تفسیر اجتهادی شیعه برای نخستین‌بار درحوزه علمیه بغداد شکل گرفت


سید عباس صالحی با تشریح نقش علمای شیعه در حوزه علمیه بغداد پس از غیبت کبری گفت: تفسیر اجتهادی شیعه برای اولین بار درحوزه علمیه بغداد شکل گرفت....

تفسیر اجتهادی شیعه برای نخستین‌بار درحوزه علمیه بغداد شکل گرفت

سید عباس صالحی با تشریح نقش علمای شیعه در حوزه علمیه بغداد پس از غیبت کبری گفت: تفسیر اجتهادی شیعه برای اولین بار درحوزه علمیه بغداد شکل گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در مراسم رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی که در سالن علامه حلی مؤسسه دارالحدیث برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت امام علی (ع) به تشریح نقش علمای شیعه در حوزه علمیه بغداد پس از غیبت کبری پرداخت.

وی ادامه داد: در دوقرن چهارم و پنجم با پا گرفتن مکتب علمی بغداد علمای شیعه به خوبی توانستند در مقابل هجمه‌ها از عقاید شیعه امامیه حفاظت کنند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: تفسیر اجتهادی شیعه برای اولین بار درحوزه علمیه بغداد شکل گرفت.

صالحی با بیان اینکه نهضت علمی و معرفتی بزرگی در حوزه بغداد پدید آمد که جامعه شیعی را از همه لحاظ ترمیم کرد، گفت: اگر این نهضت نبود ما گرفتار یک انقطاع تحمل ناپذیر می شدیم.

وی افزود: بغداد پایتخت یک خلافت ۵۰۰ ساله بود اما کانون قدرت، دانش، تنوع آراء، سلایق و دیدگاه بود و شیعه در چنین آوردگاهی قرار داشت. اما در ام القرای جهان آن روز، شیخ مفیدها، سید مرتضی‌ها، شیخ طوسی‌ها و امثالهم در چنین میدان نبردی بودند؛ اقلیتی که اکثریت را به زانو درمی‌آورد و این کار کمی نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه می‌بینید حدود ۳۰ اثر از آثار سید مرتضی، حالت پاسخ به سئوالات دارد به این جهت است و به طورکلی علمای شیعه این دو قرن، با چنگ و دندان، تشیع را از هجوم انواع افکار و سلایق صیانت کرده و پیش بردند.

صالحی بیان کرد: کارکرد دوم حوزه بغداد، توسعه مرزهای دانش بود. کلا علوم و معارف اهل‌بیت(ع) در همه شاخه‌ها در قرن چهارم و پنجم توسط مکتب بغداد و علمای حوزه بغداد، تحول چشمگیر و تکامل کاملا قابل توجه را پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: سید مرتضی، شیخ مفید، شیخ طوسی و بزرگانی در این دوره اقلیتی بودند که اکثریت مخالف آرا تشیع را با مباحث علمی محکم و متقن به زانو در آوردند.

گفتنی است در پایان این مراسم، ۶۰ جلد شامل آثار سید مرتضی علم الهدی و مقالات علمی پیرامون این عالم ربانی با حضور حضرات آیات ری شهری، استادی، سید احمد خاتمی، جوادی آملی و فاضل لنکرانی، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، بهرام سرمست استاندار قم و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه