اسرائیل چاره ای جزء تسلیم شدن در برابر برجام ندارد


اسرائیل چاره ای جزء تسلیم شدن در برابر برجام ندارد

برخی از مقامات پییشین اسرائیل با ارسال نامه ای به نخست وزیر این کشور از بازگشت آمریکا به برجام حمایت کردند.

اسپوتنیک - نشریه جروزالم پست اعلام کرد که گروهی از مقامات ارشد و پیشین کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، ارتش اسرائیل و موساد روز دوشنبه نامه ای به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور ارسال کرده و از بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران (برجام) ابراز حمایت کردند.

فرماندهان امنیتی اسرائیل به سرپرستی "متان ویلنوئیل" معاون رئیس سابق ارتش اسرائیل، در نامه ای اظهار داشتند، که اگر این طرح شامل تعهد ایران برای تطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد، از ابتکار آمریکا برای وادار کردن ایران به دنبال شفاف سازی در مورد توسعه موشکهای بالستیک و دستورالعمل های برجام بار دیگر استقبال می کنند.

در این خصوص دکتر سید هادی برهانی، کارشناس فلسطین و خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به تحلیل این موضوع پرداخت.

به نظر من این اقدام نشان از چند موضوع دارد و مهمترین آن این است که نشان می دهد اسرائیل نخبگان بسیاری در ارتش، سازمان های امنیتی و در دولت دارند و به این نتیجه رسیده اند که عزم دولت بایدن برای بازگشت به توافق برجام جدی است و مخالفت های اسرائیل سودی ندارد، نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه می تواند روابط بسیار مهم آمریکا با اسرائیل را به خطر بیندازد. لذا این تلاش نخبه ها برای این موضوع اینست که دولت اسرائیل را قانع کنند که مخالفت نکند و با دولت جو بایدن در نیفتد و اتفاقاتی که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما رخ داد و روابط اسرائیل و آمریکا تیره شد، بار دیگر تکرار نشود.

به نظر نخبگان به این نتیجه رسیده اند که بازگشت آمریکا به برجام صورت خواهد گرفت، از اینرو اسرائیل باید این موضوع را بپذیرد و دیگر روابط خود با آمریکا را به خطر نیاندازد.

به نظر من بعید به نظر می رسد که نتانیاهو این موضوع را بپذیرد، به این دلیل که یکی از پایه ها مهم سیاست خارجی و داخلی نتانیاهو، ایران هراسی است و این افسانه را درست کرده که ایران قصد نابود کردن یهودی ها و اسرائیل را دارد و من میخوام اسرائیل، مردم یهود و حتی منطقه را از دست ایران نجات بدهم. یعنی سیاست نتانیاهو کاملا بر این قصه مبتنی است که اگر این داستان را کنار بگذارد، شاید دیگر چیز زیادی برای گفتن نداشته باشد، از اینرو بعید به نظر می رسد که نتانیاهو این موضوع را به راحتی بپذیرد و تلاش خواهد که موضع و سیاست خود را تا جایی که می تواند، حفظ کند.

از بازگشت آمریکا به برجام، سودی نصیب اسرائیل نخواهد شد و بالعکس ضرر خواهد کرد، به این دلیل که اسرائیل نه تنها می خواهد قدرت ایران در منطقه محدود شود، بلکه مایل است که توان و قدرت ایران نابود شود. اسرائیل بدنبال تضعیف ایران و تخریب روابط ایران با کشورهای دیگر است و از اینرو برجام کاملا به ضرر اسرائیل است و سودی برای اسرائیل ندارد و اگر آمریکا بخواهد به برجام بازگردد، چاره به جزء پذیرش ندارد.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ اول اردیبهشت + دانلود غزل حافظ