سه‌شنبه‌های تکریم؛ فرصت بهره‌مندی از فیوضات شهدا در ظلمات روزمرگی‌ها/ خوزستان کربلای ایران است


سه‌شنبه‌های تکریم؛ فرصت بهره‌مندی از فیوضات شهدا در ظلمات روزمرگی‌ها/ خوزستان کربلای ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خوزستان باغ موزه طبیعی دفاع مقدس و به تعبیر من کربلای ایران است، گفت: پیوستن به جریان شهادت دو بال دارد، یکی خدمت به مردم است و دیگر خدمت به دین و این دو بال با جهت‌نمای اخلاص به مقصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، هجدهمین هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» همراه با تجلیل از خانواده شهید «محمد تاج‌بخش»، از شهدای مدافع حرم شهرستان گُتوند در استان خوزستان صبح امروز (سه شنبه، 5 اسفند) از طریق ارتباط زنده تصویری «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده شهید و مسئولان استان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلین «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) نیز به صورت آنلاین در این آیین، با خانواده شهید تاج‌بخش دیدار کرد.

گزارش تصویری کامل این آئین را اینجا ببینید.

سه‌شنبه‌های تکریم؛ فرصت بهره‌مندی از فیوضات شهدا در ظلمات روزمرگی‌ها/ خوزستان کربلای ایران است

خوزستان کربلای ایران است

بنابر این گزارش، دکتر «سیدعباس صالحی» در این آئین با بیان اینکه خوزستان از نمادهای مقاومت ایران اسلامی است، اظهار کرد: این استان از جهات اقتصادی، تاریخی تمدنی و طبیعی جایگاهی ویژه دارد، در بخش هویت ملی و دینی نیز خوزستان از قدیم الایام با نام ها و ویژگی هایی شناخته می شده اعم از سرزمین انبیای الهی و سرزمین تشیع. اما با انقلاب و دفاع مقدس، تابلوی زرینی دیگر به این افتخارات و القاب آن افزوده شد یعنی سرزمین جهاد و شهادت و به تعبیر شخصی من «کربلای ایران».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر کربلا برای تاریخ تشیع منطقه ای ملکوتی و آسمانی است و هیچ جای زمین و آسمان با آن قابل مقایسه نیست، خوزستان هم کربلای ایران شد و این افتخاری است برای این خاک و مردم آن دیار تا پایان حیات بشری و بلکه در آن سرای باقی و قیامت صغری و کبری.

سه‌شنبه‌های تکریم؛ فرصت بهره‌مندی از فیوضات شهدا در ظلمات روزمرگی‌ها/ خوزستان کربلای ایران است

خوزستان؛ باغ موزه طبیعی ایران

وی با بیان اینکه برای این ادعا نیازمند شرح و آوردن دلایل بسیار نیست، گفت: وقتی به جغرافیای طبیعی دفاع مقدس می نگریم، درمی یابیم 70 درصد آن در خوزستان رخ داده و با این نگاه، خوزستان باغ موزه طبیعی دفاع مقدس است و از این منظر اگر به زمین و فضای ارزشی و جهادی دفاع مقدس بنگریم، بخش اصلی زمین دفاع مقدس در این استان رخ داده است.

دکتر صالحی تاکید کرد: نکته دیگر آنکه خوزستان دژ مقاومت ایران در جنگ تحمیلی بود، این دژ پایدار ماند که اسلام، ایران و انقلاب و تشیع پایدار ماندند، اگر این دژ فرو می ریخت معلوم نبود امروز اسلام و تشیع و ایران و انقلاب در فضای مدنظر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) چه مسیری را طی می کرد. آنچه در خرمشهر، آبادان و ... رخ داد از یادها نمی رود، اینکه فقط یک دبیرستان گُتوند 70 شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد در نگاه نخست اسطوره و حماسه می نمایاند اما واقعیتی تاریخ ساز است!

خوزستان؛ سرزمین مظلومیت های دفاع مقدس

دکتر صالحی با بیان ایکه خوزستانی ها به صورت خانوادگی در جبهه ها حضور داشتند، ابراز کرد: علاوه بر این، خوزستان سرزمین مظلومیت دوره دفاع مقدس و جهاد و شهادت است، در این باره مصادیق بسیار است مثل بمباران های مکرر شهری، چنان که این استان رتبه نخست شهدای موشکی را با 3150 شهید دارد! مرحوم قیصر امین پور در «شعری برای جنگ» می گوید: «... اینجا دیوار هم دیگر پناه پشت کسی نیست ...».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اینکه خوزستان مقابل حملات موشکی و هوایی ایستاد، سومین دلیل بر مظلومیت و کربلا بودن این استان در دوران دفاع مقدس است. اساساً بخش وسیعی از خاطرات ارزشمند و تکرارنشدنی دوران دفاع مقدس در این منقطه رخ داده است، بیش از 20 عملیات شامل شکست حصر آبادان، بیت المقدس، خیبر، والفجرهای متعدد ،کربلاهای چهار و پنج و ... همه در خوزستان انجام شدند و بخش قابل توجه تاریخ ماندگار دفاع مقدس در این دیار رقم خورده است و سرداران شهید و شاهدان زنده جنگ در این فضا حماسه آفرینی کردند!

وی ادامه داد: همه اینها دِین ایران به خوزستان را بییش از پیش آشکار می کند، خوزستانی که پایدار بوده و خواهد ماند ... امروز توفیقی است که در آستانه ولادت امیرمومنان(ع) به عنوان پدر امت و پدر شهدا، در محضر پدر شهید تاجبخش باشیم.

سه‌شنبه‌های تکریم؛ فرصت بهره‌مندی از فیوضات شهدا در ظلمات روزمرگی‌ها/ خوزستان کربلای ایران است

دو بال پیوستن به جریان شهادت

دکتر صالحی تصریح کرد: به نظر می رسد وقتی تاریخ حیات شهدا را مرور می کنیم، مصداق ها و مثال ها تکثیر و تکرار می شوند، اما باید توجه داشت که پیوستن به جریان شهادت دو بال دارد، وقتی خاطرات شهدا را از زبان نزدیکان آنها مرور می کنیم، این دو بال بهتر درک می شود، یکی خدمت به مردم است و دیگر خدمت به دین؛ چنان که شهید مدافع حرم «محمد تاج‌بخش» به مسجد و تربیت و ارزش های دینی نوجوانان و جوانان و نیز خدمت به مردم توجهی ویژه داشت و این دو بال را با جهت گیری اخلاص به مقصد رسانده است و این سیره همه شهدا است.

برکات سه شنبه های تکریم

وی با تقدیر از ستاد فهما و دیگر دست اندرکاران اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم»، گفت: این طرح برای من توفیق بود که هم مجازی و هم حضوری انجام شد. اینکه بیش از 35 هزار خانواده معظم شهدا در این طرح ملی تقدیر شده اند، فرصتی مغتنم برای بهره بردن از فیوضات کثیر معنوی شهدا از ورای ظلمات روزمرگی ها است تا دریچه های نور به سوی ما باز شود. امید است ارواح طیبه شهدا به ویژه مدافعان حرم کمک حال نظام و ما باشند.

همراهی بی وقفه وزیر ارشاد با سه شنبه های تکریم

سه‌شنبه‌های تکریم؛ فرصت بهره‌مندی از فیوضات شهدا در ظلمات روزمرگی‌ها/ خوزستان کربلای ایران است

در ادامه این آئین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با سلام و درود بر ساحت مقدس شهید محراب آقا امیرمومنان علی(ع)، اظهار کرد: ایشان به اعتراف دوست و دشمن، برترین انسان ها است و هر انسان منصفی اگر تاریخ را تورق کند به فخر عالم یعنی مولای متقیان(ع) می رسد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به آغاز اجرای طرح از 10 تیرماه و از منزل شهیدان «خالقی پور» ادامه داد: امروز افتخار داریم هجدهمین جلسه را با حضور وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند 99 برگزار می کنیم.

وی تاکید کرد: در نخستین جلسه اینطور تصور می شد که وزیر محترم صرفا در جلسه نخست حضور دارد اما ایشان 18 جلسه بدون وقفه در طرح ملی سه شنبه های تکریم حضور یافت، یعنی 14 جلسه پیاپی هفتگی و سپس به صورت ماهانه تا اسفندماه.

تجلیل از خانواده 35 هزار و 461 شهید

سه‌شنبه‌های تکریم؛ فرصت بهره‌مندی از فیوضات شهدا در ظلمات روزمرگی‌ها/ خوزستان کربلای ایران است

حجت الاسلام ارزانی ابراز کرد: این حرکت فقط تجلیل از 18 خانواده شهید نبوده است بلکه بر اساس آمارهای سامانه بچه های مسجد تا روز گذشته، خانواده 35 هزار و 461 شهید عزیز و والامقام در این حرکت فرهنگی به همت بچه های مسجد و با همراهی ائمه جمعه و جماعات و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شده اند که این آمارها تا پایان سال قطعاً افزایش می یابد.

حجت الاسلام ارزانی اعلام کرد: کتاب «شکوه کرامت» روایت 14 جلسه نخست طرح ملی «سه شنبه های تکریم» تدوین شده که تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود.

وی با تقدیر از دکتر سوقندی مشاور امور ایثارگران وزیر ارشاد، بیان کرد: از خبرنگاران و رسانه های جمعی به ویژه خبرگزاری شبستان که پوشش مطلوبی از این طرح داشتند، تقدیر می کنیم، همچنین از همکاران ستاد مرکز و ستادهای استانی فهما که در این 18 هفته همکاری ویژه داشته اند، کمال تشکر را داریم.

رئیس ستاد فهما در پایان یادآور شد: همه ما به شهدا وامداریم و اگر از آنها فاصله بگیریم، در حق خود جفا کرده ایم. شکر خدا که این طرح ملی به صورت مسجدمحور و به همت بچه های مسجد اجرا می شود.

فضایل شهید مدافع حرم، «محمد تاج‌بخش»

در ادامه این آئین حجت الاسلام والمسلمین «اسماعیل اسدپور»، امام جمعه شهرستان گُتوند نیز بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بالای هر نیکی، نیکی‌ای هست (فضایل سلسله مراتبی دارند) تا زمانی که فرد و شخص شهید راه خدا شوند؛ هیچ خیری بالاتر از این نیست ... و این برترین مقام است.

وی ادامه داد: شهرستان گُتوند شهره به مردم دین دار و دین مدار است و نسبت به جمعیت شهرستان، 349 شهید را تقدیم انقلاب و نظام کرده که این آمار خیره کننده است یعنی نزدیک به یک پنجم مردم شهر درگیر مستقیم با جنگ تحمیلی بوده اند. شهید «محمد تاج‌بخش»، سلوک معنوی و سیر الی الله و سبقه ای اصیل داشت، جدی پدری ایشان و پنج فرزندش در جبهه های جنگ حضور داشتند، دو عموی وی به شهادت رسیدند و یک عمو و پدرش به مقام جانبازی نائل شدند این سبقه خانوادگی، زمینه تقوا و ایثار را در آن شهید والامقام ایجاد کرده بود.

حجت الاسلام اسدپور ابراز کرد: شهید تاج‌بخش ابتدا مسئول پایگاه بسیج «شهید شاپوری» و سپس مدیر کانون فرهنگی هنری مرحوم «قیصر امین پور» شهرستان گتوند شد، وی همچنین مربی قرآن بود نفس و و نَفَس الهی وی باعث شد بچه های مسحجد را تربیت کند و در 30 روز نخست حضور در سوریه به مقام شهادت نائل شد.

وی با بیان اینکه تسلط روحانی شهدا بر شهرستان گُتوند ستودنی است، تاکید کرد: شهدای این شهرستان عجیب هستند فقط از یک دبیرستان این شهرستان 70 نفر به مقام شهادت نائل شدند که آماری بی نظیر در کشور محسوب می شود!

پیغام شهید تاج‌بخش برای پدرش!

حجت الاسلام اسدپور اضافه کرد: ما حشر و نشری خاص با شهدای شهرستان داریم؛ زمانی گله کردم به شهید تاج بخش که یک بار هم شما در خواب به ما سر بزنید، شب در عالم رویا ایشان را دیدم که نکته ای اخلاقی به من و پیامی به خانواده اش داد، و گفت: به پدرم بگویید 20 روز پیش باید زکاتی می پرداخته است، بپردازد! من پدر شهید را دعوت کردم و از او پرسیدن آیا دینی شرعی بر گردن دارد، ایشان بعد از قدر تامل گفت: پسرم دو سه یتیم را تحت تکفل خود در استان خراسان جنوبی داشت که بعد از شهادت ما متوجه این مسئله شدیم. اول مهر و شب عید به آنها کمک می کنیم امسال به دلیل کرونا، گفتم در شب عید همه کمک ها را ارائه دهم لذا این مسئله معطل ماند که شهید یادآوریش کرد!!

در ادامه «بختیار تاج بخش»، پدر شهید مدافع حرم «محمد تاج بخش» با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت امیرمومنان امام علی(ع)، اظهار کرد: آن شهید معمولا کارهایش را بدون اطلاع دیگران انجام می داد و فقط و فقط برای خدا کار می کرد و اخلاص داشت!

گفتنی است، در این آیین دکتر «محمد جُروند»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والملسمین «همت پور»، مدیر ستاد فهما استان خوزستان نیز حضور داشتد و در پایان از خانواده شهید تاج بخش تجلیل به عمل آمد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت