طبق آیات و روایات مودت نسبت به ولایت اهل‌بیت(ع) واجب است


 طبق آیات و روایات مودت نسبت به ولایت اهل‌بیت(ع) واجب است

استاد حوزه علمیه گفت: مودت نسبت به ولایت اهل‌بیت(ع) واجب است، این مودت را خداوند واجب کرده است مودت بر سه اساس قولی، عملی و جانی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «محسن آتشکار» شامگاه دوشنبه ۴ اسفند به مناسبت ماه رجب در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: از پنج رکن اسلام هیچ رکنی به میران ولایت اهمیت داده نشده است.

وی افزود: ولایت دارای معانی عملی است یعنی در زندگی انسان پیرو تحقق و تجلی پیدا می‌کند، قرآن زاویه‌های مختلف عملی ولایت را بیان کرده است؛ گاهی به معنای حضور ولی در محاکم قضایی و حقوقی، گاهی در مسائل سیاسی، گاهی رجحان نظر ولی بر نظر سایر مردم در جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام آتشکار با بیان اینکه ولایتمداران نباید نظرات خود را بالاتر از نظر رهبر خود بدانند، عنوان کرد: نعمت عظمای ولایت سه مرحله دارد، اهل‌بیت(ع) به ما عادت دادند که آنچه از آنها به ما رسیده است را با قرآن مطابقت دهیم یعنی مبنا و ملاک در ابتدا قرآن است که باید صحبت‌های آنها منبع قرآنی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یک مرحله منتصب شدن به اهل‌بیت(ع) این است که انسان به لحاظ شجره نامه به آنها منتصب شود، اما این مرحله نازله است، اظهار کرد: پیوندهای نصبی و سببی با اهل‌بیت(ع) بسیار باارزش است اما همیشه سبب کمال انسان نیست، به عنوان مثال فرزند حضرت نوح(ع) نااهل بود.

وی با اشاره به روایاتی از اهل‌بیت(ع) گفت: شیعه ما نیست مگر کسی که تقوا داشته باشد و خداوند را اطاعت کند، طوری زندگی کنید که در جامعه شخصیت مقتدایی شوید و در حصار زمان و مکان قرار نگیرید.

حجت‌الاسلام آتشکار با بیان اینکه رفتارهای فردی و اجتماعی ما باید بر مبنای تقوا باشد، ابراز کرد: خانواده اسلامی باید سبب روشنی چشم فرد و جامعه و از متقین باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی دنبال طول عمر هستند که تنها از دنیا بهره ببرند در حالی که انسان باید عمر خود را صرف به دست آوردن آخرت باشند، عنوان کرد: امثال شهید حججی و شهید حاج قاسم کاری می‌کنند که یک کشور برای آنها قیام می‌کنند زیرا آنها عمر خود را در مسیر دستورا قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار دادند.

وی با بیان اینکه علامه امینی با نوشتن ۱۱ جلد کتاب الغدیر عالم را تکان داد و دروغگویان در باب ولایت و امامت را رسوا کرد، گفت: او سید نبود اما با سیادت از دنیا رفت چرا که عمر خود را صرف نشان دادن و ثابت کردن حقانیت ولایت و امامت امیرمومنان امام علی(ع) کرد، ما به خود نگاه کنیم که برای ولایت چه کردیم.

حجت‌الاسلام آتشکار با بیان اینکه مرحله دیگر تجلی ولایت در مودت است، عنوان کرد:‌ طبق آیه‌ای در سوره شوری مودت اجر رسالت است، در زیارت جامعه کبیره آمده که مودت نسبت به اهل‌بیت(ع) واجب است. این مودت را خداوند واجب کرده است. اگر کسی در تشهد نماز خود صلوات کامل نفرستد نماز او قبول نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مودت نسبت به ولایت چند شعبه دارد، ابراز کرد: ولایت اهل‌بیت(ع) را داشتن از سیادت مهمتر است، گاهی مودت قولی است؛ به عنوان مثال صلوات دادن یا خواندن زیارات ائمه معصومین(ع) مودت قولی است، نوع دیگر مودت عملی است یعنی انسان کاری انجام دهد که اهل‌بیت(ع) خوشحال شوند. وقتی دین شما در خطر قرار گرفت باید با مال و جان هر دو وسط میدان بیایید، گاهی مودت بر مبنای جان دادن قرار دارد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی پرسپولیس را تحریم شد!