استفاده از روغن پالم در شیر تخلف است


استفاده از روغن پالم در شیر تخلف است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد آیت‌الله آملی گفت:عموما در محصولات لبنی خصوصا شیر با توجه به اینکه مورد مصرف بالای مردم قرار می گیرد استفاده از پالم ممنوع است اما در استفاده پنیر پیتزا و بستنی تا حدی مشکلی ندارد.

محمد احمدی در گفت و گو با ایسنا مازندران اظهار کرد: روغن پالم یک روغن خوراکی که از قسمت گوشتی و هسته میوه درخت نخل (پالم) که در کشورهای آسیای جنوب شرقی،مانند مالزی رشد می کند استخراج می شود.
وی با اشاره به اینکه اسم روغن پالم از نوعی چربی موجود در خود به اسم اسید چرب پالمیتیک گرفته است،تصریح کرد: روغن پالم دارای اسید چرب بسیار بالا مانند روغن حیوانی بوده و در دمای اتاق به صورت جامد است.
عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله آملی خاطرنشان کرد: روغن پالم به عنوان یک روغن گیاهی دارای اسیدهای چرب اشباع و فاقد کلسترول است اما پس ازخوردن آن ، مانند دیگر روغن های گیاهی می تواند کلسترول و چربی بد را در بدن بالا ببرد.
احمدی ادامه داد: روغن پالم دارای انتی اکسیدان های طبیعی مانند توکوترینول و کاروتینویدها است که باعث اثرات خوب و مفید در بدن می شود.
وی با بیان اینکه شیرهای دوشیده شده از دام دارای حدود 3 درصد چربی است،افزود: هنگامی که شیرها وارد کارخانه می شوند برای تولید محصولات مختلف چربی آن ها در ابتدای امر برداشته و با توجه به نوع محصول استاندارد می شود.
عضوهیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله آملی بیان کرد: معمولا برای شیرهای پرچرب 3 درصد چربی، شیرهای دوشیده شده از گاو را بدون تغییربه شیرتبدیل می کنند اما برای شیرهای کم چرب عموما خامه آن برداشته و در محصولات دیگر استفاده می شود.
احمدی با بیان اینکه برای استاندار کردن چربی شیر از خامه یا چربی دیگر استفاده می شود، یادآورشد: عموما استفاده از روغن پالم در شیر ممنوع است.
وی گفت: اما از روغن پالم در محصولات دیگربه دلیل دارا بودن نقطه دود بالا و استحکام و پایداری نسبت به روغن های دیگر استفاده می شود تا از ایجاد ترکیبات مضر برای انسان جلوگیری کند.
عضوهیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله آملی تصریح کرد: افزودن روغن پالم به محصولات دیگر روغنی و همچنین محصولات لبنی مانند پنیر پیتزا که حرارت بالا می بینند در حد مجاز اشکالی ندارد درصورتی که اسید های چرب های اشباع آن از 20 درصد پایین تر باشد.
احمدی گفت: معمولا از روغن پالم دارای اسیدهای چرب اشباع بیش از 20 درصد برای صابون ها و کرم های آرایشی استفاده می شود.
وی تاکید کرد: استفاده بیش از حد روغن پالم و افزودن آن در محصولات لبنی سبب بالا رفتن اسیدهای چرب زیاد شده و باعث افزایش کلسترول و تری گلیسیرید که از عوامل موثر در بیماری های قلبی است، می شود.
عضوهیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله آملی افزود:عموما در محصولات لبنی خصوصا شیر با توجه به اینکه مورد مصرف بالای مردم قرار می گیرد استفاده از پالم ممنوع است اما در استفاده پنیر پیتزا و بستنی تا حدی مشکلی ندارد.
احمدی ضمن ابراز تاسف از اینکه روغن پالم به عنوان یک سم درکشور جا افتاده است، گفت: درصورتی که این باور غلط بوده و اینگونه نیست، می توان از نوعی از روغن پالم به نام روغن سوپر پالم اولئین از کشور مالزی وارد می شود استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: معمولا در روغن گیاهی که برای سرخ کردن مورد استفاده قرار می گیرد حتما باید پالم استفاده شود چون روغن سرخ کردنی که باید درجه حرارت بالای ۱۹۰ درجه را تحمل کند ؛روغن پالم باعث پایداری آن می شود اما روغن هایی که برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد و حرارت بالایی را نمی بیند وجود آن ضروری نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی