توقف سرطان پشت دیوار خودمراقبتی


توقف سرطان پشت دیوار خودمراقبتی

پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار بهتر از آن است که پس از ابتلا به دنبال روشی برای درمان بگردیم،تمام سرطان ها قابل پیشگیری نیستند اما می توان با داشتن سبک زندگی سالم و خودمراقبتی خطر ابتلا به این بیماری را به طور چشم گیری کاهش داد .


شیوع کرونا سبب شده که تقریبا همه ابعاد مرتبط با بخش بهداشت و سلامت جامعه تحت‌الشعاع این ویروس منحوس چینی قرار بگیرد و به همین دلیل توجه به مسائلی مانند خودمراقبتی در مقابل سرطان تا حدودی به حاشیه رانده شده؛این در حالی است که کم‌توجهی به اقدامات پیشگیرانه و خودمراقبتی‌ می‌تواند عاملی جدی در افزایش آمار ابتلا به سرطان باشد.
پویش رسانه‌ای «خودمراقبتی و امید، راه مشترک مبارزه با سرطان و کرونا» که توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران راه‌اندازی شده، تلاش می‌کند با کمک رسانه‌های گروهی، آگاهی جامعه نسبت به اهمیت خودمراقبتی و امیدواری را ارتقا دهد؛ چرا که بررسی و تحلیل برنامه‌های سلامت‌محور در استان بر اساس داده‌های آماری دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همچنین آموزش راهبردهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بر اساس دیدگاه‌های تخصصی کارشناسان یکی از اولویت‌های مهم برای افزایش سطح آگاهی جامعه از مسائل مربوط به بهداشت و سلامت است.

خودمراقبتی برای کنترل سرطان و شکست کرونا
بیماری‌های غیرواگیر از جمله انواع سرطان‌ها امروز به عنوان یکی از مهمت رین علل مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شوند. در حال حاضر سرطان‌ها پس از بیماری‌های قلبی،عروقی دومین علت مرگ و میر در دنیا و سومین علت مرگ و میر در ایران محسوب می‌شوند؛ نگران‌کننده‌تر این که پیش‌بینی می‌شود تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.
هرچند که سرطان‌ها مختص به یک گروه جنسیتی نیستند و همه گروه‌ها به آن مبتلا می‌شوند، اما احتمال ابتلای برخی گروه‌ها به بعضی از انواع سرطان‌ها بیشتر است. در چنین شرایطی آگاهی از وجود ریسک سرطان و نشانه‌های احتمالی آن می‌تواند به فرد کمک کند تا انتخاب‌های بهتری در مورد سبک زندگی خود داشته باشد و از سلامتی خود بهتر مراقبت کند. وجه اشتراک پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ها و کرونایی که این روزها با آن در مبارزه هستیم یک نکته برجسته است؛ خودمراقبتی.

سرطان در ایران
سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که به کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکی، در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام تومور سرطانی در مراحل اولیه، امکان کنترل و درمان فرد ساده‌تر و احتمال بهبودی کامل بسیار بیشتر خواهد بود. این موضوع اهمیت آشنایی با اصول خودمراقبتی و اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل سرطان‌ها را نشان می‌دهد.
مسئول واحد ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به آماری از ضریب شیوع سرطان در ایران می‌گوید: ضریب شیوع سرطان در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است؛ طبق آمارهای موجود میزان بروز سرطان در مردان ایرانی 134 نفر به ازای هر صد هزار نفر و در زنان ایرانی 128 نفر به ازای هر صد هزار نفر بوده در حالی که میانگین جهانی بروز سرطان در مردان و زنان به ترتیب 205 و 165 نفر است.
به گفته دکتر «مجید یعقوبی اشرفی» طبق همین آمارها شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان ایرانی سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ هستند و برای زنان ایرانی هم سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ و معده بیشترین میزان ابتلا ثبت شده است.
مازندران و سرطان
با توجه به این که مازندران یکی از استان‌های مستعد در بیماری‌های قلبی،عروقی است و به دلیل کم‌توجهی به خودمراقبتی و اصلاح سبک تغذیه و سبک زندگی آمار بالایی در این بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است، همواره نگرانی‌هایی بابت افزایش روند ابتلا به سرطان‌ها نیز در این استان وجود دارد.
یعقوبی اشرفی با اشاره به راه‌اندازی مرکز ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت در معاونت تحقیقات و فن‌آوری ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: این مرکز برای افزایش ضریب پوشش شناسایی بیماران سرطانی در جمعیت راه‌اندازی شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...