دفن لاشه هشت هزار پرنده و دیگر رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته


دفن لاشه هشت هزار پرنده و دیگر رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته

گرگان - ایرنا - افزایش تجهیزات بیمارستانی مراکز درمانی، دفن لاشه هشت هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در بندرگز ، افتتاح پروژه‌های شهرداری گرگان، تلف‌شدن پلنگ در پارک ملی، اختتامیه جشنواره ملی فیلم رضوی و صعود تیم پاس گرگان به لیگ برتر والیبال از جمله رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود .

در ادامه روند توسعه مراکز درمانی استان و بهره برداری از تجهیزات جدید، هفته گذشته بیمارستان فاطمه الزهرا (س) مینودشت به وسایل سخت افزاری نوین مجهز شد .

استاندار گلستان درمراسم آغاز به‌کار دستگاه سی تی اسکن و مخزن ذخیره اکسیژن مایع بیمارستان مینودشت با اشاره به افزایش تجهیزات بیمارستانی استان در سال‌های اخیر گفت که از زمان شیوع کرونا تاکنون هشت دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز درمانی گلستان مورد استفاده قرار گرفت.

هادی حق شناس افزود: گلستان از معدود استان‌های کشور است که در تمام شهرستان‌های آن یا بیمارستان وجود دارد و یا در حال ساخت است و هم اکنون هزار تخت بیمارستانی در این استان درحال ساخت داریم.
**
با صعود تیم والیبال پاس گرگان به لیگ برتر، نمایندگان استان در سطح اول این رشته ورزشی به 2 تیم افزایش یافت.

دفن لاشه هشت هزار پرنده و دیگر رخدادهای خبری گلستان در هفته گذشته

در انتهای فصل پلنگ مستی یا جفت گیری پلنگ ها یک قلاده پلنگ در شرق گلستان در نزاع درون گروهی تلف شد.

رییس پارک ملی گلستان گفت که لاشه یک قلاده پلنگ ماده یک‌ساله توسط محیط‌بانان در محدوده مناطق استپی دره قواخ این پارک پیدا شد.

مهدی تیموری اظهار داشت: بررسی اولیه نشان می‌دهد که یک روز بیشتر از مرگ این پلنگ نگذشته و آثار درگیری در ناحیه گردن این حیوان نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: با توجه به مشاهده رد پای یک پلنگ بزرگتر در منطقه به احتمال زیاد این حیوان در درگیری با هم‌نوع خود کشته شده است.

**

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با معرفی نفرات برتر بخش‌های گوناگون و تجلیل از چند هنرمند پیشکسوت سینمای ایران شامگاه پنجشنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگان به پایان رسید.

در این مراسم علاوه‌ بر برگزاری بزرگداشت مهدی فخیم‌زاده و محمدعلی نجفی به‌ عنوان ۲ چهره پیشکسوت سینمای ایران، برگزیدگان جشنواره چهاردهم در بخش‌های مستند، داستانی، فیلمنامه، پویانمایی، موبایلی و نوجوان معرفی و تجلیل شدند.

**

بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۱۳ پروژه شهرداری گرگان با هزینه سه هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال با حضور استاندار گلستان و مدیران شهری آغاز شد.

از مجموع این ۱۳ پروژه ۹ طرح از جمله راه‌اندازی کافه بانو در پارک بانوان، فاز دوم سایت اتوبوسرانی درون شهری در بلوار خلیج گرگان، آبیاری تحت فشار به طول ۴۲ کیلومتر و پیاده‌رو خیابان ولیعصر (عج) به بهره برداری رسیده و عملیات ساخت چهار طرح از جمله دیواره‌سازی رودخانه‌ها، آغاز عملیات پارک اوتیسم و عملیات اجرایی سورتمه شهربازی گرگان آغاز شد.

**

بر اساس توافق صورت گرفته استانداری گلستان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات ارزان قیمت روستایی و وام کم بهره برای توسعه زیرساخت‌های مجتمع پرورش میگوی گمیشان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با تاکید بر ضرورت تکمیل زیرساخت‌های حضور مسافر گفت که سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال از طرح‌های در دست ساخت گردشگری استان به بهره‌برداری می‌رسد.

احمد تجری اظهار داشت: در حال حاضر گلستان ۱۵۰ پروژه نیمه‌تمام گردشگری دارد که تکمیل آن ها نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی بیان کرد: از این میزان اعتبار ۴۵ هزار میلیارد ریال برای حدود صد پروژه کوچک و متوسط در نظر گرفته شده و پنج هزار میلیارد ریال آن متعلق به طرح های بزرگ است.

**

نخستین عمل ‏جراحی مغز در حالت بیداری در گلستان توسط ‏دکتر روزبه شمس امیری بر روی فرد جوان دارای تشنج در بیمارستان پنج آذر گرگان انجام شد.

پزشک معالج این بیمار گفت: جراحی به روش‌های معمول با احتمال بالای آسیب عصبی و فلج اندام سمت چپ همراه می‌شد که در ارزیابی توسط کمیسیون گروه جراحی اعصاب و همفکری با همکار متخصص بیهوشی بهترین روش برای بیمار انجام جراحی در حالت بیداری انتخاب شد.

دکتر روزبه شمس‌امیری اظهار داشت: در این روش ابتدا محل دقیق باز کردن جمجمه با استفاده از سیستم پیشرفته ناوبری عصبی مشخص و پس از باز کردن جمجمه و پرده محافظ آن بیمار کاملا بیدار شده و با استفاده از ارتباط مستقیم کلامی و حرکتی تخلیه تومور انجام شد.

**

برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌ گلستان در بیست و دومین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ایران به ریاست رضا اردکانیان وزیر نیرو تصویب شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در این باره گفت: بر اساس این برنامه تا پایان برنامه هفتم (توسعه همه جانبه کشور) صرفه‌جویی ۱۴۱.۵۹ میلیون مترمکعبی از منابع آب گلستان انجام خواهد شد که ۱۲۲.۶۴ میلیون آن از منابع زیرزمینی و ۱۸.۹۵ میلیون از منابع سطحی خواهد بود.

بنفشه زهرایی افزود: همچنین با اجرای برنامه ارائه شده شرکت آب منطقه‌ای گلستان صرفه‌جویی ۱۱۷.۸۲ میلیون مترمکعبی از منابع آب زیرزمینی را انجام خواهد داد که ۶۵.۸۵ میلیون آن با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

**

فرمانده هنگ مرزی اترک گلستان گفت که ۶۵ دستگاه ماینر (تولید ارز دیجیتال) به ارزش ۱۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال توسط گروهان مرزی داشلی برون گنبدکاووس کشف و ضبط شد.

سرهنگ محمدباقر نجفی نژاد اظهار داشت: در پی گزارشات دریافتی مبنی بر دپوی تعداد زیادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یک کارگاه صنعتی در بخش مرزی داشلی برون، بلافاصله پیگیری موضوع در دستورکار مرزبانان قرار گرفت.

وی ارزش تقریبی دستگاه‌های کشف شده را ۱۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: رییس کارگاه بعد از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی معرفی شد.

**

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت که اجرای کامل ۳۰ پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شده استان در سال آینده زمینه‌ساز ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی است.

قدرت‌الله عابدی اظهار داشت: برای اجرای این پروژه ها در بخش‌های گوناگون استان بیش از ۵۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: امسال ۲۴ پروژه اقتصاد مقاومتی در گلستان با اعتبار ۱۵ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال و امکان ایجاد ۲۰ هزار و ۹۷۵ شغل اجرا می شود که ۱۰ پروژه حوزه کشاورزی با هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد ۱۷ هزار و ۹۱۵ شغل دارای بیشترین سهم در کمک به رونق اقتصاد و اشتغال استان است.

**

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گلستان گفت که این نهاد در سه سال اخیر ۱۰۰ میلیارد ریال وام برای اجرای ۱۱ طرح با بهره چهار درصدی و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با بهره هشت درصدی برای ۱۸ طرح اشتغال‌زا در این استان پرداخت کرد.

محمدمهدی سلمان زاده اظهار داشت: یارانه حمایتی بنیاد برکت از متقاضان در همه مناطق بین هشت تا ۱۲ درصد و در شهرستان‌های محروم و مرزی مراوه تپه و گمیشان بین هشت تا ۹ درصد است.

وی بیان کرد: بنیاد برکت برای بهره برداری یا توسعه طرح های اقتصادی در قالب مشارکت مدنی به متقاضیان استان تسهیلات بانکی تا سقف ۵۰ میلیارد ریال برای هر طرح ارایه می دهد.

**

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: باغ گیاه‌شناسی این استان به مساحت پنج هکتار و برخورداری از زمینه پرورش و نگهداری ۴۶ گونه بومی همزمان با هفته منابع طبیعی ( ۱۵ تا ۲۲ اسفند امسال) در گرگان به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالفضل فرجی اظهار داشت: گلستان هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی در عرصه های مرتعی، جنگلی و بیابانی دارد که تلاش می کنیم در این باغ گیاه‌شناسی افزون بر صد گونه برخوردار از قابلیت تجاری‌سازی را پرورش دهیم.

**

استاندار گلستان با تقدیر از مشارکت خیران در رفع کمبودهای آموزشی گفت که در حال حاضر ۳۵ درصد مدارس این استان با مشارکت خیران در حال ساخت است.

هادی حق‌شناس در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز که همزمان با سراسر کشور با حضور ویدئو کنفرانسی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت: از مجموع ۷ هزار و ۳۴ کلاس ساخته شده سال های اخیر گلستان ۲ هزار و ۴۸۴ کلاس توسط خیران احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

**

مینا پیری جری طرح توسعه گلخانه‌های مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت که فعالان کشاورزی برای احداث ۳۵۰ هکتار گلخانه در این شهرستان پیشقدم شدند که به جز بهره‌برداری از ۸.۵ هکتار، پروانه تاسیس ۱۸۷ هکتار گلخانه صادر شده و مراحل اداری صدور پروانه تاسیس ۱۵۶ هکتار گلخانه دیگر در دست اقدام است.

**

استاندار گلستان در دیدار با محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، خواستار رفع مشکل کمبود اعتبار شرکت توزیع نیروی برق این استان شد.

هادی حق شناس در این دیدار تامین کسری اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق استان و تهاتر بدهی آن با استفاده از اسناد خزانه را خواستار شد.

**

علی بیانی رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن در شمال غربی گلستان گفت: بیماری بوتولیسم که برای دومین سال پیاپی از بهمن ماه باعث مرگ تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در میانکاله و خلیج گرگان شده به سواحل این شهرستان و جزیره آشوراده رسید.

همچنین هفته گذشته لاشه هشت هزار پرنده آبزی و کنار آبزی که به دلیل بوتولیسم در محدوده سواحل نوکنده و بندرگز گلستان و گلوگاه در شرق مازندران تلف شده بودند پس از جمع‌آوری به صورت بهداشتی در شهرستان بندرگز دفن شد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان گفت: این لاشه‌ها به طور عمده از گونه چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی و حواصیل است و در ۲۰ روز اخیر از کرانه های تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان جمع‌آوری گردید.

**

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۷ اصله درخت خشک و خطرساز در بخش‌های تفرجی پارک‌های جنگلی استان با حجم ۴۷۲ متر مکعب با هدف حفاظت از سلامت مردم در زمان حضور در طبیعت قطع شد.

داود مقدسی اظهارداشت: ۲۳۱ درخت خشک خطرساز دیگر در پارک قرق و النگدره گرگان و پارک امام رضا(ع) کردکوی نیز شناسایی شد که درخواست مجوز برای قطع آنها از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درحال انجام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق