند پنج خانوار را زیرپوشش دارد و در این طرح به انسان‌های فقیر توجه شده است.

وی بیان کرد: مافیا نمی‌گذارند که در حوزه سوخت ساماندهی انجام شود و چون منافع شان به خطر می افتد اذیت می‌کنند و ما نیز معترض این کارشکنی هستیم اما طرح رزاق یک تصمیم درست بود.

موهبتی ادامه داد: من خواهش کردم که مسوولیت این سوخت‌رسانی به جهت شرایط امنیتی بر عهده سپاه باشد اما این موضوع را دوستان ما نپذیرفتند و گفتند این شدنی نیست.

وی تصریح کرد: گفتیم سازمان همیاری شهرداری‌ها بیاید کار اجرایی را انجام دهد تا سودی ببرد که منافع آن به شهرداری‌های سیستان و بلوچستان برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح رزاق برای ساماندهی و امنیت بخشی و تامین معیشت مرزنشینان به اجرا در آمد گفت: در گذشته خودروهای سوخت کش در جاده‌ها حرکت می‌کردند بعضا تیراندازی می‌شد، خودروها با سرعت زیاد تردد می کردند که موجب تصادف و آتش سوزی و عده‌ای نیز کشته می‌شدند، هیچ‌کس آن روزها را یادش نمی‌رود.

وی با اشاره به آمار تصادفات گذشته جاده های استان بیان کرد: تعداد مجروحان خودروهای «شوتی» (خودروهای سوخت کش با سرعت بالا) در سال ۹۹ به ۱۰۳ مورد رسید که در مقایسه با سال گذشته ۵۶ درصد کاهش یافته است.

موهبتی تصریح کرد: تعداد کشته‌شدگان ناضی از تصادف خودروهای شوتی در سالجاری ۹۱ نفر بوده درحالی که سال گذشته ۲۰۱ نفر در این حوادث کشته شدند.

وی خاطرنشان کرد: تصادفات خودروهای شوتی در سالجاری ۵۴ مورد و سال گذشته ۱۴۵ مورد بوده که در این زمینه ۶۳ درصد کاهش داشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای طرح رزاق بیان کرد: برای خودروهایی که بدون پلاک مخدوش و با سرعت مطمئن در جاده ها تردد می کنند مشکلی پیش نمی آید اما قطعا با باندهای قاچاق مبارزه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح رزاق در حوزه امنیت ، نظم بخشی و فرهنگ‌سازی اثر داشته البته هنوز با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

موهبتی اظهار داشت: در زمینه حادثه سراوان کسانی که در آن سوی مرزها نشسته و فریاد می زنند آن زمانی که حادثه تاسوکی، دارزین، مسجد جامع و ... اتفاق افتاد کجا بودند که داد و فریاد کنند زمانی که مردم استان توسط تروریستها کشته می‌شدند چرا آن روزها کسی از بیرون مرز صدایش در نیامد چون افراد بی‌گناه در حال کشته شدن بودند.

وی با بیان اینکه کدام کشور دنیا اجازه می‌دهد عده‌ای به مقر نظامی حمله و او سکوت کند گفت: کدام کشور دنیا اجازه می‌دهد به نماد حاکمیت در یک شهرستان حمله کنند و حکومت سکوت کند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حمله به فرمانداری سراوان در هر کشوری بود آدم‌های بسیاری کشته می‌شد اما در اینجا کجا آدم کشته شد؟ چرا قسمت پر لیوان را نمی‌بینید البته شما اینها را خوب می‌دانید من این‌ها را به شما می گوییم چون ما و شما یک تیم هستیم و باید مطلع باشیم.

وی بیان کرد: شما مقصرنیستید من شما را خطاب قرار نمی‌دهم آن‌هایی را خطاب قرار می‌دهم که به مصداق این بیت (چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند) و مثل زالو به جان مملکت افتاده‌اند و وقتی کشور به آن‌ها نیاز دارد دیده نمی‌شوند.

موهبتی گفت: ما حتما و تماما از مظلوم دفاع می‌کنیم و اگر ماموری مظلومی را کشته باشد قطعا دادسرای نظام برخورد خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: اشکال کار این است که تحت فضایی قرار گرفته‌ایم که عقلانیت حاکم نیست و احساسات است که حکم‌فرمایی می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: دیروز در کورین اتفاقی افتاده و جوان‌ها ابتدا بچه‌ها را فرستادند جلو و بعد شروع به تیراندازی و با سلاح قناسه مأمور ما را شهید کردند باید در نظر داشت کسی که با قناسه و یا آرپی جی وارد میدان می‌شود آیا از مردم است؟

وی بیان کرد: دشمن نفوذ کرده و یارگیری می‌کند و ما باید مردم بویژه جوانان را حفظ کنیم و نگذاریم در زمین دشمن بازی کنند و آدم این دشمن شده و سواری آن را بدهند.

موهبتی تصریح کرد: هر کجا که بی‌تفاوت باشیم بدی‌ها رشد و خوبی‌ها کاهش پیدا می‌کند اما اگر این خوبی‌ها رشد کند خس و خاشاک بیرون می‌روند اما هم‌اینک در جبهه خوبی‌ها ضعیف شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد اتفاقی در سیستان و بلوچستان بیفتد نقش‌آفرین اصلی مردم هستند که خودشان در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به این که قطار توسعه این استان به راه افتاده و با وجود نقش‌آفرینی متولیان امنیت، دشمن ناامید شده و اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که دشمن عصبانی است.

وی بیان کرد: کمک‌های مومنانه مردم سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلف و به مکان‌های مختلف چه در گرگان، لرستان و خوزستان و نقش‌آفرینی که در حوزه خیران در این حوزه شکل‌گرفته نیز بر کسی پوشیده نیست.

موهبتی افزود: این وقایع اخیر جای تاسف دارد همه ما نگرانیم چون مسلمانیم و آیه قرآن می‌گوید اگر یک انسان کشته شود انگار همه انسان‌ها کشته شده و هیچ دینی این موضوع را نمی‌پذیرد که انسانی کشته شود.

وی با اشاره به گزارش خدماتی که در سیستان و بلوچستان در طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده گفت: باوجود عمق محرومیت‌ در این استان هنوز خدمات ارائه شده در حد آرمان‌های نظام نبوده است ولی روند درستی با توجه به این شرایط بد اقتصادی که بر کشور حاکم شده از جنگ تحمیلی گرفته تا محاصره اقتصادی و اکنون جنگ تحریمی تحمیلی، اتفاق افتاده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: وقتی که دشمن حمله می‌کند نگاه نمی‌کند که فلان فرد بلوچ اطلاعیه داده یا فلان فرد شیعه بلکه که هر ۲ را هدف قرار می‌دهد در واقع کسی که از این نظام دفاع کند مورد هجمه دشمن است.

وی گفت: بودجه ۹۹ نسبت به ۹۸ رشد داشته و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال‌جاری بالاترین نرخ رشد بودجه در سیستان و بلوچستان بوده است.

موهبتی خاطرنشان کرد: ۱۶ کارگاه بزرگراه در سیستان و بلوچستان فعال است و در ۲ سال گذشته ۶۵ درصد بزرگراه‌ها در این استان ایجاد شده که تا پایان امسال نیز ۵۰ کیلومتر بزرگراه دیگر ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین یک هزار و ۲۶۰ کیلومتر روکش آسفالت ایجاد شده و در بندر شهید بهشتی بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با پیشنهاد دولت ۳۰۰ میلیون یورو برای راه‌آهن هزینه شده است افزود: ظرفیت‌های استان مانند اسکله‌های صیادی باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰میلیون دلار برای امنیت جنوب شرق گذاشته شد ادامه داد: فرودگاه سراوان نیز از همین ۱۰۰ میلیون دلار ساخته خواهد شد و همچنین ۸۰ روستایی که امکان برق در آن نبود راه‌شان باز و اقدامات خوبی در حال انجام است.

موهبتی بیان کرد: حجم عملیات عمرانی انجام شده در سیستان و بلوچستان و تمام خدماتی که دارد انجام می‌شود برای امنیت مرز لازم است هر چند که برای مردم هم استفاده فراوان دارد.

وی گفت: دولت توجه خاصی به روستاها و حاشیه‌نشینی دارد بطوریکه طبق مصوبه دولت یکهزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شد و در این زمینه کار به صورت مداوم ادامه دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار واحد محرومان برای روستاهای استان در نظر گرفته شد که ۶ هزار واحد به کمیته امداد و ۶ هزار واحد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسوولیت ساخت آن را به عهده گرفته است.

وی ادامه داد: در سیل پارسال ۲ هزار و ۷۰۰ خانه آسیب واقعی دیده بودند اما به جهت مقاوم‌سازی خانه‌ها ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد در منطقه را مورد بازسازی قرار دادیم.

موهبتی بیان کرد: ۱۴هزار واحد در اقدام ملی در شهرها و بعضی مناطق سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که به ازای هر ۱۰ خانوار یک واحد مسکونی در حال ساخت است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اعتبارات استان در حوزه مدرسه‌سازی ۱۰ برابر شده و اکنون ۶۸۰ میلیارد تومان در این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در آبرسانی روستایی سال‌جاری یک هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده و وارد مرحله انجام شده است

موهبتی خاطرنشان کرد: در حوزه اینترنت ابتدای دولت دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی ۳۱۵ روستا اینترنت داشت که اکنون ۲۶۰۰ روستا به اینترنت دسترسی دارند.

وی بیان کرد: در حوزه ورزشی ۱۵۰ زمین ورزشی روستایی در روستاهای مختلف سیستان و بلوچستان ساخته شده است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه گازرسانی به این استان شهر زاهدان در سال ۹۷ تنها ۵ هزار انشعاب داشت که با معین‌سازی و ورود استان‌های مختلف این میزان به ۹۶ درصد و ۵۰ هزار انشعاب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سه هزار تن آرد در سالجاری به سهمیه سیستان و بلوچستان اضافه شده و همچنین برای نیروگاه بادی زابل با ۴۵۰ مگاوات توان تولیدی برق، مجوز صادر شده است

موهبتی ادامه داد: در حوزه ارتباطات عده‌ای تجهیزات را سرقت می کنند چون ما بی‌تفاوت هستیم و زمینه برای این گونه افراد فراهم شده است در حالیکه باید جلوی این وضعیت را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه معادن استان مورد توجه قرار گرفته است گفت: معادن بسیاری در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است که یکی پس از دیگری فعال می‌شود همچنین معادن مس، تیتانیوم، آهن و مجموعه‌ای از معادن دیگر که انقلابی در اشتغال این استان ایجاد می‌کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: کارخانه بافت بلوچ واحدهای ریسندگی و رنگ‌رزی آن راه افتاده و مجوز کشت پنبه را نیز گرفته‌ایم و در زمینه پوشاک بخش اعظمی از اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: در زمینه طرح ۴۶ هزار هکتاری امسال بیش از ۷۰ هزار هکتار در منطقه سیستان زیر کشت رفته که این موضوع در تاریخ سیستان و بلوچستان بی‌سابقه است

موهبتی خاطرنشان کرد: مرز ریمدان راه‌اندازی شده، مرز پیشین در حال آماده سازی است و مرز کوهک و گمشاد نیز مصوب شده و بازارچه‌های مرزی موجود پذیرای بیش از ۱۰ درصد صادرات کشور از مرزهای این استان بوده است.

وی بیان کرد: در زمینه حادثه سراوان با من تماس گرفتند و گفتند ۴۰ یا ۵۰ نفر کشته شدند گفتم که خبر ما ۲ نفر را تایید می‌کند و قطعیتش را بعدا اعلام می‌کنیم از اینرو یکدفعه نباید هر کسی هر چه می‌گوید بپذیریم؟ جوانی که فکر می‌کند قوم خویش، همنوعش و هم مذهبش کشته شده احساسی برخورد می کند و دست به کار ناشایستی می‌زند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اتفاق سراوان در ماه رجب است که ماهی حرام بوده در آن آدم کشته شده علمایی که دین را تجویز می‌کنند چرا پیرامون مباحث موضوع سخن نمی‌گویند؟

وی بیان کرد: در حوزه اشتغال ۸۰۰ میلیارد تومان قرض‌الحسنه با چهاردرصد سود برای این بخش در روستاها در نظر گرفته شده است.

موهبتی گفت: همچنین ۵۰ درصد مدیران و فرمانداران و ۷۵ درصد بخشداران از اهل سنت هستند و چندین معاون نیز اینگونه است.

وی تصریح کرد: در انتصاب مدیران، شیعه و سنی تفاوتی ندارد، باید نیروی نظام جمهوری اسلامی باشد و حتما در این زمینه باید انسان‌های کارآزموده انتخاب و منصوب شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد