هشتم اسفند و آخرین خبرهای کرونایی در استان‌ها


هشتم اسفند و آخرین خبرهای کرونایی در استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - هشتمین روز ماه پایانی سال در حالی سپری می شود که همانطور که مسئولان بهداشتی کشور هشدار داده بودند، نوع جهش یافته ویروس کرونا در حال شناسایی در مناطق مختلف کشور است و انتظار می رود روزهای و هفته های سخت تری پیش روی هموطنان باشد.

به گزارش ایرنا، همه ساله در هفته های پایانی سال، کوی و برزن رنگ عید به خود می گرفت؛ از خانه تکانی برای پذیرایی از سال نو تا جنب و جوش‌ها برای خریدهای نوروزی، هموطنان را به وجد می آورد و هر کس سعی می کرد به فراخور توان خود، جشن جهانی نوروز را زنده نگه دارد.

اما امسال با وجود سپری شدن یک سال از همزیستی مردم ایران و جهان با ویروس کرونا، دیگر رنگ و بوی عید در شهرها و روستاها به مشام نمی رسد و همچنان سرخط اخبار به شیوع این ویروس اختصاص دارد به طوری که به نظر می رسد نوروز ۱۴۰۰ نیز با رنگ و بوی کرونا فرا برسد.

البته این شرایط دور از انتظار نبود؛ از دی ماه امسال و پس از آنکه جهان با نوع جهش یافته این ویروس از جمله سویه انگلیسی آن روبرو شد، پیش بینی ابتلای و قربانیان بیشتر ناشی از شیوع آن را داشت؛ در همین راستا وزیر بهداشت نیز هفته ها قبل و پس از مشاهده نخستین مورد از ویروس کرونای انگلیسی در کشورماه هشدار داد که از این پس هر نوع ابتلای جدیدی را باید به حساب سویه جدید این ویروس بگذاریم و اگر غفلت کنیم، موج چهارم بیماری کشور را فرا می گیرد.

اکنون در هشتمین روز اسفند نیز اغلب اخبار استانی ایرنا از شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا بخصوص از نوع جهش یافته آن خبر می داد؛ برای نمونه در فسا در استان فارس دو مورد جدید از ابتلا به ویروس انگلیسی شناسایی شد و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا یک نفر از مبتلایان به کرونا انگلیسی بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص و جهت ایزوله خانگی تحت مراقبت قرار گرفته و یک نفر با توجه به نیاز به اقدامات درمانی بیشتر همچنان بستری هست.

این خبر پس از خبر روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که اعلام کرد سویه انگلیسی ویروس کرونا در این استان و شهر بندرعباس مشاهده شده است، حایز اهمیت است زیرا نشان می دهد که استان‌های جنوبی درگیری نوع جدید این ویروس شده اند.

البته ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی محدود به جنوب کشور نیست همانطور که امروز فرماندار شهرستان ویژه مرند در آذربایجان شرقی گفت: ۲ نفر مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در این شهرستان شناسایی شده اند که خانواده این افراد در قرنطینه هستند و مردم اگر این موضوع را جدی نگیرند شرایط بسیار سخت‌تر از موج‌های قبلی کرونا خواهد شد.

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که چهارم اسفندماه نخستین بیمار مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی آذربایجان‌شرقی در اهر شناسایی شد و با مشخص شدن نتایج تست‌های انجام یافته و اعلام آن به دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۵ نفر مبتلای جدید به این ویروس در شهرستان یاد شده شناسایی شد؛ دو روز پیش از آن نیز ابتلای یک نفر به این ویروس در بستان آباد تایید شده بود.

در آذربایجان غربی نیز ۱۲۸ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند؛ این آمار حدود ۳۰ درصد بیشتر از آمار حدود یک ماه گذشته است که کمترین میزان بستری شدگان در مراکز آی سی یو استان به تعداد ۹۹ نفر ثبت شد.

تاکنون ۱۱۳ هزار و ۱۶۱ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که نشان می دهد از هر ۳۰ نفر در استان، یک نفر به کرونا مبتلا شده است.

با این حال در استان اردبیل شرایط پایدار گزارش شده است و در شبانه روز گذشته ۲۳ بیمار جدید در این استان بستری و یک نفر جان خود را از دست داده است.

برآیند اخبار در سایر استان ها نیز از شکنندگی شرایط حکایت دارد؛ برای نمونه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه تعداد جانباختگان کووید ۱۹ طی دیروز تا صبح امروز جمعه نسبت به روزهای پیش از آن بیشتر شده است، در عین حال از کاهش شماری بستری ها خبر داد.

به گفته دکتر محمد فتحی هفت بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز جان خود را از دست دادند و شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزارو ۷۴۳ نفر ثبت شده است.

در استان لرستان نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه کرونای انگلیسی پشت دروازه های لرستان قرار دارد، از مردم خواست با دوری از تجمعات و دورهمی و رعایت پروتکل های بهداشتی از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت لرستان به شرایط نارنجی در هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

در استان خوزستان شرایط کرونا بخصوص نوع جهش یافته آن خاص تر از سایر استان‌هاست به طوری که نه تنها پایانه های مسافری مرزی این استان بسته شده بلکه ورود مسافران از استان های همجوار نیز محدود شده است؛ با این حال هنوز مشکل نادیده انگاری خطر شیوع کرونا در بین برخی شهروندان این استان دیده می شود.

در این راستا، امروز بخشدار صیدون از توابع باغملک در شرق خوزستان گفت: شب گذشته یک خواننده به دلیل حضور و اجرای برنامه در یک جشن عروسی در این بخش بازداشت شد؛ این خبر نشان می دهد که هنوز مردم این خطه هشدارها جدی نگرفته اند و اقدام به برگزاری مجالس عروسی می کنند.

نکته قابل تامل اینکه میزبان این مراسم برخلاف تعهدی که داده بود تعداد زیادی میهمان از شهرهای مختلف از جمله رامهرمز که محل شیوع کرونای انگلیسی است، دعوت کرد و یک کارناوال خودرویی نیز تشکیل داد.

به گفته این بخشدار حکم جلب داماد نیز صادر شده است و در اولین فرصت این فرد نیز بازداشت خواهد شد تا مراجع قضایی در رابطه با تخلفات آنها اظهار نظر کنند.

خبر دیگر از خوزستان اینکه به گفته رییس مرکز بهداشت این استان ۵۵۰ دوز واکسن کرونا در مرحله دوم واکسیناسیون که از امروز آغاز می شود، به جانبازان دارای مشکل ریوی استان اختصاص یافته است.

به گفته سیدمحمد علوی، ابتلا به کرونا در سه هفته اخیر در استان خوزستان سیر صعودی داشته و سبب شده تا ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گیرند زیرا پس از آنکه اعلام شد استان در وضعیت آبی است، مردم و مسئولان تصور کردند که استان از ویروس رها شده و همین امر باعث شد زمستان سختی داشته باشیم.

وی این را هم گفت که در دهدز موارد بیماری ۱۰ برابر نسبت به هفته قبل افزایش پیدا کرده است و همچنین در دیگر شهرستان های استان با افزایش موارد بیماری مواجه هستیم و تنها در شهرستان‌های کارون و مسجدسلیمان موارد بیماری کاهش یافته است.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان در کل استان موارد بیماری نسبت به هفته قبل ۷۴ درصد، موارد بستری ۹۰ درصد و موارد مرگ ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در خوزستان بیشترین موارد ابتلا در دورهمی های خانواده ها رخ می دهد. همچنین تجمع مردم به واسطه ترددهای درون شهری بسیار خطرناک است و محل دیگر انتشار بیماری، ادارات و بانک ها هستند.

علوی ادامه داد: شرکت در مراسم عزاداری و عروسی های بزرگ از موارد دیگر ابتلا به بیماری است که متاسفانه هنوز در استان به چشم می خورد. بارها دیده‌ایم که افراد در این مراسم شرکت کرده و بیماری را به دیگر اعضای خانواده انتقال داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید