راز سکوت «مارگارت تاچر» در برابر صدام فاش شد


راز سکوت «مارگارت تاچر» در برابر صدام فاش شد

اسناد محرمانه فاش شده از دولت انگلیس نشان می‌دهند مارگارت تاچر به دلیل قراردادهای تسلیحاتی میان انگلیس و دولت صدام، از تشکیل کمپین بین المللی علیه وی در جنگ با کویت حمایت نکرده است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، اسناد طبقه بندی و محرمانه دولت انگلیس که اخیراً از آرشیو ملی این کشور فاش و منتشر شده، نشان می‌دهد با وجود به راه انداختن کمپین بین المللی علیه صدام در آغاز جنگ عراق و کویت، «مارگارت تاچر» نخست وزیر اسبق انگلیس از این اقدام کشورهای جهان حمایت نکرده و دلیل آن نیز نگرانی لندن در خصوص قراردادهای فروش تسلیحات نظامی به دولت صدام بوده است.

بیشتر بخوانید:

سرلشکر باقری:دنیا صدام را در ظلم و جنایاتش حمایت می‌کرد

بر اساس این اسناد، «ویلیام والدگریو» وزیر خارجه وقت انگلیس با ارسال نامه‌ای محرمانه به مارگارت تاچر، از وی می‌خواهد به دلیل قراردادهای سنگین فروش تسلیحات انگلیسی به بغداد، نخست وزیر انگلیس از این کمپین حمایت نکرده و سخنان تندی نیز علیه دیکتاتور سابق در جوامع بین المللی مطرح نکند، موضوعی که مورد قبول تاچر نیز قرار می‌گیرد.

این در حالیست که بر اساس اسناد مذکور، مارگارت تاچر از جمله پایه گذاران کمپین بین المللی علیه صدام و تجاوز نظامی به به کویت بوده که پس از دریافت نامه و مذاکره با وزیر خارجه کابینه خود، از این کمپین پا پس می‌کشد.

وزیر خارجه وقت انگلیس همچنین به موضوعی دیگر در نامه خود اشاره می‌کند: در صورت این اقدام شما، آنگاه این سوال علیه دولت (انگلیس) مطرح می‌شود که اگر (صدام) چنین است، پس چرا لندن برای مدت طولانی اقدام به فروش تسلیحات به عراق کرده است؟

این در حالیست که والدگریو در همین نامه، به ماهیت «بی رحم» و قساوت صدام و همراهان تندرو دولت وی اشاره کرده و اعتراف کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در