وزیر خارجه یمن خواهان پایان حملات هوایی و محاصره اقتصادی علیه کشورش شد


وزیر خارجه یمن خواهان پایان حملات هوایی و محاصره اقتصادی علیه کشورش شد

تهران- ایرنا- هشام شرف عبدالله وزیر امور خارجه یمن اعلام کرد : قبل از هر گفت و گوی سیاسی باید برای رفع مشکلات و رنج مردم یمن به حملات هوایی و محاصره اقتصادی علیه این کشور پایان داده شود. ‌

به گزارش روز جمعه ایرنا عبدالله در گفت و گو با شبکه المیادین لبنان گفت : یمن کشوری یکپارچه و قوی است و اگر پول های خارجی نبود نزاع های جاری نیز (در یمن) وجود نداشت.

هشام شرف عبدالله تصریح کرد : حملات هوایی، محاصره اقتصادی باید پایان گیرد، فرودگاه ها و بنادر باز شود و رنج مردم پیش از هر گفت و گوی سیاسی بر طرف شود.

وی با اشاره به نقش پادشاهی عمان برای انتقال پیام بین صنعا و واشنگتن، افزود: کانال های ارتباط غیر مستقیم با آمریکا از طریق اشخاص و دولت هایی میانجی برقرار است.

وزیر خارجه دولت نجات یمن با انتقاد از نقش فرستاده آمریکا در امور یمن گفت: تیموتی لیندرکینگ فرستاده آمریکا در امور یمن این ایراد بزرگ را دارد که «جنگ را بین انصارالله و عربستان سعودی می داند».

وی با اشاره به اینکه در نامه ای به نماینده آمریکا از او خواسته «با صنعا مذاکره کند نه طرف های بیرون از یمن»، گفت: نماینده ویژه آمریکا در صورتی می تواند تغییری در وضع ایجاد کند که بیطرف باشد نه طرفدار عربستان.

هشام عبدالله درباره نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز گفت: مارتین گریفیث نکاتی را با ما مطرح می کند که گویا فرستاده ویژه سعودی و نه سازمان ملل است و در زمان حملات هوایی ائتلاف سعودی هیچ اظهار نظری علیه تجاوز نمی کند.

وزیر خارجه دولت نجات یمن ادامه داد: در نوامبر سال ۲۰۱۴ طرح حمله به یمن آماده شد و فرماندهان نظامی کشورهای شورای همکاری و غربی در ریاض گردهم آمدند اما در لحظات آخر، عمان از طرح تجاوز به یمن کنار کشید. آمریکایی ها و انگلیسی ها همه چیز را پیش از تجاوز به یمن می دانستند و با وجود گفت و گوهای سیاسی و توافقاتی که در حال حاصل شدن بود این کشورهای غربی برای محقق شدن تجاوز و حمله تلاش می کردند.

عبدالله تصریح کرد: جمال بن عمر فرستاده اسبق سازمان ملل به یمن به بعضی مسائل حرفه ای متعهد بود و اکنون می تواند حقایق و خاطرات و رازهایی را از آن زمان بازگو کند. بن عمر به صراحت گفت که «واقعیت منافع و خرید سلاح یمن را تبدیل به عرصه ای برای ماجراجویی کشورهای بزرگ در شورای امنیت کرد.»

هشام شرف عبدالله در بخش دیگری از این مصاحبه از ایران به عنوان کشوری دوست که در مراحل متعدد به کمک مردم یمن شتافت قدردانی کرد و گفت : متاسفانه برخی تلاش می کنند پرونده یمن را به پرونده هسته ای ایران ربط دهند تا مذاکرات را پیچیده کنند در حالی که موضوع یمن هیچ ارتباطی با پرونده هسته ای ایران یا مذاکرات ایران و آمریکا ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر