23 درصد اشتغال خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است


23 درصد اشتغال خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است

مشهد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 23 درصد اشتغال این استان مربوط به بخش کشاورزی است.

محمدرضا اورانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که میانگین کشوری اشتغال در بخش کشاورزی ۱۸،۲ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار قطعی در سال زراعی گذشته مجموع سطح زیر کشت زمینهای زراعی و باغی استان خراسان رضوی ۹۹۳ هزار هکتار بود که حدود ۶.۷ درصد زمینهای زیر کشت کشور را تشکیل می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از این مقدار بیش از ۶۳۳ هزار هکتار زمین زراعی و حدود ۳۶۰ هزار هکتار زمین باغی است که به ترتیب ۵.۳ و ۱۲.۲ درصد زمینهای زراعی و باغی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: در سال زراعی گذشته تولید محصولات زراعی و باغی استان معادل پنج هزار و ۸۷۲ تن شامل چهار هزار و ۷۹۸ تن محصولات زراعی و هزار و ۷۴ تن محصولات باغی بوده است.

اورانی ادامه داد: این استان ۵.۸ درصد محصولات زراعی و ۴.۶ درصد محصولات باغی کشور را تولید می‌کند و در تولید محصولات جو و خربزه نیز رتبه اول را در کشور دارد.

وی گفت: یکی از محصولات مهم بخش کشاورزی این استان که در سطح ملی و بازارهای جهانی از موقعیت ویژه برخوردار است، محصول زعفران می‌باشد که در طبقه‌بندی‌های موجود در زیربخش باغبانی قرار دارد و در سال زراعی اخیر سطح زیرکشت این محصول بالغ بر ۹۱ هزار هکتار با ۳۲۲.۵ تن تولید بوده که رتبه اول را در کشور و جهان از این نظر به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از مجموع یک میلیون هکتار زمین کشاورزی (زراعی و باغی) در این استان ۷۲.۶ درصد زیرکشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد. در فعالیتهای زراعی این نسبتها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیر کشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد به صورت دیم می‌باشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود هزار و ۵۷۲ تن انواع فراورده های دامی در استان تولید شد که ۸.۹ درصد تولیدات دامی کشور را تشکیل می‌دهد.

اورانی گفت: این استان همچنین با ۸.۷ درصد تولید گوشت قرمز رتبه اول، ۹.۴ درصد تولید تخم مرغ رتبه دوم و ۹.۷ درصد تولید شیر رتبه سوم را در کشور از نظر تولید این محصولات دارا می‌باشد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به بخش کشاورزی دارد، افزود: تجربه نشان داده است هرگونه توجه به بخش کشاورزی زمینه ساز تحول در کشور و رشد اقتصادی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: رشد و توسعه بخش کشاورزی یکی از شاخص های مهم توسعه است که استان خراسان رضوی از این نظر جزو استانهای توسعه یافته محسوب می شود.

وی گفت: توجه به توسعه بخش کشاورزی موجب می شود شاهد افزایش سودآوری اقتصادی برای روستاها و ماندگاری جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا