بمب فاجعه باری برای آب و هوا در منطقه قطب شمال کشف شد


 بمب  فاجعه باری برای آب و هوا در منطقه قطب شمال کشف شد

دانشمندان دانشگاه واشنگتن، آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) متوجه شدند که میزان آب شیرین در اقیانوس منجمد شمالی طی دو دهه گذشته 40 درصد افزایش یافته و می گویند نفوذ آب شیرین به اقیانوس اطلس می تواند تأثیر فاجعه باری بر آب و هوای جهان بگذارد.

به گزارش اسپوتنیک، مقاله این داشمندان در مجله Nature Communications منتشر شده است.

به گفته دانشمندان، انباشته شدن آب شیرین به دلیل ذوب شدن یخ های قطب شمال است. در حال حاضر ، آب شیرین بالای آب شور قرار دارد و توسط باد در دریای بوفورت مهار شده و نوعی گنبد آب را تشکیل می دهد. در صورت کاهش شدت باد ، آب شیرین به شمال اقیانوس اطلس از جمله دریای لابرادور نفوذ خواهد کرد. این به نوبه خود جریانهای بزرگ اقیانوسی در اقیانوس اطلس و همچنین گردش آبهای سرد و گرم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

نتیجه گیری محققان بر اساس شبیه سازی و مدل سازی گردش آب در اقیانوس است که انتشار آب شیرین در دریای بوفورت را بین سالهای 1983 و 1995 ردیابی می کند. مشخص شد که بیشتر آب شیرین از طریق مجمع الجزایر قطب شمال کانادا به لابرادور رسیده است. در طی این رویداد ، شوری دریای لابرادور به میزان 0.2-0.4 قسمت در هزار کاهش یافت.

در حال حاضر ، حجم آب شیرین در دریای بوفورت دو برابر دفعه قبل است و بالغ بر 23 هزار کیلومتر مکعب است. اگرچه نمی توان تأثیر دقیق چنین "بمب" آب شیرین را در اقیانوس اطلس پیش بینی کرد ، اما دانشمندان معتقدند که این وضع تأثیر جدی بر آب و هوای کل نیمکره شمالی خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری