بر مدار تولید؛ اگر حمایت شوند


بر مدار تولید؛ اگر حمایت شوند

صدور بخشنامه‌های ساعتی، تحریم‌های خارجی، بالا رفتن قیمت مواد اولیه، عمل نکردن بانک‌ها به تعهدات خود در برابر واحدهای تولیدی، مشکلات در واردات تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها و... موجب شد که در سال‌های اخیر تعدادی از واحدهای تولیدی در کشور به مرز ورشکستگی و تعطیلی برسند.

به گزارش ایسنا، در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها، مشکلات واحدهای تولیدی که بر اثر مشکلات دچار رکود شده بودند مطرح و برای حل مشکل آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

طبق گفته معاون صنایع وزیر صمت کشور حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی راکد در کشور شناسایی شده بود که با برنامه‌ریزی صورت گرفته تاکنون در سال‌جاری حدود ۱۳۰۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته است، اما تا رسیدن به عدد ۱۰ هزار هنوز راه زیادی باقی‌مانده است.

احیای هرکدام از واحدهای راکد در سراسر کشور می‌تواند زمینه اشتغال شماری از بیکاران را فراهم کند، قطعا سرمایه‌گذاری برای احداث واحد تولیدی جدید هزینه‌های بیش‌تری را به دولت تحمیل می‌کند، اما واحدهای راکد تنها با چند اقدام می‌توانند مجددا به چرخه تولید برگردند.

اما تنها احیای واحد راکد توسط مسئولان کفایت نمی‌کند، اگر این واحدها پس از احیا به حال خود رها شوند، امکان دارد مجددا به‌علت شرایط موجود در کشور و نوسانات اقصادی دچار رکود شوند، همچنین اکثر واحدهای احیا شده با ظرفیت اسمی کامل فعالیت نمی‌کنند، بنابراین باید تلاش شود این واحدها با ظرفیت کامل محصول تولید کنند و از این راه بتوانند تعداد بیش‌تری نیرو را به‌کار بگیرند.

برای احیای واحد تولیدی خود از هیچ ارگان دولتی کمک مالی دریافت نکردم

محمد شفیعی مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری که واحدش به تازگی به چرخه تولید بازگشته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واحد تولیدی نان و شیرینی من در سه سال گذشته احداث شد، تعدادی دستگاه برای این واحد خریداری شد اما نیازمند یک دستگاه بسته‌بندی بودم که متاسفانه به‌علت مشکلات مالی نتوانستیم این دستگاه را خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه واحد تولیدی نان و شیرینی پاراتا به‌مدت دو سال راکد بود، گفت: افزایش شدید قیمت‌ها در چند سال اخیر موجب شد دیگر نتوانم این دستگاه را تهیه کنم، دستگاهی که با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان امکان خرید آن وجود داشت، بعد از افزایش قیمت‌ها به حدود دو میلیارد تومان رسید.

شفیعی با بیان اینکه واحد تولیدی نان و شیرینی بعد از احیا اکنون با ظرفیت ۵۰ درصد در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: در این واحد تولیدی ۱۲ نفر مشغول به‌کار هستند.

مدیرعامل واحد تولیدی نان و شیرینی افزود: برای احیای واحد تولیدی خود از هیچ ارگان دولتی کمک دریافت نکردم، بلکه با همراهی نزدیکان و جذب سرمایه‌گذار توانستم این واحد را مجدد به چرخه تولید برگردانم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی واحد تولیدی نان و شیرینی، بازاریابی محصول است، گفت: باید در سطح شهرهای استان نمایندگی فروش ایجاد کنم، اما این مسئله هزینه‌بر است و برای ارسال محصول به سایر نقاط کشور نیز نیازمند خودروی توزیع هستم.

دولت باید به‌جای صدور جواز تاسیس واحدهای نیمه‌تمام را به سرمایه‌گذاران معرفی کند

محمد حمیدیه مدیرعامل کارخانه هافمن شهرکرد که واحدش به‌تازگی احیا و به چرخه تولید بازگشته است، اظهار کرد: تعداد واحدهای راکد در کشور زیاد است و از ظرفیت‌های بخش‌های تولیدی به صورت کامل استفاده نمی‌شود، به‌نظر می‌رسد دولت باید به‌جای صدور جواز تاسیس، باید واحدهای نیمه‌تمام را به سرمایه‌گذاران معرفی کند، این کار موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

وی افزود: وزارت صمت برای واردات مواداولیه به واحدهای تولیدی تنها ۳۰ درصد ارز مورد نیاز را تخصیص می‌دهد، این کار موجب می‌شود واحدهایی که با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند با مشکل تامین مواداولیه مواجه شوند و این امر در سال جهش تولید مطلوب نیست.

حمیدیه در پایان گفت: این واحد تولیدی بنا به مشکلاتی دچار رکود شده بود، تلاش شد این واحد در مدت زمان کمتر از سه ماه به چرخه تولید برگردد.

واحدهای راکد احیا شده با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند

الله‌کرم نصیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سهمیه این استان برای احیای واحدهای راکد هشت واحد تعیین شده بود، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون حدود ۲۰ واحد تولیدی راکد در سال‌جاری به چرخه تولید بازگشته است و این استان جزو استان‌های پیشرو در سطح کشور است.

وی افزود: مشکلات واحدهایی که به‌علت مشکلاتی از قبیل افزایش نرخ ارز، تحریم و ... دچار رکود شده بودند، در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری مطرح و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی شد تا این واحدها مجددا به چرخه تولید و اشتغال بازگردند، با احیای واحدهای تولیدی راکد در استان در سال‌جاری برای نزدیک به ۳۷۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

نصیری با تاکید بر اینکه تعداد واحدهای کاملا راکد چهارمحال و بختیاری محدود است، گفت: اما بسیاری از واحدهای تولیدی استان به‌علت مشکلات با ظرفیت اسمی کامل فعالیت نمی‌کنند، در حال حاضر واحدهای راکد احیا شده با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد در حال فعالیت هستند و تلاش می‌شود این واحدها به روزهای آغازین خود برگردند.

تعاریف در خصوص واحدهای راکد متفاوت است

سجاد رستمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تعاریف در خصوص واحدهای راکد متفاوت است، اظهار کرد: واحدی از نظر سازمان صمت، راکد تلقی می‌شود که قابلیت راه‌اندازی مجدد را داشته باشد، برخی از واحدهای استان تعطیل هستند و تنها یک سوله از آن‌ها باقی مانده است و امکان راه‌اندازی مجدد این واحدها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر واحدهای تولیدی طبق شرایط موجود بازار حرکت نکنند از چرخه تولید خارج می‌شوند، گفت: این مسئله تنها مختص ایران نیست، شاهد بودیم شرکت‌های تولیدی بزرگی نظیر نوکیا، آلکاتل و ... امروز نامی از آن‌ها شنیده نمی‌شود، در ایران نیز بزرگترین و اولین کارخانه تولید لوازم خانگی ارج ورشکست شده است و شرکت‌های دیگر جای این واحد تولیدی را در بازار پُر کرده‌اند.

رستمی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی باید بدانند که موفقیت دائمی نیست، باتوجه به انقلاب صنعتی چهارم این تغییرات روزانه هستند، ممکن است شرکت تولیدی برای یک مدت در اوج باشد، اما اگر نتواند به‌سرعت خود را با تغییرات بازار وفق دهد، دچار رکود و ورشکستگی می‌شود و سایر شرکت‌ها جایگزین او می‌شوند.

رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه واحدهای راکدی که شرایط احیای مجدد را دارند برای بازگشت به چرخه تولید مورد حمایت قرار می‌گیرند، بیان کرد: برخی از این واحدها برای بازگشت به چرخه تولید نیازمند تسهیلات در گردش هستند، برخی با عوض کردن خط تولید به این چرخه بر می‌گردند و برخی نیز نیازمند بازاریابی محصول هستند.

وی در پایان یادآور شد: در سال‌جاری حدود ۲۰ واحد راکد در چهارمحال و بختیاری احیا شد که تقریبا ۲.۵ برابر سهمیه اعلامی بود، امید است این رقم در سال آینده نیز محقق شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا