چگونه می‌توان رنگ خدایی پیدا کرد؟ +صوت


چگونه می‌توان رنگ خدایی پیدا کرد؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه 138 سوره بقره را در این گزارش بخوانید.


تفسیر اجمالی آیه ۱۳۸ سوره بقره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ

رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۳۸ سوره بقره

تفسیر آیه ۱۳۸ سوره بقره

انسان در زندگی خویش باید رنگی را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ ها، رنگ خدایی بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد وقبیله وهوس‌ها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادری و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت.

بیشتر بخوانید

چرا برخی دعا‌های ما مستجاب نمی‌شود؟ +صوت

همه رنگ‌ها به مرور زمان کم رنگ وبی رنگ می‌شود. امّا رنگ خدایی همیشگی و پایدار است. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ» و چه رنگی بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگی می‌کنیم. بگذریم که یهود، کودکان خود را با آبی مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبی می‌دهند.

بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیای خدا را به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشتری آن خدا و بهای آن بهشت باشد. همه رنگ‌ها پاک می‌شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین می‌روند، ولی آنچه ابدی و باقی است همان رنگ و صبغه الهی یعنی اخلاص وایمان است.

در حدیث آمده است:شخصی در دیوار خانه خود سوراخی ایجاد می‌کرد، امام صادق (ع) پرسیدند:چرا اینکار را انجام می‌دهی؟! جواب داد:تا دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمودند:‌ می‌توانی این منظور را داشته باشی که روزنه ورود روشنایی قرار دهی تا اوقات نماز را بشناسی. یعنی اگر بناست در دیوار روزنه‌ای ایجاد شود، چرا تنها برای بیرون کردن دود باشد؟ چرا برای ورود نور نباشد؟، بله می‌توان به هر کاری، رنگ خدایی داد.

راه خدا، یکی است؛ اگر رنگ خدایی نباشد، رنگ‌های دیگر، انسان را گیج و متحیّر می‌کند و همرنگ شدن با جماعتی که اکثر آن‌ها دچار انحرافند، خود مایه رسوایی و خواری در قیامت است.

پیام آیه ۱۳۸ سوره بقره

ایمان به خدا، پیامبران، کتاب‌های آسمانی و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایی است. «صِبْغَهَ اللّهِ»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!