دانشگاه فردوسی مشهد، از سهامداران صندوق پژوهش و فناوری استان است


دانشگاه فردوسی مشهد، از سهامداران صندوق پژوهش و فناوری استان است

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خراسان رضوی گفت: یکی از سهامداران اصلی صندوق پژوهش و فناوری استان، دانشگاه فردوسی مشهد است که یکی از شعب اصلی صندوق، در پردیس دانشگاه فردوسی مستقر شده است. 

دکتر حمیده رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خدماتی که صندوق پژوهش‌ و فناوری برای شرکت‌های نوپای کارخانه نوآوری ارائه می‌کند، عنوان کرد: شرکت‌های نوپا و استارتاپی یکی از گروه‌های بسیار مورد توجه ما هستند و میل بسیار داریم از زمانی که وارد شتاب دهنده‌ها می‌شوند، بتوانند از حمایت‌های مالی ما بهره‌مند شوند. در ارتباط با فازهای اولیه و مراحل بعدی که معمولا شتابدهنده از آن ایده‌ها حمایت می‌کنند، سعی می‌کنیم که منابع را از طریق شتاب‌دهنده‌ها در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهیم.

وی اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری حتما در کارخانه نوآوری حضور خواهد داشت و با بهره‌بردار مذاکرات اولیه را انجام داده‌ایم تا دفتری در محل کارخانه نوآوری به این مجموعه اختصاص داده شود و بتوانیم به صورت مستقیم در خدمت استارت‌آپ‌های حاضر در کارخانه باشیم. اکنون بسیاری از شرکت‌های نوپا و استارت آپ‌ها در سطح استان تحت پوشش حمایت‌های مالی ما هستند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خراسان رضوی در خصوص نقش دانشگاه‌ها در پیشبرد اهداف صندوق پژوهش و نوآوری، بیان کرد: یکی از سهامداران اصلی صندوق پژوهش و فناوری استان، دانشگاه فردوسی مشهد است. همچنین یکی از شعب اصلی صندوق در پردیس دانشگاه فردوسی مستقر شده و طبیعتا مراکز رشدی خواهند بود که در پارک‌های علم و فناوری و در دانشگاه‌های استان مستقر شده‌اند. ما با تمام مراکز رشد در دانشگاه‌ها در ارتباط هستیم.

وی اضافه کرد: لازم به ذکر است که معرفی‌نامه مراکز رشد را به عنوان توصیه‌نامه مهم برای شرکت‌ها یا پژوهشگرانی که به ما مراجعه می‌کنند، قلمداد می‌کنیم و به این موضوع امتیاز خوبی می‌دهیم و این امر باعث تسهیل ارزیابی‌های ما می‌شود و می‌توانیم منابع را با اعتماد بیشتری داشته باشیم. از طرف دیگر در بحث دانشگاه‌ها، گرنت‌های فناورانه، طرح‌های جوانه و… که به طرح‌های پژوهشی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی داده می‌شود، در نظر گرفته می‌شود. مجری این طرح‌ها صندوق پژوهش و فناوری است.

رضوی گفت: اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها به عنوان یک عنصر کلیدی در امر پژوهش و فناوری مورد توجه صندوق پژوهش و فناوری هستند. طرح‌های زیادی وجود دارد که اساتید دانشگاه به صورت مستقیم و بی‌واسطه به صندوق ارائه می‌کنند و در قالب یکی از سه محور خدماتی به صورت مشارکت، ارائه وام یا ضمانت‌نامه ارائه خدمت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه کرونا چه تغییراتی را در صندوق پژوهش و فناوری به وجود آورده است، اظهار کرد: از ابتداء شیوع کرونا در اسفند سال ۹۸ صندوق پژوهش و فناوری به دلیل ارتباط مستقیمی که با معاونت علمی رئیس جمهوری و همچنین صندوق شکوفایی در سطح ملی دارد و منابع آن‌ها را به صورت عاملیتی و کارگزاری در سطح استان توزیع می‌کند، خوشبختانه مصوبات خوبی با سرعت و چابکی در تهران انجام شد و ما توانستیم در اسفند سال ۹۸ رقم بسیار خوبی را که حدود ۶.۵ میلیارد تومان است به شرکت‌هایی که در ارتباط با تولید کنندگان ماسک، مواد ضد عفونی کننده و کیت‌های تشخیص کرونا و... فعالیت می‌کنند، مورد حمایت مالی خود قرار داده که نتایج بسیار مثبت و خوبی نیز دربرداشت.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین این مجموعه سعی کرد تا آن نقش و وظیفه‌ای که به عهده خودش است را در این شرایط خطیر به عهده گیرد. از سوی دیگر بسیاری از تسهیل گیرنده‌ها تحت تاثیر شرایط کرونا قرار گرفتند و کسب و کار آن‌ها آسیب‌هایی را به دنبال داشت و ما به این دلیل شرایط ویژه‌ای برای آسیب دیدگان از کرونا در نظر گرفتیم و صنایعی که در حوزه‌های گردشگری به خصوص در سطح استان بسیار پررنگ بود را در این بخش از صنعت که در گذشته از ما منابعی گرفته باشند را مورد حمایت قرار می‌دهیم و مهلت‌هایی را در بازپرداخت برای آن‌ها در نظر می‌گیریم. همچنین سعی کردیم تا جایی که امکان دارد برای وام‌ها به آن‌ها کمک کنیم.

وی در خصوص مشکلات صندوق پژوهش و فناوری استان خاطرنشان کرد: این مجموعه در طول چند سال اخیر رشد و توسعه خوبی داشته و سهامدارانی را در بخش دولتی و خصوصی در اختیار داشتیم و حمایت‌های بی‌دریغی در این خصوص انجام شد. انتظار حمایتی که ما در سطح عموم و خواص داریم این است که ابتدا صندوق را از حمایت‌های مادی و معنوی بی‌بهره نگذارند؛ چراکه به هر حال یکی از خلاءهایی که در گذشته در سیستم بانکی وجود داشته را صندوق‌ها پوشش می‌دهند. بنابراین بایستی بتوانیم که سرمایه صندوق را افزایش دهیم.

رضوی تصریح کرد: ما بایستی در سطح کشور الگو باشیم و به عنوان قطب علمی و فناوری کشور شناخته شویم. بنابراین امیدوارم که صندوق پژوهش و فناوری استان هم طراز با صندوق‌های کشور باشد و این امر هم امکان پذیر نخواهد بود جز اینکه همه مسئولان مربوطه دستگاه دولتی و خصوصی ما را مورد حمایت خود قرار دهند. ما را به افراد ذی‌صلاح شرکت‌ها و متقاضیان که واجد شرایط هستند، معرفی کنند تا بتوانیم با لطف و همکاری همگانی شاهد بالندگی بیشتری در این حوزه‌ها باشیم.

وی گفت: در کل کشور بیش از ۵۰ صندوق پژوهش و فناوری وجود دارد که عموما به صورت استانی فعال هستند. اینکه ما غیردولتی هستیم به این منظور است که حداکثر سهام دولت نزد ما می‌تواند ۴۹ درصد باشد. صندوق‌های پژوهش و فناوری در نیمه دهه ۸۰، پیرو قوانینی که در ارتباط با حمایت از تولید دانش‌بنیان وضع شده بود، با مصوبات هیات وزیران ابلاغ و به صورت غیردولتی فعالیت خود را آغاز کردند تا بتوانند آن خلائی را که سایر موسسات مالی مانند بانک‌ها در ارتباط با حمایت از بخش‌های پژوهش‌ و فناوری و به خصوص در حوزه دانش بنیان داشتند را پوشش دهند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی خراسان رضوی تصریح کرد: خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری عموما در سه محور تقسیم می‌شود. محور اول ارائه تسهیلات به صورت وام است که برای کلیه شرکت‌های دانش بنیان، کار آفرینان، صنایع خلاق و فناور ارائه می‌شود. دوم، صدور ضمانت‌نامه است که ما انواع ضمانت‌نامه را با محوریت گروه‌هایی مانند پژوهشگران، صنعتگران و در کلیه بخش‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، فرهنگی هنری و اجتماعی عرضه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اعتبار ضمانت‌نامه‌های ما معادل اعتبار ضمانت‌نامه‌های بانکی است که مزیت‌هایی را به همراه دارد و ما به گروه مخاطبان خود با کارمزدهای کمتر و ساده خدمات می‌دهیم. محور سوم که بسیار اهمیت دارد، ارائه خدمات مالی به صورت سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری را به دو صورت و تحت عنوان مشارکت مدنی و حقوقی انجام می‌دهیم.

رضوی بیان کرد: مشارکت مدنی به این صورت است که در طرح‌ها و پروژه‌ها با مجری طرح شریک می‌شویم و نقدینگی لازم را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم. همچنین مدیریت طرح و بحث‌های دانش فنی و ... هم برعهده مجری خواهد بود. در مشارکت حقوقی ما در سهام یک شرکت شریک می‌شویم و سرمایه‌گذاری ما به صورت مالکیت در سهام خواهد بود که اصطلاحا امروزه به آن سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌گویند و این دو دسته مشارکت مدنی و حقوقی ذیل بخش سرمایه‌گذاری و مشارکت صندوق پژوهش و فناوری انجام می‌شود که محور سوم است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟