قانون وظایف دستگاه‌ها مقابل مسجد را تصریح کند/ بنیه اقتصادی مساجد تقویت شود


قانون وظایف دستگاه‌ها مقابل مسجد را تصریح کند/ بنیه اقتصادی مساجد تقویت شود

تعیین تکلیف قانونی دستگاه‌های مختلف در مقابل مساجد، ضرورت حمایت دولت از مساجد، فعالیت‌ چشمگیر کانون‌های مساجد در دوران کرونا با کمترین هزینه از مسائل مطرح شده در هشتمین نشست هیئت اندیشه‌ورز مسجد بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، هشتمین نشست از سلسله نشست های هیئت اندیشه ورز مسجد امروز (شنبه، نهم اسفند ماه) با حضور نمایندگان دستگاه هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد در ساختمان «شهید حاج قاسم سلیمانی» ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

ضرورت نگاه تلفیقی به مدیریت مسجد

حجت الاسلام والمسلمین «مبلغی» در این نشست با اشاره به تاکید شورای عالی حوزه های علمیه کشور بر استقلال حوزه های علمیه از دولت گفت: عدم وابستگی روحانیون شیعه به دولت ها از افتخارات ما است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری نیز همواره بر استقلال حوزه های علمیه و ائمه جمعه و تقویت ارتباط روحانیت با مردم تاکید کردند.

وی ادامه داد: امام جماعت باید ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با مردم داشته باشد زیرا مردمی بودن مهمترین ویژگی روحانیت است.

مبلغی ادامه داد: دولتی کردن معیشت امام جماعت معایب و محاسنی دارد البته با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ناچاریم که بخشی از معایب دولتی کردن معیشت ائمه جماعات و مدل مساجد را بپذیریم؛ بنابراین به نظرم نگاه تلفیقی به اداره مساجد بهترین راهکار است یعنی هم از کمک های مردمی استفاده شود و هم حمایت های دولتی صورت گیرد.

وظایف نهادها در مقابل مساجد تعیین شود

حجت الاسلام «محمد نوروزپور» در ادامه این نشست با بیان اینکه قانون باید وظایف دستگاه های مختلف در حوزه مساجد را مشخص کند و برای این کار باید این قانون در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد، تصریح کرد: زمانی ستاد پشتیبانی از مساجد شکل گرفت که به دلیل نبود پشتوانه قانونی برای این ستاد به راحتی از سوی یکی از دولت ها منحل شد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف افزود: وقتی لزوم حمایت از دستگاه ها از مساجد قانونمند شد اولا وظیفه همه دستگاه ها در این زمینه مشخص می شود و ثانیاً هر دستگاهی نسبت به قصورش در این زمینه باید پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: 72 هزار مسجد در سراسر کشور داریم که اکثریت آنها رقبه با موقوفه خاصی ندارند و بعضا به سختی هزینه های جاری خود را تامین می کنند.

ضرروت تقویت بنیه اقتصادی مساجد

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان گفت: بنیه اقتصادی مساجد باید تقویت شود که ایجاد منابع پایدار و موقوفات از کارهای ضروری در این حوزه است برای نمونه در دوره یکی از شهرداری ها یکی از شهرداران تهران تصویب شد که 300 متر فضای تجاری در اختیار مساجد قرار گیرد که در دوره شهردار بعدی این 300 متر به 200 متر تبدیل شد و خیلی جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.

همچنین، «مهدی ناظمی اردکانی» نیز در این نشست با بیان اینکه مساجد نباید دولتی شوند ولی دولت ها باید از مساجد حمایت کنند، گفت: کارهای فرهنگی هنری عملکرد خیلی خوبی در حوزه های مختلف به ویژه در همین دوره کرونا داشته اند؛ آیا فعالیت این کانون ها که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند به معنای دولتی شدن مساجد است، جواب کاملا مشخص است خیر، این کانون ها به خوبی عمل می کنند ضمن اینکه مساجد دولتی نیز نشده اند.

این عضو هیئت علمی حوزه علمیه دانشگاه امام حسین (ع) افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه ها و سازمان های آن همچون سازمان سینمایی باید حمایت بیشتری از کانون های فرهنگی هنری داشته باشند؛ مثلا سازمان سینمایی با همکاری کانون های فرهنگی هنری فیلم خوب در حوزه مسجد تولید کند.

وی ادامه داد: همه دستگاه ها حتی وزارت ورزش و جوانان نیز باید در حوزه مساجد فعالیت کنند و حتی به نظر من باید از نهادهای خوبی مثل کانون های فرهنگی هنری حمایت کنند.

وی تاکید کرد: هیئت اندیشه ورز در حوزه مسجد باید حالت ایده ال و آرمانی در حوزه مسجد را ترسیم کنند زیرا مسجد هسته سخت نظام اسلامی است. همین هیئت و دستگاه های مربوطه باید بررسی کنند که دستگاه های مختلف چه فعالیت هایی در حوزه مساجد انجام داده اند؟ باید به این سمت برویم که در صحنه عمل و واقعیت پشتیبانی کشور از سنگر مساجد صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین «ماجدی» نیز در این نشست با اشاره به مشکلات مساجد استان تهران در تامین برخی منابع مالی شان، گفت: قطعا اجرایی کردن طرح شبیه سامانه بچه های مسجد که به خوبی توسط ستاد مساجد کشور در سراسر کشور در حال اجرا است می تواند موجب کاهش بسیاری از هزینه های مساجد استان تهران شود.

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در هیئت اندیشه ورز مسجد با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه مسجد حضور نداشتن برخی از موثرین به ویژه اعضای هیئت امنا در محل استقرار مسجد است، گفت: من موارد زیادی را سراغ دارم که هیئت امنای مسجدی در شرق تهران در غرب تهران ساکن است یا عضو هیئت امنای مسجدی در شمال تهران در جنوب تهران ساکن است که طبیعتا این وضعیت مشکلات زیادی برای مسجد ایجاد می کند.

وی در پایان بر لزوم حمایت تمام دستگاه ها از مساجد تاکید کرد و گفت: طبیعتا وضعیت مطلوب و ایده آل آن است که مساجد کاملا مستقل اداره شوند و همچون گذشته هزینه های آن را مردم پرداخت کنند ولی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور لزوم بهره مندی از حمایت دولت و دستگاه ها اجتناب ناپذیر است.

افزایش مشارکت بچه های مسجد در فعالیت های قرآنی

«سعید سعادتی» نیز در این نشست با بیان ایکه راستی آزمایی از عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد عمدتا در استان ها صورت می گیرد، گفت: ما طرح ایران قوی را برگزار کردیم که در سه شبستان و 12 رواق فعالیت می کند و فعالیت این 12 رواق از سوی 13 نفر ارزیاب در مرکز بررسی می شود.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور «فهما» افزود: داوری طرح ملی ایران قوی نیز با حضور اساتید و چهره های شاخص و برجسته ای همچون کمال تبریزی، فرهاد قائمیان و انسیه شاه حسینی در حوزه فیلم و کوروش زارعی در رشته نمایش و بشیر حسینی و حاج حسین یکتا در حوزه اجتماعی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ما برای اینکه شناخت نسبت به داوران در عملکرد کانون های فرهنگی هنری اثرگذار نباشد در بسیاری از موارد نام داوران را پس از مشخص شدن نتایج نهایی اعلام می کنیم.

سعادتی با بیان اینکه عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در دوره محدودیت های مالی و همچنین دوره شیوع ویروس کرونا بسیار عالی بوده است، گفت: ما با طراحی سامانه بچه های مسجد تلاش کردیم از این بن بست خارج شویم و طبق اعلام نظر کارشناسان مختلف عملکرد خوبی در دوره کرونا داشته ایم.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با اشاره به جلسات کارشناسی مختلف این ستاد با سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و به ویژه با سازمان بسیج مستضعفین (بسیج) اظهار کرد: تلاش کرده ایم طی جلسات مختلف با این دستگاه ها از هرگونه موازی کاری اجتناب کنیم و به همین دلیل تفاهم نامه هایی در محورهای مختلف با دستگاه های مختلف از جمله بسیج به امضا رسانده ایم.

وی با بیان اینکه بیش از 1200 رابط فهما در سراسر کشور فعال اند که هر رابط با 25 کانون در ارتباط مستمر است، گفت: طرح ملی ایران قوی در 12 رواق اجرا شدکه هر رواق به صورت مشخص یک مدیر پیگیری کننده دارد.

معاون ستاد فهما در ادامه با بیان اینکه تاکید ما بر ثبت همه برنامه ها در سامانه بچه های مسجد موجب افزایش چشمگیر برنامه های ما و استقبال مسجدی ها از این برنامه ها شده است، گفت: از زمانی که این سامانه کار خود را آغاز کرده است، میزان استقبال از جشنواره مدهامتان دو و نیم برابر و مسابقات کتابخوانی 5 برابر شده است ضمن اینکه در حالی که پیش از این میزان استقبال از جلسات تفسیری ما حدود هفت هزار نفر بود اکنون از مرز 36 هزار نفر نیز گذشته است.

وی با بیان اینکه تلاش داریم ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مطالب دینی را داخل گیم بازی کند و به منظور تفاهم نامه ای با بنیاد ملی بازی های رایانه ای به امضا رسانده ایم، افزود: امروزه بیش از 43 میلیون ایرانی از بازی های رایانه ای استفاده می کنند که به صورت آنلاین و آفلاین است؛ بنابراین باید مسجدی ها و دستگاه های مربوط به حوزه مسجد به صورت جدی وارد ساخت گیم با محوریت مفاهیم دینی شوند.

سعادتی در ادامه با ابراز تاسف از غفلت نسبت به برخی از کارکردهای مساجد، گفت: دستگاه های مختلف کارهای زیادی برای برطرف کردن این مشکل و احیای کارکردهای مساجد انجام دهند. خوب است در این مسیر هم افزایی جایگزین موازی کاری ها شود.

معاون ستاد فهما در پایان با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا با استفاده از ظرفیت سامانه بچه های مسجد ضمن افزایش کارآمدی خود بسیاری از هزینه ها را کاهش داده اند، اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما در این زمینه انجام داده ایم این است که در هر مناسبت ما یک بنر لایه باز را مرتبط با موضوع و مناسبت برگزار می کنیم تا مساجد در سراسر کشور به راحتی بتوانند محتوای مورد نیاز خود را تهیه کنند. ما با همین کارهای کوچک توانسته ایم صرفه جویی زیادی در هزینه ها داشته باشیم.

«جواد عبادی» نیز در این نشست با بیان اینکه ستاد فهما طرح ملی ایران قوی را در 12 رواق برگزار می کند، اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد در قالب این طرح و در بستر سامانه بچه های مسجد با هم رقابت می کنند و ما از طریق این سامانه به صورت دقیق و آنلاین عملکرد این کانون ها را بررسی می کنیم و به صورت دقیق کانون های فعال شناسایی می شوند. عملکرد کانون های فرهنگی هنری در طرح ایران قوی از طریق 48 شاخص صورت می گیرد.

مدیرفناوری اطلاعات و زیرساخت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: ارزیابی های ما نسبت به عملکرد کانون های فرهنگی هنری به صورت استانی و ملی صورت می گیرد و مشاهده این ارزیابی ها بسیار آسان و سریع است.

وی با اشاره به ساماندهی سه هزار و 700 گروه سرود از طریق سامانه بچه های مسجد یادآور شد: 878 اثر در بخش تولیدی در حوزه سرود دریافت شده است و این آمار جدای از آمار مربوط به کارهایی است که به نوعی کپی یا تقلیدی است.

وی در پایان با اشاره به اجرای دقیق و آنلاین طرح مانیتورینگ و اطلس از طریق سامانه بچه های مسجد گفت: ما از طریق امکان اطلس مانیتیور مکانی و تنظیمات عملکردی کانون های فرهنگی هنری مساجد را مهیا کرده ایم.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟