لقبی که تنها مستحق زینب کبری (س) است/ بانویی که تمام عمر در مسیر بندگی خداوند گام برداشت + فیلم


لقبی که تنها مستحق زینب کبری (س) است/ بانویی که تمام عمر در مسیر بندگی خداوند گام برداشت + فیلم

زینب کبری (س) تمام عمر با برکت خود را صرف اطاعت از خدای متعال کرد.


زینب کبری (س) تمام عمر با برکت خود را صرف اطاعت از خدای متعال کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، زینب دختر امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) است و بر اساس روایات، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت. او به هنگام حضور امیرالمؤمنین (ع) در کوفه به زنان تفسیر قرآن آموزش می‌داد.

او را به سبب مصیبت‌های فراوانی که دیده، اُمّ المَصائب لقب داده‌اند. پس از قائله کربلا زینب (س) و دیگر بازماندگان کاروان اباعبدالله (ع) به اسارت درآمدند و به کوفه و از آنجا به شام برده شدند. خطبه حضرت زینب در کوفه و نیز در شام (در مجلس یزید)، معروف است. خطبه او در مجلس یزید، حاضران را تحت تأثیر قرار داد و یزید مجبور شد جنایت و قتل امام حسین (ع) را به گردن ابن زیاد بیندازد و او را لعن کند.

بیشتر بخوانید

علت وفات حضرت زینب (س) چه بود؟

حضرت زینب (س) در خانواده و جامعه الگوی آرامش بودند و بانوان ما با توسل به حضرت زینب (س)، مطالعه سیره ایشان و مداومت و تمرین می‌توانند ایشان را به عنوان الگوی خود در همسرداری، فرزندپروری و فعالیت اجتماعی قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان پژوهشگر و سخنران مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشانه‌های انسان عاقل گفت: حضرت رسول (ص) در روایت بسیار زیبایی می‌فرمایند: عاقل‌ترین مردم کسانی هستند که چند ویژگی داشته باشد. «إِنَّ اَعْقَلَ النَّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطَاعَهُ»؛ عاقل‌ترین فرد کسی است که پروردگارش را به درستی بشناسد و از او اطاعت و پیروی نماید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با کمی سیر در تاریخ زندگی عقیله بنی هاشم (س) مشاهده می‌کنید که زندگی ایشان سراسر اطاعت، بندگی خداوند و تبعیت محض از اوست. شما هیچ جایی از لحظات زندگی این بانوی با کمالات تمرد یا اینکه در فضای زندگی با، ولی خدا بخواهد بگوید من خودم تصمیم می‌گیرم، مشاهده نمی‌کنید.

لقبی که تنها مستحق زینب کبری (س) است/ بانویی که تمام عمر در مسیر بندگی خداوند گام برداشت + فیلم

حجت الاسلام موسویان توضیح داد: سراسر زندگی زینب کبری (س) تبعیت از خداوند و ولی معصوم (ع) است و در اینجاست که زینب کبری (س) می‌شود عقیله بنی هاشم؛ پس در زمانه ای که ما قرار داریم عاقل‌ترین افراد آن‌هایی هستند که اهل اطاعت و بندگی خداوند باشند.

وی در ادامه به دومین ویژگی انسان عاقل اشاره کرد و گفت: دومین ویژگی که خاتم الانبیاء (ص) می‌فرمایند «عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ» است؛ یعنی کسی که دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانی کند. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید فقط بندگی کافی نیست در کنار بندگی کردن مقابل دشمن ایستادن هم شرط است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خداوند در آیات قرآن می‌فرماید «فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ»؛ «وَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ»؛ به این معنا که بودن با اهل بیت (ع) و دوری از طاغوت و دشمنان الهی دو الگویی است که انسان را به صعود و به سمت قرب و نزدیکی به خدا می‌رساند. عقیله بنی هاشم هم دشمن را خوب شناخت و هم مقابل دشمن ایستاد.

حجت الاسلام موسویان در پایان گفت: ویژگی سوم هم در کلام نبی (ص) اطاعت خداوند است «عَرَفَ دارَ اِقامَتِهِ فَاَصْلَحَها، وَ عَرَفَ سُرْعَةَ رَحیلِهِ فَتَزَوَّدَ لَها»؛ عاقل کسی است که جایگاه ابدی خود را بشناسد و برای آبادی آن تلاش نموده و بداند به زودی به آنجا سفر خواهد کرد و لازم است برای آن توشه بردارد. در نتیجه زینب کبری (س) هیچگاه در مقابل دشمنش کوتاه نیامد. خطبه‌های این بانوی مکرم در کوفه، دمشق و سخنرانی‌هایی که برای بانوان داشتند، همه چهره واقعی امویان را به تصویر کشید.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید جلال موسویان را مشاهده کنید:

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید