چرا حضرت زینب(س) را عقیله و شریکة الحسین(ع)خطاب می کنند


چرا حضرت زینب(س) را عقیله و شریکة الحسین(ع)خطاب می کنند

حجت الاسلام نصیری گفت: از دوران کودکی، نبوغ و درکی فوق العاده در وجود بانوی قهرمان کربلا، به ویژه در مسائل اعتقادی، مشاهده می شد. در عظمت شخصیت ایشان همین کافی است که در میان اهل بیت (ع) به عقیله بنی هاشم مشهور بودند.

خبرگزاری شبستان؛ گروه اندیشه؛‌ از دوران کودکی، نبوغ و درکی فوق العاده در وجود بانوی قهرمان کربلا، به ویژه در مسائل اعتقادی، مشاهده میشد. یک بار پدرش امیرالمؤمنین(علیه السلام) ایشان را بر زانوی خویش نشانید و به او فرمود: بگو: «احد»; یعنی یکی! حضرت زینب(علیها السلام)گفت: احد. سپس حضرت علی(علیه السلام) فرمود: بگو: «اثنین»; یعنی دو تا! حضرت زینب ساکت شد. مولای متقیان(علیه السلام) فرمود: سخن بگو. زینب(علیها السلام)گفت: زبانی که به گفتن «احد» گردش کرده، چگونه «اثنین» بگوید؟ امام(علیه السلام) از پاسخ عمیق زینب(علیها السلام) مسرور شد و ایشان را به نشانه محبت و تجلیل، به سینه چسبانید.

حجت الاسلام محمد مهدی نصیری، استاد برجسته حوزه علمیه و امام جماعت مسجد نظام الدوله تهران در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه والای حضرت زینب (س) گفت: حضرت زینب (س) در روز 15 ماه رجب سال 62 هجری قمری بنا به قول مشهور وفات یافتند. ایشان یکی از شخصیت های مهم جهان اسلام و فرزند امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) و خواهر امام حسن (ع) و ابا عبدالله الحسین (ع) است. در عظمت شخصیت ایشان همین کافی است که در میان اهل بیت (ع) به عقیله بنی هاشم مشهور بودند. عقیله یعنی زنی که از عقل و خرد جامعی برخوردار است.

وی افزود: کلمه عقیله صیغه مبالغه ای است که به فردی با خردورزی بسیار اطلاق می شود. همچنین در عظمت شخصیت حضرت زینب (س) ذکر شده است که ایشان به شریک الحسین (ع) یعنی همتای امام حسین (ع) معروف بودند. در واقع ایشان از چنان شخصیت و جایگاهی برخوردار شدند که هم طراز با امام معصوم بودند. همچنین در جلالت و قدر ایشان این نکته تاریخی ذکر شده است که امام حسین (ع) در شب عاشورا از خواهر خود تقاضا می کند که در نماز شب او را فراموش نکنند. حضرت زینب (س) به معلمه معروف بودند و حتی در زمان حیات پدر بزرگوارشان امام علی (ع) خانم های کوفه به ایشان مراجعه کرده و مسایل اعتقادی می پرسیدند. ایشان معلم قرآن نیز بودند و بسیاری از بانوان را تحت تعلیم مفاهیم والای قرآن کریم قرار دادند.

حجت الاسلام نصیری تصریح کرد: فعالیت علمی و جنبه انتصاب حضرت زینب (س) به امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) از ایشان شخصیت بارز و کاملی ساخته است که پس از شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) رهبری نهضت عاشورا بر عهده ایشان بود و توانستند به خوبی این نهضت را به جاودانگی و ماندگاری برسانند. پس از شهادت امام حسین (ع) با مدیریت حضرت زینب (س) و موضع گیری های عقلانی ایشان نهضت عاشورا جاودانه شد. دلیل این نکته نیز سیره عقلانی عقیله بنی هاشم است.

حجت الاسلام نصیری با بیان این مطلب که بانوان باید حضرت زینب (س) را به عنوان برترین الگو انتخاب کنند، عنوان کرد: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای بشریت و به خصوص بانوان هستند. زنان جامعه باید به تاسی از ایشان سطح معلومات، تفکر و اعتقادات خود را بالا ببرند.

وی افزود: بانوان باید خود را از معارف علمی و حتی ابعاد روانشناسی ارتقا داده تا در تکامل خانواده نقش آفرین باشند اما بعد دوم الگوگیری از حضرت زینب (س) تأسی عملی به سیره ایشان است. بانوان باید در حفظ ارزش انسانی خود آراستگی و پیراستگی و حفظ حرمت انسانی شان از حضرت زینب (س) الگو بگیرند. آنها باید در رعایت حجاب به عنوان کمالی برای حفظ کرامت ذاتی شان به تاسی از حضرت زینب (س) پیشگام باشند. اگر اسلام به حجاب ارزش می دهد برای افزایش کرامت زن است. زنان نیز باید با الگوگیری از حضرت زینب (س) ارزش و کمال خود را حفظ کنند.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا