گزارشی از سفر حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی به ایران و بازدید از حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و پژوهشی + تصاویر


شفقنا – حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی، استاد حوزه علمیه نجف اشرف و رییس موسسه فرهنگی و خیری العقلیه در جریان سفر به تهران، قم، اصفهان و یزد با علما و فرهیختگان دیدار و به گفتگو پرداخت و از حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و پژوهشی این شهرها بازدید کرد. به گزارش شفقنا، حجت الاسلام […]

گزارشی از سفر حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی به ایران و بازدید از حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و پژوهشی + تصاویرگزارشی از سفر حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی به ایران و بازدید از حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و پژوهشی + تصاویر

شفقنا – حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی، استاد حوزه علمیه نجف اشرف و رییس موسسه فرهنگی و خیری العقلیه در جریان سفر به تهران، قم، اصفهان و یزد با علما و فرهیختگان دیدار و به گفتگو پرداخت و از حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و پژوهشی این شهرها بازدید کرد.
به گزارش شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی،،رییس سابق اوقاف شیعیان عراق به ایران در سفر به ایران، ابتدا در تهران پس از زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از موسسه فرهنگی التجا بازدید کرد.
سپس به قم مشرف شده وپس از زیارت کریمه اهل بیت علیها اسلام به اصفهان رفت.
در جریان سفر وی به اصفهان، پس از زیارت مقبره محدث بزرگ و پرچمدار جهان تشیع علامه مجلسی، از دانشگاه اصفهان بازدید و با رییس این دانشگاه دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار مقدمات لازم برای امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه اصفهان و مؤسسه «العقیله» و نیز همکاری با دانشکده امام کاظم(ع) فراهم گردید.
پس از آن حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی در جلسه خادمین عتبه سامراء در حسینیه ی ١۴معصوم(ع) حضور یافت و بر همت و مساعدت برای توسعه و بازسازی حسینیه ی زعیم فقید شیعه مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی در شهر سامراء تأکید کرد.
وی همچنین در سخنرانی که با حضور علما و خیرین داشت کمک به حرم حضرات امامین عسکریین(ع) را ضروری دانست.
حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی با آیت الله میر سید حجت موحد ابطحی در مدرسه ذورالفقار دیدار نمود و سپس با حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی فقیه امامی، رییس مدارس علمیه ذوالفقار دیدار و در مدرسه جوادیه برای طلاب به سخنرانی پرداخت و سپس با اعضای انجمن مددکاری امام زمان(عج) دیدار نموده و از مدارس علوم دینی اصفهان از جمله مدرسه نیم آورد، مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، مرکز فرهنگی غدیرستان، خانه نهج البلاغه اصفهان بازدید کرد.
رییس موسسه فرهنگی و خیری العقلیه با ضیافت ویژه مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) به دیدار استاد حوزه علمیه نجف اشرف، آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی رفت و در آن مجلس به ملاقات با علماء، خطباء و اساتید حوزه و دانشگاه و نخبگان و همچنین فعالان فرهنگی نشسته و گفتگو کرد.
در مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) مراسمی به عنوان تجلیل از خدمات مهدوی حجت الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی با پیام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و آیت الله علوی بروجردی برگزار شد، در این مراسم علمایی چون آیت الله سید یحیی حسینی،آیت الله سید حجت موحد ابطحی، آیت الله شیخ علی صافی اصفهانی، آیت الله سید نورالدین جعفریان،و همچنین اساتید حوزه علمیه اصفهان و خطباء از جمله حجت الاسلام والمسلمین سید حسین ابطحی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی فقیه امامی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی افضل هرندی، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین فقیه امامی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی شفتی،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد قائم فرد، حجت الاسلام والمسلمین،شیخ علی محمد گلپایگانی، حجت الاسلام والمسلمین
سید محمد رضا تجویدی، حجت الاسلام والمسلمین،سید مجید نبوی، حجت الاسلام والمسلمین
سید محمد مهدی تجویدی، حجت الاسلام والمسلمین،شیخ حسن زهری، حجت الاسلام والمسلمین
شیخ ابوالقاسم وثیق، حجت الاسلام والمسلمین،شیخ مهدی اجلالیان، حجج اسلام اخوان حق پرست، حجت الاسلام سید مجتبی فقیه امامی،حجت الاسلام سید رضا طالقانی، حجت الاسلام سید محمد فقیه امامی، حجت الاسلام شیخ مهدی خانجانی، حجت الاسلام سید علی بحرالعلوم میردامادی و حجت الاسلام سید محمد مهدی روضاتی حضور داشتند.

در این مراسم دکتر سید محسن قائم فرد ضمن اعلان برنامه با بیان اینکه جلسه ی تکریم خادمین مهدویت هر ساله جزء اقدامات مرکز جهانی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه بوده یاد و خاطره ی محقق عالیقدر مرحوم آیت الله شیخ مهدی فقیه ایمانی و مبلّغ فقید حجت الاسلام والمسلمین فیروزیان را گرامی داشت.
دکتر قائم فرد به گزارشی اجمالی پیرامون توجه به شهر سامراء و مرقد امامین عسکریین(ع) پرداخت و اظهار داشت: تصمیم بر آن بود قطعه زمینی که تحت عنوان حسینیه زعیم فقید شیعه آیت الله العظمی بروجردی بود و سابقا در زمان بعث تخریب گردید تجدید بنا و احداث گردد.
وی اظهار داشت: هزینه ساخت و احداث این حسینیه توسط دوستان و علاقمندان به آستان مقدس ائمه معصومین(ع) تأمین و تخصیص داده شد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سید علاء موسوی پیرامون وظائف شیعه در زمان غیبت و گسترش معارف مهدوی و توجه به توسعه و بازسازی اماکنی که منسوب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد و همچنین پاسخ به شبهات مدعیان دروغین مهدویت و نقد افکار جریان های نوظهور پرداخت و خاطر نشان کرد : ما وارثان حوزه های علمیه از گذشته تا به امروز هستیم و با متحد دانستن تمام حوزه های علمیه در جهان تشیع از جمله حوزه علمیه نجف، قم ، اصفهان ، مشهد و سایر حوزه های علمیه ، بیان داشت که هدف همه ی ما یکی است و آن نشر معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد.

وی در ادامه با بیان تاریخچه ی حوزه های علمیه در منطقه به اهمیت و تاثیر آن بر دیگر مکاتب پرداخته و از بزرگان مذهب و راویان احادیث از جمله زراره ، ابان بن تغلب و دیگر راویان بزرگ شیعه به عنوان پرچمداران این حوزه نام برد.

وی با بر شمردن میراث اهل بیت علیهم السلام به عنوان یک امانت که نسل به نسل و سینه به سینه با تحمل مرارت ها و سختی های فراوان و با نثار خون و جان به دست ما رسیده ابراز امیدواری کرد که بتوانیم امانتداران شایسته ای برای این مسیر پر فراز و نشیب در فقه مذهب ائمه اطهار علیهم السلام باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید علاء موسوی سپس به بیان ضوابط و قوانین حاکم بر شریعت اسلامی و علی الخصوص مذهب شیعه پرداخته و بیان داشت یکی از مهمترین اصول شیعه در طول چند صد سال اخیر رعایت امانتداری در رساندن سخنان اهل بیت توسط علماء و فقهاء به نسل های پس از خود بوده است.

وی با برشمردن اصل دوم حاکم بر مذهب تشیع که همان اصل خدمت رسانی بی شائبه و خالصانه و پیگیر است خاطر نشان کرد: هیچ یک از علمای اعلام گذشته تا کنون بدون هیچ چشم داشتی و صرفاً برای خدمت گزاری و رضایت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این مسیر قدم نهادند.

وی در ادامه ی سخنرانی ، دلیل ماندگاری و پایستگی حوزه های علمیه شیعه را در طول تاریخ وابسته نبودن حوزه به دولت و حکومت ها دانست و افزود تا زمانی که حوزه های علمیه مستقل باشند هیچ متغیر خارجی نمی تواند آن را از پای در آورد و نظراتش را تغییر دهد.

و در خاتمه ، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم شکرگزار نعمت حوزه های علمیه شیعه باشیم و بتوانیم خالصانه و بدون شائبه به خدمتگزاری این حوزه بپردازیم و بتوانیم طلاب و مجتهدین مبرزی در آنها تربیت کنیم و به واسطه ی وجود آنها ، خدمت بزرگتری به مکتب اهل بیت کرده باشیم.

حجه الاسلام والمسلمین سید علاء موسوی در پایان ، سخنشان را با تقدیر و تشکر از زحمات و پشتیبانی های حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و آیت الله علوی بروجردی و آیت الله بحرالعلوم میردامادی به پایان برد.
در ادامه این مجلس آیت الله بحرالعلوم ضمن سخنانی با اشاره به آیه ی شریفه ی (فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه) به تقدیر و تشکر از میهمان محترم جلسه پرداخت. در ستایش مقام میهمان جلسه حجه الاسلام و المسلمین سید علاء موسوی، عملکرد ایشان مطابق ومنطبق با آیه مذکور عنوان گردید و چرا که تعظیم عتبات عالیات با خلوص و نیت پاک همان بزرگداشت خانه هایی است که خداوند دستور به بلند شدن یاد و نام خود در آنها داده است.

وی با اشاره به خدمات جناب آقای سید علاء موسوی در طول سالیان گذشته در جهت احیای امر اهل بیت علیهم السلام از میهمان جلسه تشکر ویژه ای به عمل آورد.
ایشان با ذکر آیات و روایاتی از ائمه ی معصومین علیهم السلام ، ولایت و توحید را حصن حصین الهی دانست که انسان باید به آنها پناه ببرد.

وی با توجه به با اهمیت بودن ساختمان فکری بشر حتی بیش از ساختمان ظاهری ، خاطر نشان کردند اگر باورهای انسان دچار خدشه گردد دیگر زائری برای اعتاب مقدسه باقی نمی ماند . چرا که این ساختمان فکری و اعتقادی بشر است که بسیار مهمتر از ساختمان ظاهری می باشد .
با تقدیر از زحمات حجت الاسلام والمسلمین سید علاء موسوی در بازسازی ساختمان عتبات عالیات به خصوص حرم سامراء و مسجد معظم‌ سهله، فعالیت های ایشان را دارای دو بُعد مادی و معنوی دانستند.
آیت الله بحرالعلوم ضمن ابراز خرسندی از عملکرد سید علاء موسوی در حوزه ی بازسازی حرم های اهل بیت علیهم السلام ، انجام فعالیت در حوزه ی فرهنگی برای مردم را ستوده و افزود : ایشان را دارای تجربه و منشأ خدمات فراوان در حوزه ی علمیه نجف اشرف مخصوصاً در موضوع امامت و مهدویت و فرهنگ انتظار می دانیم.
وی در ادامه با ابیان این که در حوزه ی تبلیغات ضد دینی دشمنان نیز ایشان با پرداختن به تهاجمات فرقه ضاله وهابیت و جریان های تکفیری و گروه های انحرافیِ ضد شیعه ، خاطر نشان کرد : بنای مسجد و بنیان گذاری ساختمان ظاهری اولین اقدام است ولی کافی نیست و باید ساخت مسجد به صورت مسجدی و ایمانی صورت پذیرد تا بتواند تاثیر خود را در بین مردم علی الخصوص در نسل جوان بگذارد.

وی اولویت در کار فرهنگی برای مردم را ساختن اعتقادات مردم بر شمرد و افزود : با عقیده ی راسخ و عمیق اگر انسان ذکر خدا بگوید به هدف و کمال انسانی خواهد رسید چرا که اگر عقیده ی صحیح نباشد دیگر عبادات بشر نیز مورد قبول پروردگار قرار نخواهد گرفت.
آیت الله بحرالعلوم در پایان نیز خود و دیگران را به کار و فعالیت بیشتر در حوزه ی اهل بیت و فرهنگ معصومین علیهم السلام فرا خواند و خواستار دلسوزی بیشتر نسبت به امام شناسی به ویژه شناخت امام عصر (ارواحنا فداه) شد.

در خاتمه با پیام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و حضرت آیت الله علوی بروجردی و با حضور علماء و شخصیت ها، تحت عنوان تجلیل از خدمات مهدوی از حجه الاسلام والمسلمین سید علاء موسوی تقدیر و تجلیل گردید.

شایان ذکر است آخرین روز حضور حجه الاسلام والمسلمین سید علاء موسوی در ایران با سفر به یزد و بازدید از اماکن تاریخی و زیارت امامزادگان همراه شد و در پایان با آیت الله سید علیرضا حیدری و آیت الله شیخ علی صافی اصفهانی دیدار نمود.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا