معاون وزیر صمت: مشکلات ساختاری اقتصاد باید برطرف شود


معاون وزیر صمت: مشکلات ساختاری اقتصاد باید برطرف شود

اصفهان- ایرنا- معاون وزیر صمت و رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بخشی از مشکلات کشور ساختاری است یعنی ساختار اقتصاد آن ایراداتی دارد که باید برطرف شود.

به گزارش ایرنا، حمید زادبوم پنجشنبه شب در نود و نهمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و آیین تجلیل از صادرکنندگان استانی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان که با حضور رییس دفتر رییس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره فرمودند برخی از مشکلات اقتصادی ما ساختاری است از این رو یکی از اقدامات حل مشکلات ساختاری، زیرساختی و تجارتی است.

وی ادامه داد: سال گذشته صادرکنندگان برغم تحریم‌ها و شیوع کرونا ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات انجام دادند و امسال ۳۱.۲ میلیارد دلار ارز برگشتی به کشور داشتند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سال جاری واردات رقابتی ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد، گفت: طی یازده ماه گذشته ۳۱.۲ میلیارد دلار صادرات صورت گرفت و ۱۳۰ میلیون تن کالا صادر شد که به لحاظ ارز ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴.۳ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که ۱۵ درصد یعنی ۳۰.۸ میلیون تن کاهش نسبت به سال قبل داشته است.

زادبوم یادآور شد: از ۳۰.۸ میلیون تن واردات که ۳۴.۳ میلیارد دلار شد ۲۱.۴ میلیون تن واردات کالای اساسی به کشور بوده است.

به گفته وی طی ۲ سال اخیر کالای بی رویه وارداتی به کشور نداشتیم .

معاون وزیر صمت با بیان این که صادرکنندگان از جمله نخستین کسانی هستند که از تحریم‌ها آسیب دیده اند، گفت : از ۲۲ فروردین ۹۷ که تعهدات ارزی برقرار شد تا پایان دی ماه سال جاری حدود ۵۷ میلیارد یورو ارز باید به کشور باز می‌گشت که از این میزان ۴۱ میلیارد یورو بازگشته است.

وی اصفهان را از جمله اصفهان موفق در این زمینه اعلام و اضافه کرد: اصفهان ۸۷ درصد ایفای تعهدات ارزی داشته و یکی از استان‌های موفق در زمینه ایفای تعهدات ارزی است زیرا اغلب صادرکنندگان آن تولیدکننده هستند.

زادبوم بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد از افرادی که تعهدات ارزی خود را ایفا کردند هم تولیدکننده و هم صادرکننده بودند.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۲۰۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه این استان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر. معدنی، دوم است.

رییس دفتر رییس جمهوری به منظور ارزیابی طرحهای سفر استانی دولت و افتتاح شماری از طرح‌های عمرانی و تولیدی عصر روز پنجشنبه وارد اصفهان شد و در فرودگاه شهید بهشتی این شهر از سوی عباس رضایی استاندار و مقامات محلی مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در نخسین روز سفر با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان دیدار و سپس در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در که در اتاق بازرگانی برگزار می شود، شرکت کرد.

وی همچنین امروز جمعه ضمن ادای احترام به شهدای هشت سال دفاع مقدس در گلستان شهدای استان پروژه‌های زیرساختی ارتباطات سیار و ثابت شرکت مخابرات استان را افتتاح خواهد کرد.

افتتاح پل آفتاب و ادامه جاده فرزانگان، آغاز عملیات اجرایی خط ۲ قطارشهری از سمت غرب شهر اصفهان، افتتاح مجموعه ورزشی ولایت دانشگاه اصفهان، افتتاح طرح شرکت قطورسازان اسپادان(تولید انواع لوله اسپیرال) و افتتاح طرح توسعه صنایع چینی زرین ایران و شرکت در جلسه شورای اداری از دیگر برنامه‌های امروز محمود واعظی به استان اصفهان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید