72 نشریه علمی به زبان فارسی در رتبه‌های بین‌المللی


72 نشریه علمی به زبان فارسی در رتبه‌های بین‌المللی

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به تعداد نشریات منتشرشده به زبان فارسی، گفت: در سال 98 حدود یک هزار و 132 نشریه علمی به زبان فارسی وجود داشت که از این تعداد، 72 نشریه علمی در رتبه‌های بین‌المللی قرار دارند و بیشترین مشارکت نشریات کشور در حوزه علوم انسانی است. 102 نشریه علمی نیز در جایگاه الف قرار دارند و مابقی نیز در جایگاه‌های دیگر...

دکتر محمدجواد دهقانی در آیین اختتامیه پانزدهمین گردهمایی زبان و ادب فارسی که پنجشنبه (۷ اسفندماه) برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه نشریات علمی در توسعه و پیشرفت کشور، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهم پیشرفت، نشریات هستند و در واقع این نشریات، انتشاردهنده رخدادهای پژوهشی و شاخص ارزیابی یک نظام اجتماعی هستند، بنابراین باید به نشریات علمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی توجه ویژه‌ای به ارتقای جایگاه زبان فارسی شده است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما، حمایت و کمک به نشریات علمی کشور به ویژه نشریات زبان فارسی بین نمایه‌های بین‌المللی است. فرآیند و مراحل ارزیابی شامل ثبت درخواست برای راه‌اندازی نشریه تا اعلام نتایج نشریه است و در این فرآیند، سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نشریه داوری شدند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به تعداد نشریات منتشرشده به زبان فارسی، ادامه داد: در سال ۹۸ حدود یک هزار و ۱۳۲ نشریه علمی به زبان فارسی وجود داشت که از این تعداد، ۷۲ نشریه علمی در رتبه‌های بین‌المللی قرار دارند و بیشترین مشارکت نشریات کشور در حوزه علوم انسانی است. ۱۰۲ نشریه علمی نیز در جایگاه الف قرار دارند و مابقی نیز در جایگاه‌های دیگر قرار دارند.

دهقانی با بیان اینکه باید به وضعیت نشریات در حوزه زبان فارسی توجه ویژه‌ای کرد، گفت: در این راستا، یک برنامه راهبردی تدوین خواهیم کرد و امیدواریم سال آینده آن را عملیاتی کنیم تا جایگاه زبان فارسی را رصد و به ارتقای آن کمک کنیم.

وی تصریح کرد: یک سامانه جامع برای نشریات راه‌اندازی شد که می‌تواند کد بین‌المللی برای نشریات صادر کند؛ این سامانه مزایای زیادی دارد. در ارزیابی‌های انجام‌شده مشخص شد که بیش از ۵۷ تا ۵۸ درصد نشریات علمی کشور فاقد کد شناساگر دیجیتال هستند که با راه‌اندازی این سامانه کد به راحتی در اختیار نشریه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در پایان از شاعران، نویسندگان و مترجمان و رساله‌های برتر دکتری تجلیل شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن