انویدیا در تولید کارت های گرافیک CMP HX از معماری Turing استفاده می کند؛ دیگر نگران کارت های RTX 30 نباشید


انویدیا در تولید کارت های گرافیک CMP HX از معماری Turing استفاده می کند؛ دیگر نگران کارت های RTX 30 نباشید

علاقه مندان به دنیای کارت های گرافیک و البته ماینینگ مطمئناً می دانند که انویدیا چندی پیش نسل جدیدی از محصولات خود در این رده را با عنوان Cryptocurrency Mining Processor یا CMP معرفی کرد که به صورت ویژه برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده اند. اگرچه انویدیا اطلاعاتی ناقص از این محصولات خود منتشر کرد اما بررسی درایور جدید GeForce Game Ready...

علاقه مندان به دنیای کارت های گرافیک و البته ماینینگ مطمئناً می دانند که انویدیا چندی پیش نسل جدیدی از محصولات خود در این رده را با عنوان Cryptocurrency Mining Processor یا CMP معرفی کرد که به صورت ویژه برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده اند. اگرچه انویدیا اطلاعاتی ناقص از این محصولات خود منتشر کرد اما بررسی درایور جدید GeForce Game Ready 461.72 که به تازگی منتشر شده است خبرهای خوبی را در بر دارد.

انویدیا به تازگی نسل جدیدی از کارت های گرافیک خود با عنوان CMP HX را معرفی کرده است که به صورت ویژه برای استخراج اتریوم طراحی شده اند. در واقع این کارت های گرافیک فاقد تصویر خروجی هستند و به همین دلیل نمی توان از آن ها برای مصارف گیمینگ استفاده کرد. در عوض انویدیا اعلام کرده که مصرف انرژی را در این محصولات کاهش داده است تا استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از آن ها بازده اقتصادی مناسبی داشته باشد.

انویدیا در تولید کارت های گرافیک CMP HX از معماری Turing استفاده می کند؛ دیگر نگران کارت های RTX 30 نباشید

طبق اطلاعاتی که در آن زمان از سوی انویدیا منتشر شد این سری از محصولات آن شامل چهار کارت گرافیک با عناوین 30HX، 40HX، 50HX و 90HX است که دو مورد اول در سه ماهه اول از سال جاری میلادی و دو مورد بعد در سه ماهه دوم در دسترس عموم کاربران قرار می گیرد.

در هنگام معرفی این کارت های گرافیک اطلاعات دقیقی در مورد هسته های آن ها منتشر نشد و شواهد ناقصی در مورد عدم استفاده از معماری Ampere در تولید این کارت های گرافیک وجود داشت؛ چرا که بسیاری از اطلاعات منتشر شده از آن ها نظیر ظرفیت حافظه، انرژی مصرفی، کانکتورهای تغذیه و میزان Hash Rate، به دو کارت GeForce GTX 1660 Super و GeForce RTX 2070 شباهت داشت.

اما امروز و پس از بررسی درایور GeForce Game Ready 461.72 که ساعاتی پیش از سوی انویدیا منتشر شد مشخص شد که دو کارت گرافیک CMP 40HX و CMP 30HX بر معماری Turing مبتنی هستند. در واقع انویدیا در این درایور خود پشتیبانی از این دو کارت گرافیک جدید را هم آغاز کرده است. این اطلاعات نشان می دهد که در کارت گرافیک CMP 40HX از هسته سفارشی سازی شده TU106 و در کارت CMP 30HX از هسته سفارشی سازی شده TU116 استفاده خواهد شد.

انویدیا در تولید کارت های گرافیک CMP HX از معماری Turing استفاده می کند؛ دیگر نگران کارت های RTX 30 نباشید

به نظر می رسد دلیل استفاده از این معماری در تولید کارت های CMP HX، سیستم مدیریت انرژی بهتر در آن است که به کاربران اجازه می دهد با بازدهی اقتصادی بهتری به کار استخراج ارزهای دیجیتال بپردازند.

استفاده از این معماری در تولید کارت های گرافیک CMP 40HX و CMP 30HX خبری خوب برای گیمرها و کاربران سیستم های خانگی محسوب می شود؛ چرا که این موضوع سبب می شود نگرانی ها از کاهش سرعت عرضه کارت های سری RTX 30 که بر معماری Ampere مبتنی هستند از بین برود. در واقع انویدیا پیش از این نیز اعلام کرده بود که عرضه کارت های CMP HX موجب کاهش سرعت تولید کارت های گرافیک گیمینگ نخواهد شد.

متاسفانه هنوز در این درایور جدید پشتیبانی از دو کارت گرافیک 50HX و 90HX آغاز نشده است و اطلاعاتی از هسته گرافیکی موجود در آن ها بدست نیامده است. با این وجود گفته می شود که کارت گرافیک 50HX ممکن است از هسته گرافیکی TU102 بهره ببرد. این هسته گرافیکی پیش از این در کارت گرافیک RTX 2080 Ti مورد استفاده قرار گرفته است و انتظار می رود 50HX نسبت به آن سرعت کلاک کمتری داشته باشد.

انتظار می رود انویدیا در طی روزهای آینده اطلاعات کامل تری را در مورد کارت های گرافیک CMP HX خود منتشر کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان