افزایش نگرانی‌ها از خیز چهارم کرونا در گچساران


افزایش نگرانی‌ها از خیز چهارم کرونا در گچساران

گچساران - ایرنا - مسئولان و مردم گچساران این روزها به دلایلی چون قرار داشتن در نزدیکی استان خوزستان، امکان بازگشت شاغلان در استان‌های مجاور به نزد خانواده‌هایشان و گردشگرپذیر بودن منطقه نگران خیز چهارم ویروس کرونا در این شهرستان هستند.

به گزارش ایرنا، مسئولان و مردم گچساران در جنوب کهگیلویه وبویراحمد که اواخر بهار سال جاری اوج گیری ویروس کرونا به دلیل قرمز شدن همسایه های خود را تجربه کرده اند این بار با شیوع کرونای انگلیسی در استان خوزستان به ویژه در همسایه دیوار به دیوار خود یعنی شهرستان بهبهان نگرانی های بیشتری برای تهدیدهای این ویروس عالم گیر دارند.

اما این همه دغدغه های مسئولان نیست و بازگشت گچسارانی های ساکن استان های دیگر در تعطیلات نوروزی و همچنین وجود مجتمع های بزرگ چون پتروشیمی و شرکت نفت که تعداد زیادی از نیروهای آن غیربومی هستند از سویی و وجود جاذبه های گردشگری به ویژه بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) از سوی دیگر بر نگرانی ها برای شیوع ویروس کرونا در پیک چهارم افزوده است.

به هر صورت موج چهارم کرونا در حالی نزدیک شده که چرخش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کنار غفلت و کوتاهی برخی شهروندان نگرانی‌های شدیدی را برای حوزه سلامت ایجاد کرده است شهروندانی که می گویند اساسا به مرگبار بودن ویروس کرونا اعتقادی ندارند.

نگرانی های شهروندان

یک بانوی خانه دار گچسارانی با اشاره به اینکه در یک ساله گذشته تنها سه بار برای انجام کارهای ضروری به بیرون از خانه رفته معتقد است کوتاهی برخی از افراد در رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا نادیده گرفتن حقوق شهروندانی است که برای انجام مراقبت های پیشگیرانه زندگی را بر خود سخت کرده اند.

رویا گشتاسبی با اشاره به امکان شلوغ شدن بازار شهر دوگنبدان در روزهای پایانی اسفند از شهروندان خواست در صورت امکان خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.

او با بیان اینکه شلوغ شدن بازار امکان رعایت فاصله گذاری را کم می کند گفت: برای انجام یک خرید عیدمان را به عزا تبدیل نکنیم.

وی با یادآوری این نکته که بی توجهی به دستورالعمل های پیشگیرانه در فصل بهار و بازگشت شهروندان مقیم مناطق دیگر کشور به گچساران می تواند جبران ناپذیر باشد از شهروندان خواست تا از پذیرش مهمان در تعطیلات نوروز امسال خودداری کنند.

یک شهروند گچسارانی با اشاره به اینکه انتشار عکس هایی در فضای مجازی درباره حضور کاروانی متشکل از زائران خوزستانی به حرم بی بی حکیمه (س) باعث نگرانی او شده از مسئولان خواست اجازه ندهند گردشگران برای شهروندان ویروس این شهرستان مرگ به ارمغان بیاورند.

مژده حسن زاده با یادآوری اینکه اداره اوقاف اعلام کرده بقاع متبرکه این شهرستان تعطیل است افزود: ورود کاروان زایران جای از سوال دارد.

پاسخ فرماندار

فرماندار گچساران در واکنش به دغدغه شهروندان درباره ورود کاروان زائران خوزستانی به این شهرستان گفت: با مشارکت دستگاه های اجرایی متولی اتوبوس حامل زائران بازگردانده شد.

علیرضا اتابک افزود: در حال حاضر بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) قفل است و امکان تشرف وجود ندارد.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از وقوع چنین اقدام های جاده کمربندی گچساران در حال قیرپاشی است تا امکان ورود خودرو از استان های دیگر وجود نداشته باشد.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان گچساران نسبت به خیر چهارم ویروس کرونا در این شهرستان هشدار داد.

آرین غلامیان با اشاره به احتمال شیوع ویروس کرونای انگلیسی بر اثر بی احتیاطی برخی از شهروندان تاکید کرد: بخش عمده ای از موفقیت در پیشگیری از اوجگیری دوباره ویروس کرونا بستگی به مشارکت مردم دارد.

برنامه های پیشگیرانه

وی بیان کرد:استقرار تیم های ارزیاب در ورودی شهر دوگنبدان برای شناسایی افراد با نمونه های مثبت از جمله برنامه های پیشگیری از انتشار این ویروس در گچساران است.

وی بیان کرد: تیم های سیار تا پیش از بسته شدن ورودی های شهر در ترمینال گچساران مستقر می شوند تا ناقلان ویروس کرونا را شناسایی کنند.

غلامیان از مسئولان خواست تا زمینه توقف همه خودروها تنها در پایانه مسافربری فراهم شود تا امکان کنترل تمام سرنشینان خودروهای وارد شده به گچساران فراهم شود.

وی ارزیابی همه مسافران ورودی به فرودگاه شهر دوگنبدان را از دیگر برنامه های پیشگیرانه شیوع ویروس کرونا در این شهرستان عنوان کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران با اشاره به اینکه واحدهایی مانند پتروشیمی به دلیل داشتن نیروی کار زیاد از کانون های احتمالی انتشار ویروس کرونا هستند اضافه کرد: ارزیابی همه کارکنان پتروشیمی از دیگر برنامه های کنترل شیوع ویروس کرونا در این شهرستان است.

غلامیان همچنین از تشکیل کمیته رهگیری و پشتیبانی در گچساران خبر داد و افزود: ۱۰ نفر از کسانی که بیشترین ارتباط را با بیماران شناسایی شده ویروس کرونا داشته اند تست خواهند شد.

مشارکت مردم در مراقبت های پیشگیرانه

فرماندار گچساران گفت: بررسی ها نشان می دهد بیش از ۹۵ درصد از شهروندان این شهرستان پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را رعایت می کنند.

علیرضا اتابک افزود: هم اکنون وضعیت ویروس کرونا در گچساران نارنجی است و روند ویروس کرونا در بیمارستان های این شهرستان از حالت نزولی خارج شده است.

وی تصریح کرد: ۱۴ هزار و۱۲۸ مورد تست کرونا در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که چهار هزار و ۳۸۳ نفر از آنها به کرونا مبتلا بوده اند.

اتابک ادامه داد: تاکنون ۹۰ نفر در گچساران بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند.

وی با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در گچساران ؛گفت: اسفندماه امسال ۱۹۵ مورد تست سریع کرونا در این شهرستان گرفته شد که جواب ۲۶ نمونه مثبت بوده است.

اتابک اظهار داشت:۲ هزار و ۵۴۳ آزمایش سریع تشخیص بیماری کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی در این گچساران انجام شده که ۳۹۵ مورد از این تعداد مثبت بوده است.

وی اظهارداشت: بیماریابی، جداسازی بیماران و ناقلان کرونا و آموزش مردم و مبتلایان، تست گسترده، هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند و آموزش و اطلاع ‌رسانی و فرهنگ‌ سازی از اهداف این طرح است.

اتابک با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، پرهیز از سفرهای غیرضروری و دورهمی های خانوادگی افزود: برای پیشگیری از آغاز موج چهارم بیماری کرونا ضروری است که همه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی افزود: اکنون وضعیت استان های همجوار گچساران از نظر ابتلا به کرونا خوب نیست و در موقعیت موجود گچساران از نظر شیوع کرونا باید با حساسیت بیشتر مدیریت شود.

اتابک ابراز کرد: حضور در تالارهای پذیرایی به دلیل فرهنگ سنتی مردم و عدم رعایت فاصله اجتماعی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تمام مکان های گردشگری، تاریخی و اقامتی شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

اتابک افزود: بسته شدن تمامی ورودی ‎های شهر دوگنبدان و تعطیلی آرامستان دوگنبدان در اولویت کاری شهرداری دوگنبدان قرار گیرد.

فرماندار گچساران افزود: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت گروه‌های سه و چهار شغلی، مراکز تجمعی مانند مراکز خرید و تجاری سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی در شهرهای نارنجی ممنوع است.

تعطیلی مکان های مقدس

رییس اداره اوقاف وامور خیریه گچساران گفت:براساس تصمیم ستاد کرونا مساجد و بقاع متبرکه این شهرستان تعطیل شده است.

ابراهیم قاسمی اظهار داشت: با توجه به اینکه حضور در مکان های شلوغ تهدید جدی سلامتی در روزگار کرونایی است با هدف حفظ سلامت زائران و شهروندان مکان های مقدس گچساران تعطیل شده است.

وی بیان کرد: این شهرستان دارای ۴۱ بقعه متبرکه است که ۱۵ مورد از این تعداد زائرپذیر و احتمال شلوغ شدن در آنان وجود دارد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران عنوان کرد: همچنین ۱۲۰ مسجد و حسینیه در این شهرستان وجود دارد که در ۲۰ مسجد نماز جماعت برگزار می شود.

محدودیت های ترافیکی

فرمانده نیرو انتظامی گچساران گفت:با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا تردد همه وسایط نقلیه اعم از بومی و غیربومی از ساعت۲۱ شب تا چهار بامداد در این شهرستان ممنوع است.

سرهنگ سید محمد موسوی اظهار داشت: در اجرای طرح محدودیت های ترافیکی هفته گذشته یکهزارو ۷۷۲ خودرو در گچساران جریمه ۲ میلیون ریالی شدند.

وی ابراز داشت: برای کنترل تردد در ساعت های شبانه روز از دوربین‌های ثبت تخلف استفاده می شود و خودروهای متخلف جریمه و اعمال قانون خواهند شد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن