بندگان با اعتکاف ممحض در نفس خود می شوند/فحوای دعای ام داوود چیست؟


 بندگان با اعتکاف ممحض در نفس خود می شوند/فحوای دعای ام داوود چیست؟

مدیر حوزه علمیه مروی تهران گفت: یکی از مهمترین مسائل مورد احتیاج انسان دعا است چرا که وجود انسان با خواستن همراه بوده و فقر و نیاز مطلق در آدمی نهفته است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله تحریری؛ رئیس حوزه علمیه مروی تهران در آیین و مناسک ویژه برنامه ایام اعتکاف و عزاداری حضرت زینب سلام الله علیها که به همت سازمان مرکزی اعتکاف کشور از تلویزیون اینترنتی عبرات پخش شد با اشاره به لزوم احتجاج و نیاز انسان گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ» یعنی: «بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‏‌کند»بر همین اساس یکی از مهمترین مسائل مورد احتیاج انسان دعا است چرا که وجود انسان با خواستن همراه بوده و فقر و نیاز مطلق در آدمی نهفته است. انسان به دلیل پیچیدگی های فراوان نیازها و خواسته های فراوانی دارد از این رو برای او دعا ها و مناسک متعددی و مختلفی در روایات ذکر شده است.

رئیس حوزه علمیه مروی تهران افزود: خداوند متعال از انسان به عنوان جانشین خود یاد می‌کند کسی که جانشین کمال مطلق الهی باشد و از اوصاف خداوند در وجود خود داشته باشد باید ابراز فقر به درگاه الهی کند از اینروست که قرآن کریم می فرماید ای پیامبر بگو که اگر شما پروردگار مرا نخوانید خداوند متعال به شما عنایتی نخواهد کرد.

آیت الله تحریری تصریح کرد: خداوند متعال بی نیاز مطلق است دعا باعث می‌شود انسان نیاز خود را بشناسد و آن را نزد پروردگار عالم عرضه کند خداوند به جهت لطف به بندگان خود ماه هایی را در سال مقرر کرده تا بندگان زمینه توجه به ذات اقدس را بیشتر فراهم کنند.

وی افزود: ماه رجب یکی از ماه های بزرگی است که خداوند برای محبت و رحمت به بندگان خود قرار داده است رجب برگرفته از نام نهری در بهشت است که از عسل شیرین تر و از شیر سفیدتر است. بر همین اساس امور مختلفی در ماه رجب به عنوان اعمال مستحبی برای بندگان ذکر شده است همچون روزه گرفتن در این ماه و به خصوص در روزهای سیزدهم چهاردهم و پانزدهم که به ایام البیض مشهور است.

مدیر حوزه علمیه مروی تهران عنوان کرد: در روایت آمده است وقتی حضرت آدم ابوالبشر از بهشت دوزخ ای به دنیای تاریک رانده شد نگران با ارتباط خدا بود و دراین اضطراب می گریست.و فرمود روز ۱۳ رجب را روزه بگیرپس از ایناین اتفاق یک سوم عالم قبر حضرت آدم روشن شد سپس ایشان به سفارش جبرائیل روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه رجب و روزه گرفت و کل عالم برای ایشان سفید شداز این روست که به این سه روز ایام البیض میگویند.گفتنی است با ماههای دیگر هم به همین مناسبت ایام البیض مشهور هستند.

وی افزود: یکی از اعمال سفارش شده در ایام البیض اعتکاف است تا مردم در مسجد جامع شهر و یا مسجد دیگر جمع شوند و از کارهای دنیوی فاصله بگیرند حکمت و دستور اعتکاف همین است که انسان و روحش از کارهای روزمره جدا و متوجه ذات الهی شود.البته اصل اعتکاف مربوط به ۱۰ روز آخر ماه مبارک رمضان بوده وعلما این ایام را به صورت اعتکاف می گذراندند.

آیت الله تحریری عنوان کرد: در این ایام انسان ممحض در گذشته و نفس خود می شود تا بفهمد که کمبود های عملی داشته و حقوق مردم را بپردازد همچنین نسبت به آینده تصمیم جدی بگیرد و در مسیر صلاح باشد لذا عمل اعتکاف یکی از این مخلوط ها را برای انسان ایجاد می کند تا به افکار و اندیشه های خود بیندیشد.

وی افزود: چون سال گذشته و امسال از این عمل پرفیض یعنی اعتکاف محروم شده ایم می توان با اعمال مستحبی آن را به جا آورد و برخی روایات سفارش چه زیادی به زیارت امام حسین علیه السلام کردند همچنین گرفتن روزه در نیمه ماه رجب و اعمال ام داوود پس از نماز ظهر و عصر این روز برای برآورده شدن حوائج گوناگون بسیار سفارش شده است.همچنین برای افرادی که توانایی روزه گرفتن ندارند به جای آن اذکاری سفارش شده است و یا به جای روزه می توانند صدقه دهند.

آیت الله تحریری تصریح کرد: همانطور که میدانید ام داوود مادر شیری امام صادق علیه السلام و داوود برادر شیری امام ششم شیعیان است روزی امام صادق علیه السلام از احوال داوود جویا شد مادرش ابراز بی‌خبری و نگرانی کرد که در اسارت و بند عباسیان است. امام صادق علیه السلام به مادر داوود سفارش کرد تا روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رجب را روزه بگیرد و سپس اعمال ام داوود و دعاهای این روز را به ایشان آموخت. گفتنی است مرحوم سید طاووس در کتاب خود فرموده است که اگر کسی نمی تواند سوره های متعدد اعمال ام داوود را به جا آورد می‌تواند به جای آن هزار مرتبه سوره توحید را بخواند.

وی افزود: مهمترین محتوای دعای ام داوود بیان کمالات خداوند، اظهار نیاز انسان به پروردگار عالم و شناخت خدا به عنوان حکیم، عادل و رحمان مطلق است و اینکه اگر مصلحت باشد پروردگار عالم نیازهای ما را برطرف میکند دیگر بخش دعای ام داوود توجه به اولیای خداست چراکه یکی از راه های ارتباط انسان با خداوند اظهار ارادت به بندگان شایسته اوست.ماهیت دعای ام داوود این است که انسان به نقص ها و کمبودهای خود توجه کند و همواره برای رسیدن به کمالاتش نیاز خود را به درگاه خداوند متعال ببرد. چرا که ابراز بیچارگی به درگاه الهی در انسان تحول ایجاد می‌کند.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا