چگونه باغ بادام داشته باشیم؟


چگونه باغ بادام داشته باشیم؟

یک کارشناس کشاورزی گفت: برای کاشت درخت ابتدا باید منطقه را در نظر داشت که در زمینه درخت بادام زمین‌های لرستان موقعیت مساعدی برای کشت بادام دارد.

علی زارع در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران در عرض جغرافیایی ۴۰ – ۲۵ درجه شمالی واقع شده و اصولاً مناطق بادام کاری در دنیا در عرض ۵۵-۳۰ درجه شمالی واقع شده و به عبارتی به غیر از استان‌های جنوبی و شمالی کشور سایر مناطق در صورت فراهم شدن دیگر فاکتورهای آب و هوایی می‌توانند به کشت بادام اختصاص یابند.

وی با اشاره به این‌که بادام درختی است که در شرایط آب و هوای مدیترانه‌ای در نواحی که دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان ملایم باشند به خوبی رشد می‌کند، عنوان کرد: این درخت را در مناطقی که دارای زمستان‌های سرد باشد پرورش می‌دهند تا نیاز سرمایی آن رفع شود.

زارع با اشاره به این‌که درجه حرارت لازم برای رشد و تکامل حداقل ۱۰ و حداکثر ۴۵ درجه سانتیگراد و اپتیمم ۲۳ درجه سانتیگراد است، بیان کرد: طول دوره رشد بادام ۲۴۰-۱۵۰ روز و دمای مناسب برای محصول دهی مناسب بطور میانگین ۲۵-۲۰ و حداکثر ۳۵ درجه سانتیگراد است.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: درجه حرارت لازم برای آغاز فعالیت درخت و بیدار شدن از خواب زمستانی میانگین ۶ درجه سانتیگراد و حداقل دمایی که درخت بادام می‌تواند تحمل کند ۲۲- درجه سانتیگراد است.

وی تأکید کرد: بادام به سرمای دیر وقت بهاره حساس است لذا مصون بودن نسبی منطقه از سرمای بهاره دیروقت الزامی است.

زارع با اشاره به این‌که در دامنه‌های مشرف به جنوب گلدهی سریع‌تر اتفاق می‌افتد اما خطر سرمازدگی بهاره را افزایش می‌دهد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به این‌که درجه حرارت ۱- تا ۲- درجه سانتیگراد باعث سرمازدگی چغاله بادام، درجه ۲- تا ۴- درجه سانتیگراد باعث سرمازدگی گل باز شده و درجه حرارت ۴- تا ۶- درجه سانتیگراد باعث سرمازدگی در مرحله ظهور گلبرگ‌ها می‌شود.

وی افزود: درجه حرارت مناسب برای گرده افشانی ۲۵-۱۵ درجه سانتیگراد بوده و وجود حرارت مناسب برای فعالیت زنبور عسل ۲۱+ درجه سانتیگراد است.

زارع تصریح کرد: هوای ابری و بارانی در تابستان باعث تشکیل لکه‌های قهوه‌ای در روی پوست میوه در حال رسیدن خواهد شد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: در مناطق احداث باغ بادام باید امکان تهیه آب با در نظر گرفتن میزان نزولات آسمانی وجود داشته باشد، ولی پرورش این درخت بصورت دیم نیز با رعایت اصول فنی امکان‌پذیر است.

وی عنوان کرد: از کشت و پرورش بادام در مناطقی با رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد باید خودداری کرد، اما رطوبت نسبی کمتر از ۲۰ درصد توأم با دمای بیش‌از ۳۵ درجه سانتیگراد نیز عمل لقاح را دچار اختلال می‌کند.

زارع عنوان کرد: باد ملایم برای گرده افشانی مفید است ولی بادهای با سرعت بیش‌از ۱۵ متر در ثانیه به ویژه در روزهای بارانی برای گرده افشانی مضر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان