مهم‌ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته‌ای که گذشت


مهم‌ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته‌ای که گذشت

اردبیل - ایرنا - افتتاح آب‌رسانی به 11 روستا، مطالعه احداث 310 کیلومتر بزرگراه، افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، اجرای طرح زمستانه کتاب و اهدای سه هزار و 700 تبلت بین دانش‌آموزان از جمله مهم‌ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته بود.

طرح آب‌رسانی به ۱۱ روستای اردبیل افتتاح شد

طرح آب‌رسانی به ۱۱ روستای استان اردبیل در آیینی با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر نیرو و همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرماندار و مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب اردبیل به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، در این برنامه طرح‌های آبرسانی به ۲۵۶ روستا در ۹ استان کشور به بهره‌برداری رسید و بیش از ۱۷۲ هزار نفر جمعیت روستایی کشور از آب سالم و پایدار بهره‌مند شدند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این آیین تشریح کرد: در این خدمت‌رسانی که دامنه وسیعی دارد، جایگاه و نقش آب و این که آب کافی، سالم و پایدار در اختیار ساکنان روستاها قرار گیرد، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تعداد قابل‌توجهی از روستاهای ما سالیان سال شناخته شده نبود، مانند مناطق بکری که بر اثر حادثه و تصادفی کشف می‌شد به جامعه معرفی می‌شدند و با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به این گروه از جامعه برای استقلال کشور در اولویت قرار گرفت.

اردکانیان با اشاره به این که تا پیش از دولت یازدهم کمتر از یک میلیون جمعیت روستایی از شبکه آب سالم و پایدار برخوردار بودند، اظهار کرد: تا پیش از دولت تدبیر و امید، شبکه و تاسیسات آب در بیش از ۳۳ هزار روستای کشور با جمعیت افزون بر ۲۰ میلیون نفر احداث شده بود، اما از این مجموع تنها حدود ۹۰۰ هزار نفر ساکن در ۲۶۰۰ روستا از آب شرب پایدار برخوردار بودند.

وی اضافه کرد: با احتساب افتتاح طرح‌های افتتاح شده امروز، اکنون مجموع جمعیت برخوردار از شبکه آب سالم و پایدار به حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است و هر سال بیش از یک میلیون روستایی به این شبکه وصل شدند و هم اکنون تعداد روستاهای متصل به شبکه به بیش از ۱۵ هزار روستا رسیده است.

اردکانیان گفت: تا نیمه سال آینده که فعالیت دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت،‌ جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب سالم و پایدار به بیش از ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۵۰ روستا با جمعیت ۸۲۵ هزار نفر به شبکه آب شرب پایدار در روستاها وصل شدند.

وزیر نیرو همچنین گفت: با احتساب پروژه‌های آبرسانی روستایی که در هفته چهل و دوم پویش هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسید، در مجموع ۲۴۶ پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب و تعدادی هم پروژه‌های ساز و کاری با سرمایه‌گذاری ۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در چارچوب این پویش وارد مدار شده و تعداد قابل توجهی طرح آماده هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

احداث ۳۱۰ کیلومتر بزرگراه استان اردبیل در دست مطالعه است

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت:برای تامین ایمنی بیشتر جاده‌های استان در حال حاضر احداث ۳۱۰ کیلومتر بزرگراه در دست مطالعه است.

علی یوسف‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی طرح‌های ساخت این بزرگراه‌ها در سال‌های آینده با تامین اعتبار مناسب آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به احداث بزرگراه‌ها در استان اردبیل داشته است، بیان کرد: نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان در سال‌های گذشته با تخصیص اعتبارات لازم برطرف و میزان تصادف‌های جاده‌ای هم کاهش یافته است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل اعتبار اختصاص یافته برای توسعه بزرگراه‌ها در سال‌جاری را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: امسال اعتبارات توسعه بزرگراه‌های استان اردبیل در مقایسه با سه سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

وی با بیان اینکه هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال است، اضافه کرد: تمام طرح‌های توسعه‌ای بزرگراهی استان اردبیل دارای ردیف اعتبار ملی است و در یک افق بلند مدت می‌توان به ارتقای تمام راه‌های مواصلاتی استان امیدوار بود.

یوسف‌زاده احداث ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل را یادآور شد و ادامه داد: احداث ۲۸۵ کیلومتر بزرگراه نیز در مرحله اجراست و در بودجه سالانه تلاش شده تا طرح‌های بزرگراهی استان اردبیل از ردیف اعتبار ملی بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه در بودجه سال آینده نیز احداث بزرگراه سه‌راهی سربند تا مشگین‌شهر در ردیف ملی قرار گرفته و مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس نیازسنجی که در استان انجام شده، احداث و توسعه بزرگراه‌ها با اولویت در حال انجام است، چنان که در چهار سال گذشته توسعه بزرگراه‌ها نسبت به گذشته ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری‌ها در احداث صنایع تبدیلی اردبیل افزایش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: انبارهای سرد و صنایع تبدیلی نیاز اساسی بخش کشاورزی است و تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این زمینه افزایش یابد.

حسین پیرموذن در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه انبارهای سرد و صنایع تبدیلی از نیازهای اساسی برای تکمیل چرخه تولید محصولات کشاورزی در استان است، افزود: اگر مشکلی برای صادرات محصولات کشاورزی استان در اثر تحریم‌ها بوجود بیاید تضمینی برای نگهداری محصولات تولید شده وجود ندارد و با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در این استان مجوز تاسیس سردخانه در زمین‌های کشاورزی برای نگهداری محصولات همان زمین‌ها داده نمی‌شود و به این دلیل سیب‌زمینی‌های استان در انبارهای غیرتخصصی در حال فاسد شدن هستند.

وی با بیان اینکه برای مدیریت محصولات کشاورزی تولیدی در استان نیازمند صنایع تبدیلی هستیم، اضافه کرد: فعالیت کارخانه‌های صنایع تبدیلی محدود به فصل برداشت محصول است و به خاطر همین کمتر سرمایه‌گذاری مایل به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود و لازم است حمایت‌های ویژه‌ای از سرمایه‌گذاران در این باره صورت بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل درباره لزوم حمایت از تاسیس صنایع تبدیلی بیان کرد: صنایع تبدیلی نیاز به تسهیلات ویژه‌ با بهره پایین دارد و اگر کمک خاصی توسط قانونگذاران برای صنایع تبدیلی نشود احتمال سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار پایین خواهد بود.

به گفته وی، بازنگری در صدور مجوز تاسیس انبارهای سرد و ارائه تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان صنایع تبدیلی از خواسته‌های اصلی بخش خصوصی است که مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها نباید حمایت‌های خود را در این موارد دریغ کنند.

پیشرفت فیزیکی طرح‌های آبخیزداری استان اردبیل به ۷۵ درصد رسید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: عملیات مکانیکی و بیومکانیکی طرح‌های آبخیزداری اجرایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در این استان ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهامت هدایت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر عملیات ۲۷ حوزه آبخیز استان اردبیل در مساحت ۲۲۵ هزارو ۷۶ هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در دست اجرا است.

وی، ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیل و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از اهداف اجرای آبخیزداری اعلام کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.

هدایت با بیان اینکه امسال بیش از ۱۶۴ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان اختصاص داده شده است، اضافه کرد: تاکنون مطالعات آبخیزداری در سطح ۴۵ هزارو ۲۹۶ هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان انجام شده است و تا پایان سال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طرح‌های آبخیزداری در بیش از ۴۰ نقطه استان اجرا می‌شود.

طرح زمستانه کتاب در اردبیل برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از برگزاری طرح زمستانه کتاب در این استان از ۹ تا ۱۶ اسفند ماه خبر داد.

عبدالله بحرالعلومی در این زمینه گفت: سقف خرید برای هر نفر در طرح زمستانه کتاب ۹۹ مانند طرح پاییزه ۲ میلیون ریال است و خریداران می‌توانند از ۲۵ درصد یارانه خرید کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی در این طرح استفاده کنند.

وی افزود: کتاب‌فروشی‌های استان اردبیل نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی طرح کتاب تا سه‌شنبه پنجم اسفندماه، در طرح زمستانه کتاب نام‌نویسی کنند و از ارایه یارانه ۲۵ درصدی به مشتریان بهره‌مند گردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: کتاب‌فروشی‌ها باید با مراجعه به پنل کاربری، شرایط شرکت در طرح را تایید سپس اطلاعات خود را کنترل و ویرایش کنند تا نام‌نویسی در این طرح را تکمیل نمایند.

به گفته وی، مدت زمان اجرای طرح زمستانه کتاب به مدت هفت روز از ۹ تا ۱۶ اسفندماه خواهد بود.

۳۰۲ زندانی مالی توسط خیرین در اردبیل آزاد شدند

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: ۳۰۲ زندانی جرایم غیرعمد و مالی امسال با کمک ستاد دیه این استان از زندان آزاد شدند.

ناصر عتباتی در ششمین جشن آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و مالی با عنوان پویش نذر هشتم افزود: از این تعداد ۱۷۵ نفر از زندانیان با کمک ستاد دیه استان و ۱۲۷ نفر نیز با مراجعه مستقیم مردم از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

وی بیان کرد: امسال کمک های مردمی به ستاد دیه استان افزایش داشته ، طوری که خیری به تنهایی ۱۵ میلیارد ریال به این ستاد برای آزادی زندانیان کمک کرده است.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آثار و تبعات منفی آن بر درآمد و معیشت مردم اضافه کرد: بسیاری از محکومان مالی در زندان‌های استان نیز متاثر از این شرایط در زندان‌های استان گرفتار هستند و خیرین و مسئولان باید برای کاهش مشکلات این افراد و خانواده‌های آنان که در معرض بسیاری از آسیب‌های جدی اجتماعی قرار دارند همت مضاعفی داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم با اشاره به طرح نذر هشتم ستاد دیه استان گفت: در این طرح تلاش می‌شود تا نذورات خیرین و کمک‌های مسئولان ادارات از هشتم هر ماه تا هشتم ماه بعد برای کمک به زندانیان جرایم غیرعمد و مالی جذب شود.

سیدعبدالله طباطبایی با قدردانی از کمک‌های خیرین به ستاد دیه استان افزود: کمک‌های ستاد دیه استان پس از تحقیق و بررسی‌های دقیق صرفا برای آزادسازی مددجویان نیازمند محکومیت‌های مالی غیرعمد دارند، صرف می‌شود.

جلد نخست کتاب لغت‌نامه ترکی آذربایجانی رونمایی شد

جلد نخست کتاب لغت‌نامه ترکی آذربایجانی شامل حرف" آ " در آیینی با حضور جمعی از مسئولان استانی و با حضور اینترنتی اندیشمندانی از ترکیه و جمهوری آذربایجان رونمایی شد.

در این آیین که در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد، سرپرست گروه تدوین لغت‌نامه ترکی آذربایجانی گفت: این طرح در دهه فجر سال ۹۵ پس از تصویب در شورای فرهنگ عمومی با دستور نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل آغاز شد و البته کاری مختص اردبیل نیست و به ایران اسلامی تقدیم می‌شود.

احد بیوته افزود: برای تدوین جلد نخست کتاب به نقاط مختلف ایران سفرهایی صورت گرفت و نشست‌هایی با افراد اهل قلم دارای تخصص و تعهد برگزار شد که به عنوان هیات علمی بدون تمنا به طرح ملحق شدند و کار پیش رفت.

سرپرست گروه تدوین لغت‌نامه ترکی آذربایجانی تشریح کرد: برای هر واژه هشت مشخصه درج شده است که خود لغت، فونوتیک، جایگاه دستوری، معنا، شاهد ادبی، شاهد تفسیری، نام علمی و اتیمولوژی (ریشه شناسی) را شامل می‌شود.

وی با اشاره به استقرار گروه در موزه مفاخر دینی اردبیل، اضافه کرد: کار در ۲ بخش پژوهش کتابخانه‌ای و بررسی میدانی انجام شد و امید می‌رود این گام برداشته شده، به تقویت همبستگی ملی منجر شود.

لیگ بازی‌های بومی محلی در کشور راه‌اندازی می‌شود

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال آینده لیگ ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی به صورت متمرکز با شرکت تمامی استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

محمدتقی امیری‌خراسانی در مجمع سالانه هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اردبیل افزود: پس از برگزاری این لیگ در سال ۱۴۰۰ به صورت متمرکز، برای نخستین بار مسابقات لیگ برتر ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی به صورت رفت و برگشت در کشور برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: افزایش سلامتی و تندرستی آحاد مختلف مردم، بسط، توسعه و همگانی کردن ورزش در نقاط مختلف جامعه، احیای ورزش‌های بومی محلی، ایجاد انگیزه در ورزشکاران، کشف استعدادها، قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و نیل به برتری را از جمله مزایای برگزاری مسابقات لیگ برتر است.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی با بیان اینکه بازی‌های بومی و محلی یکی از موثرترین و پرمعناترین راه‌های یادگیری و تمرین هوش هستند، اظهارکرد: این بازی‌ها که همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و عاطفی و روانی در آن نهفته است، سهل‌الوصول بوده و با کمترین امکانات قابلیت اجرا دارند.

هشدار دامپزشکی درباره احتمال شیوع آنفلوانزای پرندگان

اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال شیوع بسیار بالای آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در این استان هشدار داد.

در پی مشاهده کانون بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در طیور بومی و سنتی استان آذربایجان‌شرقی و نزدیکی کانون این بیماری به استان اردبیل و انتشار سریع ویروس، در این اطلاعیه فعالان صنعت طیور استان و تولیدکنندگان طیور بومی، سنتی و روستایی ضمن یادآوری اهمیت و حساسیت موضوع، تاکید شده که احتمال شیوع و بروز این بیماری در بسیار بالا است.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: انتظار می‌رود وجود هرگونه تلفات غیرعادی و غیرمتعارف یا کاهش مصرف آب و دان و کاهش تولید در طیور صنعتی و سنتی در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش و از هرگونه تردد غیرضروری به واحدهای پرورش جلوگیری شود.

همچنین در این اطلاعیه از دامداران و تولیدکنندگان استان اردبیل خواسته شده است تا ضمن محصور نمودن طیور بومی و سنتی، از هرگونه پنهان‌کاری به عنوان یک عامل و رفتار مخاطره‌آمیز هم‌راستای کمک به گسترش ویروس خودداری نمایند.

تولید باطری خودرو در اردبیل به ۸۰۰ هزار عدد افزایش می‌یابد

استاندار اردبیل گفت: میزان تولید باطری برای انواع خودرو با سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای که در استان صورت گرفته در سال آتی به ۸۰۰ هزار عدد باطری افزایش می‌یابد.

اکبر بهنامجو در جریان بازدید از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل اظهار کرد: تولید باطری در سال گذشته ۲۰۰ هزار عدد بود که در سال ۹۹ این میزان تا دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: استان اردبیل امسال با صدور ۲۰۳ فقره پروانه بهره‌برداری و ۸۱ درصد افزایش رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

بیش از ۹۰ خانه ورزش روستایی در استان اردبیل ایجاد شد

معاون ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: بیش از ۹۰ خانه روستایی در راستای ترویج و توسعه ورزش روستاها و همچنین ایجاد شور و نشاط در بین جوانان روستایی تا کنون در این استان تجهیز شده است.

محمدرضا برادران در دیدار رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل بیان کرد: سال‌های آتی نیز با هماهنگی‌های لازم در راستای تجهیز خانه‌های روستایی اقدام خواهد شد.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اردبیل نیز گفت: همزمان با دهه مبارک فجر با حضور وزیر ورزش و جوانان ۱۸ خانه روستایی تجهیز شده، به بهره‌برداری رسید و در اختیار ورزشکاران و ورزش دوستان روستایی قرار گرفت.

علی تقی‌زاده افزود: تجهیز خانه‌های ورزش روستایی از سال ۹۷ با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد شور و نشاط در بین جوانان روستایی آغاز شده است و این اماکن با لوازم ورزشی مانند فوتبال دستی، تاتمی، میز تنیس، صفحه دارت و شطرنج تجهیز می‌شوند.

وی اظهار کرد: امسال نخستین خانه ورزشی روستایی ویژه بانوان در روستای باروق نیز تجهیز و برای نخستین بار دوره آموزشی با حضور ۵۰ نفر از علاقه‌مندان برگزار شد.

احداث ۶ مرکز تفریحی گردشگری در استان اردبیل

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: ۶ مرکز تفریحی و سرگرمی گردشگری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان در حال احداث است.

نادر فلاحی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: سه مورد از این مراکز در شهرستان سرعین و سه مورد نیز در شهرستان مشگین‌شهر است.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌های گردشگری بیان کرد: در مجموع برای احداث و راه‌اندازی این مراکز ۴۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که برخی از این پروژه‌ها پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از این مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری برای بیش از ۳۴۴ نفر زمینه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: این مراکز همچنین نقش بسزایی در جذب و جلب گردشگران به منطقه و رونق صنعت گردشگری در این ۲ شهرستان خواهد داشت.

فلاحی با تاکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی ابراز امیدواری کرد که راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا، رونق و تحول اساسی در بخش گردشگری استان بویژه در ایام پساکرونا ایجاد کند.

سه هزار و ۷۰۰ تبلت بین دانش‌آموزان استان اردبیل توزیع شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از توزیع سه هزار و ۷۰۰ تبلت و گوشی همراه بین دانش‌آموزان نیازمند در نقاط محروم این استان خبر داد.

احمد ناصری در نشست شورای آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده این تبلت‌ها در بین خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و خانواده‌های نیازمند در نقاط محروم استان شده است تا دانش‌آموزان از آموزش مجازی و شبکه شاد بهره‌مند شوند.

وی افزود: علاوه بر سه هزار و ۷۰۰ تبلت و گوشی همراه توزیع شده، مرکز آمار ایران ۵۰۰ دستگاه تبلت در اختیار آموزش و پرورش استان قرار داده که توزیع آنها نیز در بین دانش‌آموزان نیازمند و محروم طی روزهای آینده شروع خواهد شد.

وی با اشاره به تعامل و همکاری خوب اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اداره کل آموزش و پرورش استان جهت تحت پوشش قرار دادن روستاهای فاقد اینترنت، بیان کرد: هم‌اکنون ۲۴۳ روستا در نقاط مختلف استان تحت پوشش اینترنت نیستند که تلاش می‌شود این مشکل نیز به زودی حل شود.

احداث یک هزار کلاس درس در استان اردبیل ضروری است

استاندار اردبیل می‌گوید که برای رسیدن به استانداردهای مطلوب و رفع نیاز آموزشی در استان نیاز به احداث دست‌کم یک هزار کلاس درس است.

اکبر بهنامجو در نشست شورای آموزش و پروش استان اردبیل گفت: بر اساس شاخص‌های اعلامی از سوی آموزش و پرورش، در حال حاضر به ازای هر دانش‌آموز در استان ۶ مترمربع فضای آموزشی وجود دارد در حالی که نرم کشوری آن ۸.۵ مترمربع است.

وی با بیان اینکه در زمینه فضای آموزشی استان اردبیل رتبه ۱۱ کشوری را دارد، بیان کرد: شورای آموزش و پرورش استان باید در جهت‌گیری تکمیل فضای آموزشی و رفاهی برنامه‌ریزی مدون و مناسب داشته باشد.

وی ضمن با اشاره به احداث ۱۰۰ کلاس درس در سال‌جاری از سوی خیران استان اردبیل اضافه کرد: مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان برای سال آتی تعهد احداث ۲۰۰ کلاس درس را کرده است.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل فروش منابع برای پروژه‌های نوسازی مدارس اختصاص در استان می‌یابد اما با توجه به اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام و در دست اجرا نسبت به منابع اعتباری بیشتر است باید اعتبار مناسب در سال۱۴۰۰ از طریق منابع مالی مختلف به این پروژه‌ها تزریق شود.

بهنامجو با اشاره به اینکه کل تخصیص اعتبارات ملی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سال ۹۹ حدود ۷۰ میلیارد تومان است، افزود: این میزان اعتبار در سال ۱۴۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

رودخانه‌های مرزی استان اردبیل ساماندهی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از ساماندهی رودخانه‌های مرزی این استان خبر داد.

عباس جنگی مرنی در نشست راهبری و بررسی آخرین وضعیت طرح‌های مهندسی رودخانه و سواحل اردبیل افزود: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با همکاری مرزبانی استان تاکنون مطالعات حد بستر و حریم بطول ۱۹۶ کیلومتر، اجرای عملیات روپرگذاری بطول ۱۷۰ کیلومتر، مطالعات ساماندهی فاز یک و ۲ بطول ۱۱۲ کیلومتر و اجرای عملیات ساماندهی و کنترل سیلاب بطول ۵۸ کیلومتر از رودخانه‌های مرزی استان را انجام داده است.

وی با بیان اینکه طول رودخانه‌های مرزی استان ۱۹۶ کیلومتر در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان می باشد،اضافه کرد: اقدامات مناسبی در سطح ملی و استانی برای اخذ اعتبار برای مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه بالهارود انجام شده که بزودی نتایج آن مشخص خواهد شد.

وی اجرای طرح‌های حفاظت اراضی و تاسیسات رودخانه ها در برابر سیلاب و فرسایش‌ها و همچنین بازپس گیری اراضی فرسایش یافته را از اهداف اصلی سااندهی رودخانه ها اعلام کرد و گفت: شناسایی، تعیین و نشانه گذاری بستر و حریم رودخانه ها و تالاب های استان اردبیل در جلوگیری از تصرفات غیر مجاز ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از آمادگی این شرکت برای جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و همچنین جلوگیری از تجاوز به بستر رودخانه‌ها خبر داد و افزود: با همکاری مشترک با تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط آمادگی داریم تا در زمینه‌های مختلف جهت حفاظت از منابع آبی تلاش کنیم.

جنگی مرنی حفاظت از خاک در برابر فرسایش‌های رودخانه مرزی را ضروری خواند و گفت: اجرای پروژه ساماندهی و حفاظت سواحل رودخانه‌های مرزی جزو اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بوده و در راستای اخذ و جذب اعتبارات لازم تلاش می‌شود.

رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان اردبیل معرفی شدند

رئیس و اعضای ستاد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان اردبیل معرفی و منصوب شدند.

استاندار اردبیل در احکامی جداگانه، بهروز ندایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خود را با حفظ سمت به عنوان رئیس و سخنگوی انتخابات پیش‌رو منصوب کرد.

اکبر بهنامجو در احکام صادره، ماریا موسوی مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اردبیل را نیز به عنوان جانشین رئیس ستاد انتخابات استان و عضو و دبیر ستاد این دوره از انتخابات معرفی کرد.

همچنین یعثوب نژادمحمد معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته مالی و پشتیبانی، شهریار شیری‌آراسته مدیرکل امنیتی، انتظامی، اتباع و مهاجرین خارجی با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته امنیتی، احمد کنعانپور مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری اردبیل با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته حقوقی انتخابات خردادماه منصوب شدند.

بر اساس حکم استاندار اردبیل، غلامحسین غاربی مشاور و مسئول روابط عمومی استانداری با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته اطلاع‌رسانی، عباس عینی مشاور و مدیرکل حراست استانداری به عنوان عضو و مسئول کمیته حراست و استعلامات، حسین بشیری مشاور و مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت با حفظ سمت به عنوان عضو و مسئول کمیته فناوری اطلاعات و شهرام رسولی مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل نیز به عنوان عضو ستاد انتخابات استان منصوب شدند.

در متن این احکام استاندار اردبیل بر رعایت اصل امانتداری، قانونمندی، صیانت از آرای مردم، اطلاع‌رسانی و گزارش مطلوب روند برگزاری در انتخابات پیش‌رو تاکید شده است.

مراکز اقامتی اردبیل پذیرای مسافران نوروزی خواهند بود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اعلام کرد: تمامی مراکز اقامتی و توریستی این استان در ایام نوروز دایر بوده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده پذیرای مسافران خواهند بود.

نادر فلاحی در این زمینه گفت: فعالیت و دایر بودن تمامی مراکز اقامتی و پذیرایی استان اردبیل در ایام نوروز بر اساس مجوز دریافت‌شده از ستاد ملی کرونا و ابلاغیه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجاز خواهد بود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، آماده‌سازی تمامی واحدهای اقامتی، پذیرایی، آبدرمانی و برخی مراکز و تاسیسات گردشگری استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ایام عید نوروز آغاز شده است و همه این مراکز به مسافران و گردشگران استان خدمات‌رسانی خواهند کرد.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اضافه کرد: در راستای آماده‌سازی این واحدها و تاسیسات، تمهیدات اساسی اتخاذ شده تا با هماهنگی کامل، زمینه ارائه خدمات مناسب مطابق با پروتکل‌های بهداشتی فراهم شود.

وی همچنین گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در یک سال گذشته و تعطیلی بخش گردشگری و تاثیر مستقیم آن بر درآمد فعالان صنعت گردشگری، امید است با شروع دوباره خدمات رسانی این بخش در ایام نوروز، شاهد جبران بخشی از خسارات وارد شده به صنعت گردشگری استان باشیم.

فلاحی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه خدمات مطلوب توام با سلامتی گردشگران پیش‌نیاز و تاکید اصلی و اساسی برای پذیرش و استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی استان اردبیل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن