طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در ساحت بی‌توجهی/ برای رونق ساخت و ساز به سراغ ولیعصر نروید


طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در ساحت بی‌توجهی/ برای رونق ساخت و ساز به سراغ ولیعصر نروید

سخنگوی شورای شهر تهران درباره حفاظت از خیابان ولیعصر و بی‌توجهی برخی از مسئولات به آن مطالبی بیان کرد.


سخنگوی شورای شهر تهران درباره حفاظت از خیابان ولیعصر و بی‌توجهی برخی از مسئولات به آن مطالبی بیان کرد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بی‌توجهی برخی از مسئولان به خیابان ولیعصر و رونق ساخت و ساز در آن اظهار کرد:این روزها وضعیت خیابان ولیعصر یکی از مسائلی است که به عنوان آثار بی‌بدیل و ارزشمند در حوزه میراث مطرح شده و تلاش ما هم ثبت این خیابان است.

وی ادامه داد: خیابان ولیعصر در اصل یکی از محور‌هایی است که به عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه شناخته می‌شود، ثبت جهانی آن در فهرست میراث جهانی مطرح بوده و دارای ارزش‌های منحصر به فردی همچون ارزش‌‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: این خیابان به واسطه دوره‌های مختلف تاریخی که پشت سر گذاشته، ویژگی‌های متفاوتی در آن به وجود آمده و همچنین کاربری‌های متنوعی را مشمول خود کرده است.

بیشتر بخوانید

خیابان ولیعصر (عج) چه موانعی برای ثبت جهانی دارد؟ اسراری جالب درباره خیابان ولیعصر تهران +تصاویر

سبز شدن ساختمان‌های بلند به جای قنات‌های خیابان ولیعصر

اعطا یادآور شد: متأسفانه مجموعه‌ای از قنات‌های خیابان ولیعصر به دلیل ساخت و ساز‌های بیش از حد آسیب دیدند و در طول یک صده اخیر در آنجا بنا‌های ارزشمندی ساخته شده که هر کدام از آن‌ها محلی برای یادآوری تاریخ معاصر هستند و بافت‌ها و بنا‌های فرهنگی مختلفی در بخش‌هایی از این خیابان وجود دارند.

وی افزود: این مجموعه فرهنگی شاخص، ایجاب می‌کرد که در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر ما با نگاه حفاظتی به سراغ اصلاح طرح تفصیلی برویم، طرح تفصیلی حاکم بر ولیعصر بعضا اجازه ساخت و ساز‌های پرارتفاع حتی در حد ۱۰ طبقه را در مجاورت خیابان ولیعصر می‌داد و این کار‌ها موجب خشک‌ و مسدود شدن قنات‌ها شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: ساخت و ساز‌ها در این خیابان همچنین باعث سایه‌اندازی بر روی چنار‌ها شد و بافت طبیعی آنجا را از بین برد و مجموعا موجب تغییر تدریجی چهره تاریخی این خیابان شده است.

لزوم کاهش ارتفاع ساختمان سازی در طولانی ترین خیابان خاورمیانه

اعطا گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر که بحث طرح ساماندهی در دستور کار قرار گرفت، مقرر شد که ارتفاع مجاز ساختمان‌سازی در ولیعصر با یک نگاه حفاظتی کاهش پیدا کند تا حدودی هم این اتفاق رخ داد، اما هنوز کفایت نمی‌کند.

وی بیان کرد: نیاز است که ارتفاع ساختمان‌سازی به میزان محسوسی پایین بیاید و انتظار ما از کمیسیون ماده ۵ این است که یک نگاه حفاظتی ویژه‌ای به خیابان ولیعصر داشته باشند، چراکه اولویت این خیابان رونق ساخت و ساز نیست، بلکه حفاظت است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: برای رونق ساخت و ساز نباید سراغ ولیعصر برویم و معیار اصلی ما تنها حفاظت است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟