اگر ترامپ در 2024 نامزد حزب جمهوری‌خواه شود، از او حمایت می‌کنم


اگر ترامپ در 2024 نامزد حزب جمهوری‌خواه شود، از او حمایت می‌کنم

رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا در چرخشی آشکار بعد از انتقادات اخیر از رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت اگر ترامپ نامزدی این حزب در رقابت‌های انتخاباتی 2024 را کسب کند، در ادامه راه از وی حمایت خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا و از چهره‌های بانفوذ این حزب که چند هفته پیش در صحن سنا به شدت از رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل نقشش در حادثه حمله به کنگره انتقاد کرده بود، گفت در صورت موفقیت ترامپ در کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴، از وی حمایت خواهد کرد.

او در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: از حالا تا سال ۲۰۲۴ اتفاقات زیادی خواهد افتاد، دستکم چهار عضو (حزب جمهوری‌خواه) هستند که فکر می‌کنم در حال برنامه‌ریزی برای رقابت ریاست‌جمهوری هستند. باید یک رقابت کاملاً باز باشد.

او در پاسخ به سوالی در این خصوص که اگر ترامپ نامزدی حزب را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ کسب کند، از وی حمایت خواهد کرد یا خیر، گفت: نامزد حزب؟ قطعاً.

وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، این موضع مک‌کانل را چرخش کامل نسبت به مواضع قبلی او دانسته که پیشتر نشان می‌داد خواستار روی برگرداندن حزب از ترامپ بود.

موضع اخیر مک‌کانل در قبال ترامپ، با انتقاد از سوی سایر جمهوری‌خواهان مواجه شده بود و وی در هفته‌های گذشته درباره رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا سکوت کرده بود.

بر اساس این گزارش، بعد از بیانیه تند ترامپ خطاب به مک‌کانل به دلیل انتقاد او از نقش رئیس‌جمهور سابق در حمله به کنگره، اولین بار است که مک‌کانل مستقیماً درباره او اظهارنظر می‌کند.

به نوشته هیل، او در صحن کنگره مانند جمهوری‌خواهی به نظر نمی‌رسید که بار دیگر از رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رقابت برای ورود به کاخ سفید حمایت خواهد کرد.

پیشتر «لیندسی گراهام» نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با «شان هنیتی» مجری سرشناس فاکس نیوز، درباره اهمیت جایگاه رئیس‌جمهور سابق این کشور در حزب جمهوری‌خواه و محبوبیت او در میان رای دهندگان این حزب صحبت کرد.

گراهام در این مصاحبه خطاب به میچ مک‌کانل و دیگر جمهوری‌خواهان هشدار داد، بدون ترامپ امکان بازپس گیری اکثریت کرسی‌های سنا وجود ندارد.

ترامپ در واکنش به انتقادات مک‌کانل، طی بیانیه‌ای به فاصله سه روز بعد از تبرئه شدنش در جلسه استیضاح گفت: «میچ یک مزدور سیاسی لجوج، عبوس و بی‌عاطفه است که اگر سناتورهای جمهوری‌خواه بخواهند با او بمانند، بار دیگر پیروز نخواهند شد».

رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه به رغم دادن رای منفی به استیضاح ترامپ طی سخنرانی در صحن مجلس سنا گفته بود: «شکی نیست که رئیس‌جمهور سابق عملا و اخلاقا در قبال تحریک» (حامیان خود به حمله به کنگره) مسئولیت دارد».

در روزهای گذشته دعوا بر سر ترامپ بین برخی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی هم خبرساز شده بود و در همین ارتباط درگیری لفظی بین «ران جانسون» با «میت رامنی» بر سر استیضاح ترامپ نشان داد، اختلاف نظرها در این حزب درباره رئیس‌جمهور سابق همچنان ادامه دارد.

با این حال، میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز سه‌شنبه در یک مصاحبه گفت که کاملاً مطمئن است اگر ترامپ تصمیم بگیرد وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شود، در انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوری‌خواه پیروز و نامزد این حزب خواهد شد.

رامنی در مصاحبه «نیویورک تایمز» گفت اطمینان دارد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ایفای نقش در حزب جمهوری‌خواه علیرغم شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد.

وی گفت: او با فاصله بلندترین صدا و تاثیر زیادی در حزب من دارد. من درباره خانواده او نمی‌دانم که آیا قصد انجام این کار (ایفای نقش سیاسی) را دارند یا خیر، اما انتظار دارم که او به ایفای نقش ادامه دهد.

وی در اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها هم گفت آن‌ها نشان می‌دهند ترامپ یک رقیب بالقوه قوی برای ریاست‌جمهوری در انتخابات بعدی است.

نظرسنجی جدیدی که نتایج آن شامگاه یکشنبه (به وقت تهران) منتشر شد، نشان داد ۷۶ درصد از جمهوری‌خواهان در صورت حضور مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، از او حمایت می‌کنند. ۱۲ درصد به این سوال، پاسخ خیر دادند و ۱۲ درصد دیگر نیز گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد دارد یکشنبه هفته آینده برای اولین بار بعد از ترک کاخ سفید، به ایراد سخنرانی عمومی بپردازد و به نقل از یک منبع آگاه از برنامه‌های ترامپ، او در تاریخ ۲۸ فوریه طی اظهاراتی در یکی از همایش‌های مهم حزب جمهوری‌خواه آمریکا موسوم به «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کار» دوباره به انظار عموم برگردد.

این منبع که نامش فاش نشد، توضیح داد: «او (ترامپ) درباره آینده حزب جمهوری‌خواه و جنبش محافظه‌کار صحبت خواهد کرد. همچنین منتظر به چالش کشیده‌شدن سیاست‌های فاجعه‌بار رئیس‌جمهور [جو] بایدن توسط او باشید».

ترامپ هفته قبل بعد از تبرئه‌شدن در دادگاه استیضاح مجلس سنا، با وعده «ظهور با دیدگاهی روشن برای آینده آمریکا» طی بیانیه‌ای مبنی بر بازگشت خود به عرصه سیاست، گفت کارهای زیادی پیش رو دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...