بزرگترین مرکز محله غرب کشور در سنندج 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد


بزرگترین مرکز محله غرب کشور در سنندج 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سنندج - ایرنا - سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: طرح احداث بزرگترین مرکز محله غرب کشور در سنندج هم اکنون از 70 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مصطفی رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به عدم توسعه امکانات و خدمات زیرساختی و رفاهی در مناطق حاشیه شهر سنندج از جمله نایسر، شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی در صدد است اقدمات مناسبی را در این مناطق انجام دهد.

وی اضافه کرد: هم اکنون در این راستا استان کردستان ۳۵ طرح در حال اجرا دارد که طرح مرکز محله نایسر از جمله آنها است و به عنوان بزرگترین پروژه مرکز محله استان‌های غرب کشور شناخته می‌شود.

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: این طرح در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع و در چند فاز مختلف اجرا می‌شود که شامل ابنیه و فضای سبز و ورزشی است.

وی افزود: مرحله اول این طرح ساخت ابینه با ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع زیربنا در سه طبقه در حال احداث است که هم اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رضایی گفت: طبقه زیرزمین این طرح ویژه ورزش‌های داخل سالن، طبقه همکف شامل اتاق‌های مجزا ویژه فعالیت انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های خیریه پزشکی و طبقه اول نیز شامل سالن‌های تجمعات خواهد بود.

وی افزود: این طرح در ابتدا ۷۰ میلیارد ریال اعتبار داشت که تا کنون به میزان ۳۵ میلیارد ریال طرح اجرا شده است اما به علت افزایش قیمت لوازم اتمام آن نیازمند ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه است.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود که اعتبار تمام طرح‌های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تأمین شده است.

هم‌اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن‌آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله قلعه، محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگرچه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)