هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره 9 بیماری که بشریت را تهدید می کنند


هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره 9 بیماری که بشریت را تهدید می کنند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) لیستی هشداردهنده از بیماری‌هایی را که می‌توانند بزرگترین تهدید برای بشریت باشند منتشر کرده است.


سازمان بهداشت جهانی (WHO) لیستی هشداردهنده از بیماری‌هایی را که می‌توانند بزرگترین تهدید برای بشریت باشند منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، رؤسای سازمان بهداشت جهانی لیستی از ۹ عامل بیماری زا را تهیه کرده اند که ویروس کرونا جزو آن بوده و هشدار داده اند که این بیماری‌ها حیات بشر را تهدید می‌کنند.

متخصصان بیماری‌ها را به دلیل احتمال همه گیری یا به دلیل فقدات تدابیر لازم جهت مقابله با آنها، به عنوان «بیشترین خطر علیه بهداشت عمومی» توصیف می‌کنند.

ویروس کرونا در حال حاضر اولین دشمن انسان است که همچنان جهان را در می‌نوردد و تقریباً ۲.۵ میلیون نفر را تاکنون کشته و بیش از ۱۱۲ میلیون نفر را آلوده کرده است اما سایر بیماری‌های این لیست نیز کشنده هستند و در صورت عدم اقدامات پیشگیرانه و اقدامات جدی می‌توانند تهدید باشند.

برخی از عفونت‌های ترسناک باعث تورم مغز، خونریزی از چشم قربانی، ناشنوایی و نقایص مادرزادی در سر می‌شوند. دانشمندان ترس آن دارند که اپیدمی بعدی بدتر از بیماری طاعون سیاه باشد که منجر به کشته شدن ۷۵ میلیون نفر شد. به گفته تعدادی از دانشمندان ممکن است زین پس هر ۵ سال یک بار بحران‌های سلامتی به وجود آید.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره 9 بیماری که بشریت را تهدید می کنند

دکتر ملانی ساویل، مدیر تحقیق و توسعه واکسن در CEPI، هشدار داد که جهان باید برای تهیه «واکسن بیماری بزرگ بعدی» آماده شود.

بیماری بزرگ بعدی احتمالاً یک بیماری با مشخصه‌های خاص است، در حالی که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید لیست هشدار اولویت «کامل نیست» و به طور منظم به روز می‌شود.

اگرچه Covid-۱۹ در حال حاضر در صدر لیست سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار دارد، اما دانشمندان در مورد هشت بیماری دیگر هشدار می‌دهند که ممکن است کشنده و تهدید دیگری برای بشریت باشد؛ این بیماری‌ها عبارتند از:

بیماری X:

دشمن نامرئی سازمان بهداشت جهانی، به نام «بیماری ایکس» در لیست هشدار است و می‌تواند یک بیماری همه گیر خطرناک بین المللی ناشی از یک پاتوژن که در حال حاضر ناشناخته است و باعث بیماری انسان می‌شود باشد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که از ۱.۶۷ میلیون ویروس ناشناخته در جهان، حدود ۸۲۷ هزار ویروس از طریق حیوانات می‌توانند انسان را آلوده کنند و این نگرانی وجود دارد که با رشد انسان و نفوذ بیشتر به زیستگاه‌های حیوانی، خطر انتقال به انسان افزایش یابد.

جان ویدال نویسنده حوزه محیط زیست که در مورد ارتباط بین طبیعت و بیماری تحقیق می‌کند، پیش بینی کرده است که با اپیدمی جدیدی به بزرگی مرگ سیاه روبرو خواهیم شد.

وی گفت: ویروسی که در طی چند هفته می‌تواند در زمین گسترش یابد و ناخواسته توسط حاملانی که علائمی نشان نمی‌دهند گسترش یابد و ده‌ها میلیون نفر را قبل از بسته شدن مرز‌ها از بین ببرد.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره 9 بیماری که بشریت را تهدید می کنند

Nipah:

از جمله بیماری‌های دیگری که در این لیست گنجانده شده است Nipah، یکی از بزرگترین تهدیدات احتمالی برای تبدیل شدن به یک اپیدمی جدید در صورت جهش ویروس است. این ویروس ۷۵ برابر کشنده‌تر از Covid-۱۹ است.

این ویروس که توسط خفاش‌های میوه خوار منتقل می‌شود، باعث تورم مغزی، صرع و استفراغ شده و میزان مرگ و میر آن بین ۴۰-۷۵ درصد مجموع مبتلایان است. این ویروس اولین بار در مالزی در سال ۱۹۹۸ کشف شد.

زیکا

در این لیست ویروس زیکا نیز وجود دارد که پس از ظهور در یکی از جنگل‌های اوگاندا در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در سرتاسر قاره آمریکا پخش شده است. این ویروس که عمدتاً از گزش پشه آلوده منتقل می‌شود، باعث بثورات، تب، سردرد و درد عضلانی می‌شود و به ندرت به شکل فعلی کشنده است. با این حال، تأثیر آن روی یک زن باردار باعث می‌شود نوزادانی با سر کوچک یا نقص مادرزادی متولد می‌شوند.

ابولا

ویروس ابولا دوباره در سال ۲۰۲۱ ظاهر شد، ۶ کشور آفریقایی در حالت آماده باش قرار گرفتند و کاخ سفید نسبت به «عواقب فاجعه بار» احتمالی شیوع جدید آن هشدار داد.

میزان مرگ و میر این ویروس بسته به استرس می‌تواند به ۹۰ درصد برسد، زیرا بیماران آن از خونریزی چشم، گوش، بینی و دهان همراه با تب، سردرد و درد عضلانی رنج می‌برند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره 9 بیماری که بشریت را تهدید می کنند

سندرم تنفسی خاورمیانه و SARS

سندرم تنفسی خاورمیانه و SARS در لیست سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و تهدیدی همه گیر برای آن محسوب می‌شود. اعتقاد بر این است که SARS مانند Covid-۱۹ از خفاش‌های چین و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) از خفاش‌ها به شتر‌ها و از آن به انسان‌ها در خاورمیانه منتقل شده است. SARS بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ شیوع یافت و باعث کشته شدن ۷۷۴ نفر شد.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ویروسی است که توسط کنه منتقل می‌شود همچنین می‌تواند از طریق تماس با حیوانات ذبح شده منتقل شود.

علائم به طور ناگهانی با تب، درد عضلانی، سرگیجه، گردن و کمر درد، سردرد، چشم درد و ترس از نور (حساسیت به نور) شروع می‌شود.

بیماران بسیار حاد ممکن است پس از روز پنجم بیماری دچار وخامت سریع در کلیه، نارسایی ناگهانی کبد یا نارسایی ریه شوند. این تب میزان کشندگی بالایی دارد.

تب لاسا

انسان‌ها معمولاً از طریق قرار گرفتن در معرض مواد غذایی یا وسایل منزل آلوده به ادرار یا مدفوع موش‌های ماستومیس آلوده به ویروس لاسا می‌شوند.

این بیماری در جمعیت جوندگان در مناطقی از آفریقای غربی بومی است. عفونت از فرد به فرد و در آزمایشگاه‌ها به ویژه در مراکز بهداشتی درمانی در صورت عدم اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.میزان کلی مرگ و میر در موارد ابتلا یک درصد است و حدود ۸۰ درصد افراد آلوده به ویروس لاسا علائمی ندارند.

تب ریفت دره

تب ریفت دره اولین بار در سال ۱۹۳۱ در کنیا شناخته شد. این بیماری بیشتر روی حیوانات تأثیر می‌گذارد، اما همچنین می‌تواند انسان را از طریق پشه‌ها و مگس‌هایی که از خون تغذیه می‌کنند، آلوده کند. این بیماری در انسان از یک تب خفیف مانند آنفلوآلانزا گرفته تا یک تب خونریزی دهنده شدید که می‌تواند کشنده باشد، شروع می‌شود.

هنوزهیچ مورد انتقال از انسان به انسان ثبت نشده است و در سال ۲۰۰۰، اولین موارد گزارش شده از این بیماری در خارج از قاره آفریقا در عربستان سعودی و یمن گزارش شده است.

بیشتر بخوانید

آیا باید نگران ویروس هانتا باشیم؟ تشخیص تمامی ویروس‌های بیماری‌زا با یک آزمایش!

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس